خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روح انسان بر اثر تحصیل عقیده و اخلاق، بهشت را می سازد

به گزارش ادیان نیوز، در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، ضرورت تبیین عظمت ومقام بی بدیل
آن حضرت با استفاده از آراء و اندیشه های مفسر قرآن کریم حضرت آیت الله
العظمی جوادی آملی می تواند نکات ارزشمندی را از جایگاه والای حضرت فاطمۀ
معصومه(س) در نزد امامان معصومین(ع) برای تشنگان به معارف اهل بیت(ع) به
ویژه زائران آن حضرت به ارمغان داشته باشد،از این رو دراین نگاشته برخی از
مهمترین شاخصه های وجودی و عظمت مقام کریمۀ اهل بیت(س) از سخنرانی حضرت آیت
الله جوادی آملی در روز ولادت آن بانوی بزرگوار به مخاطبان عرضه می گردد.

 عظمت مقام کریمهٴ اهل‌بیت فاطمه معصومه (س)

این مرجع تقلید در تبیین عظمت مقام کریمهٴ اهل‌بیت فاطمه معصومه (س)
اظهار داشت: از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (س) که از دودمان نبوت و ولایت
است به جایی می‌ رسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) دربارهٴ
زیارت او هم توصیه و سفارش و هم دستور و برنامه دارند،لذا از وجود مبارک
امام هشتم علی ‌بن‌ موسی ‌الرضا (ع) رسیده است که، خواهر ما فاطمهٴ معصومه
در قم مدفون است [و] هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است، و از
وجود مبارک امام نهم امام محمد تقی(ع) روایت شده است که عمّهٴ من فاطمهٴ
معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است.

بنابراین ضرورت تعمّق هر چه بیشتردر شاخصه های وجودی و عظمت مقام حضرت
معصومه(س) از دیدگاه آیت الله جوادی آملی باید مورد اهتمام واقع گردد،زیرا
تأکیدات ائمۀ معصومین(ع) همگی لزوم واکاوی شأن و منزلت بالای آن حضرت را دو
چندان می کند.

آیت الله جوادی آملی با تشریح آثار و نتایج بی بدیل زیارت آن حضرت، به
شاخصه هائی از قبیل استحقاق ورود به بهشت برای زائران آن حضرت و نیز
برخورداری از مقام شفاعت حضرت معصومه (س) اذعان نمودند، و با ذکر روایتی
مهم از امام رضا(ع)، معرفت و شناخت نسبت به حق کریمۀ اهل بیت و نیز چیستی
مراتب این شناخت را برای تشنگان به آموزه های ناب تشیع بازگو کرد.

او در فرازی گفت: اعمالی که باعث ورود در بهشت است یکسان نیست؛ بعضی از
اعمال خیر باعث می ‌شود انسان به بهشت راه پیدا کند و بعضی از اعمال خیر
سبب می‌ شود که بهشت در اختیار او قرار بگیرد، نه او در اختیار بهشت،

لذا سرّ اینکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله
علیهما)فرمودند، هر کس کریمهٴ اهل ‌بیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) را
زیارت کند بهشت برای او است، بدین خاطر است که او اهل ولایت است، اگر کسی
پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، می‌ کوشد که رایحهٴ ولایت و
طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر کسی جزء
اولیای خدا شد، «ولیّ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.

در برخی از روایات آمده است که بهشت مشتاق سلمان است و اشتیاق بهشت به
سلمان بیش از علاقهٴ سلمان به بهشت است. سّرش آن است که بهشت محصول عقیده
صحیح و اخلاق صحیح و عمل صالح است و عقیده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکی
و عملی انسان است، اگر بهشت در اثر عقیده و خُلق و عمل است و اگر عقیده و
خلق و عمل جزء شئون ادراکی و عملی روح آدم است؛ پس روح انسان والاست که در
اثر تحصیل عقیده و اخلاق و اعمال بهشت را می‌ سازد. بهشت مملوک انسانی است
که «ولیّ الله» است در جریان دوزخ هم ـ معاذالله ـ این‌چنین است؛ بنابراین
وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) اثر زیارت فاطمهٴ
معصومه(سلام الله علیها) را استحقاق بهشت دانستند که بهشت برای او است.

عدم تأثیرذکورت و انوثت در تحصیل کمال و منزلت

این مرجع تقلید کسب کمالات و معارف توسط مطلق انسانها را مورد توجه قرار
داده و خاطر نشان کرد: منزلت برای انسان از آن جهت که یک روح ملکوتی دارد و
آن روح ملکوتی، نه زن است نه مرد قابل تحصیل است؛ چون بدن انسان یا به
صورت زن یا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان انسان و روح انسان که امر
ملکوتی است مثل فرشته‌ها، نه مردند و نه زن. روح نه مذکر است نه مؤنّث؛
چون بدن نیست، جسم نیست، ماده نیست. از آن جهت که روح نه مذکر است نه
مؤنّث، لذا کمالها و معارف را هم زنها می‌ توانند فراهم بکنند هم مردها.

معرفت به حق کریمۀ اهل بیت(س) ؛ شرط ورود به بهشت

صاحب تفسیر تسنیم در تبیین چگونگی دریافت ثواب کامل از زیارت حضرت فاطمۀ
معصومه(س) به مولّفۀ شناخت و معرفت حقیقی نسبت به آن حضرت اشاره کرد و
گفت: از وجود مبارک امام رضا(سلام الله علیه) روایتی به ما رسیده است که
فرمود: اگر کسی خواهرم کریمه اهل‌بیت فاطمهٴ معصومه را «عارفاً بحقّها»
زیارت کند بهشت برای او ثابت است، معلوم می ‌شود کریمهٴ اهل‌بیت فاطمهٴ
معصومه(س) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف
نیستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام می‌
شناسند و زیارت می‌ کنند که اینها بخشی از فضیلت و ثواب را دریافت می
دارند، اما به ثواب کامل راه نمی یابند. لیکن برخی دیگر از زائرین ان حضرت
حقّ این کریمه را می‌ شناسند که امام هشتم فرمود هر کس خواهرم را «عارفاً
بحقّها» زیارت کند بهشت برای او است.

زیرا معمولاً در مستحبّات، مطلوب متعدد است؛ یعنی اگر کسی عارف به حق
وجود مبارک فاطمهٴ معصومه(سلام الله علیها) نبود و یک زیارت عادی و عامی
انجام داد، این‌چنین نیست که از فضیلت محروم باشد، بلکه به اندازهٴ کار خود
و درک خود ثواب می ‌برد، ولی آن ثواب کامل برای کسی است که عارف به حقّ
کریمه اهل ‌بیت باشد و او را زیارت کند.

مأثوره بودن زیارتنامه آن حضرت ازسوی امام هشتم(ع)

استاد حوزۀ علمیه در تبیین ریشۀ تاریخی متن زیارت حضرت معصومه (س) عنوان
کرد: برخلاف برخی از زیارت نامه هایی که توسط علما و بزرگان دینی برای
معصوم‌ زادگان و امام‌ زادگان انشاء گردید، لیکن دربارهٴ فاطمهٴ معصومه
(سلام الله علیها) این نکته حائز اهمیت است که زیارت نامه اش از ناحیۀ امام
رضا(ع) نقل شده است، از یکی از محدّثین بزرگ قم به نام سعد اشعری که توفیق
تشرّف به محضر امام زمانش یعنی وجود مبارک امام رضا(ع) را پیدا نمود، نقل
شده است که وجود مبارک امام رضا (ع) به من فرمود: یا سعد! قبری از ما در
خاک شماست. عرض کردم: منظور قبر کریمهٴ اهل‌بیت فاطمهٴ معصومه(سلام الله
علیها) است؟ فرمود: آری. سپس فرمود: شما آن بزرگوار را با این وضع زیارت
بکنید. لذا این زیارتنامه‌ای که در کُتب زیارات و ادعیه آمده است جزء
مُنشئات وجود مبارک امام هشتم(سلام الله علیه) است که امام رضا(علیه
السلام) فرمود: وقتی خواستید فاطمهٴ معصومه(سلام الله علیها) را زیارت کنید
این‌چنین بگویید.

آیت الله جوادی آملی در تبیین این بخش از زیارت حضرت فاطمۀ معصومه(س)که
می خوانیم؛«یا فاطمه إشفَعی لیّ فی الجنه فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من
الشأن»، گفت: کسی حق شفاعت دارد که در کنار عدالت الهی از مظاهر اسمای
حسنای خدا باشد. خداوند اگر با عدل خودش با ما رفتار بکند بسیاری از انسان
ها آسیب خواهند دید، ولی اگر رحمت او ضمیمهٴ عدل او گردد در این صورت به
این کار «شفاعت» می گویند.

لذا اگر حضرت فاطمه معصومه (س)به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه
علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌ کنند: «یا فاطمه
إشفَعی لیّ فی الجنه..» معلوم می‌ شود که حقّ شفاعت دارد، شما می‌ بینید
همهٴ مراجع بزرگ در کنار قبر کریمۀ اهل بیت(س)می ‌گویند از ما شفاعت نما،
زیرا در قیامت همگان به شفاعت خاندان پیغمبر(علیهم الصلاه و علیهم السلام)
نیازمندند.

آنها که اهل بهشت‌اند به برکت شفاعت درجاتشان رفیع می‌ شود، همه شیعیان و
کسانی که دینشان مورد رضایت خداوند است نیازمند به شفاعت‌اند، یا در نجات
از جهنّم یا در تخفیف از عذاب و ورود به بهشت یا ترفیع درجات بهشت، به هر
تقدیر در همهٴ این مراحل و درجات به شفاعت نیازمندند. اینکه همه بزرگان در
پیشگاه این کریمه عرض می‌ کنند «..إشفَعی لیّ فی الجنه فإن لَکِ عِندَ الله
شأناً من الشأن»، معلوم می‌ شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی
برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمی‌ شود، چنین مقامی را
اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد
داشت.

همۀ این امور نشان می‌ دهد که حضرت فاطمه معصومه(س) به چه جایگاهی رسیده
است که امام هشتم و امام نهم(سلام الله علیهما) هم ترغیب کرده‌اند که آن
حضرت را زیارت کنید به نحوی که وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه)
زیارتنامه خاصی مقرر کرده است، و هم در این زیارتنامه جمله‌هایی را تعبیه
نمودند که نشانهٴ مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
است.

منبع : شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.