خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نامه نگاری علمای شیعه و سنی، بسترساز تقویت وحدت اسلامی است

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی با بیان این که  پاسخ  شیخ الازهر به نامه آیت الله مکارم شیرازی امر مبارکی در راستای وحدت و تقریب در جهان اسلام به شمار می رود، اظهار داشت: البته حوزه علمیه قم و مرجعیت شیعه در دوران معاصر از بیش از ۶۰ سال قبل این رویه را شروع کرده ، چه آن که مکاتبات آیت الله العظمی بروجردی با مفتی اعظم مصر و شیخ وقت الازهر ، شیخ شلتوت همین را نشان می هد.

وی افزود: در آن زمان نیز کار بسیار بزرگی صورت گرفت و دارالتقریب توسط نماینده آیت الله بروجردی یعنی حجت الاسلام محمد تقی قمی تاسیس شد و به دنبال آن کرسی فقه شیعه در دانشگاه الازهر تشکیل شد و چاپ کتب و منابع شیعه در این دانشگاه پیامد مبارک همین تعامل و ارتباط بود.

وی خاطرنشان کرد: این مساله به ویژه در شرایط کنونی جهان اسلام که راهبرد اصلی دشمن برای مقابله با بیداری اسلامی و موج فزاینده تاثیرگذاری نظام جمهوری اسلامی ایران ، ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی است، بسیار حایز اهمیت می باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان این که آرزوی دشمنان اسلام به راه انداختن جنگ شیعه و سنی است که به لطف الهی تاکنون با هوشیاری علمای اسلام موفق به انجام این کار نشده اند، گفت: اما به هر حال همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند کاری که آن ها کردند این بود که جبهه جنگ را از مرزهای رژیم صهیونیستی به درون کشورهای اسلامی همچون سوریه و عراق و لبنان و یمن کشاندند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقیوی بیان داشت: در حال حاضر بنابر خواست و علاقه استکبار و صهیونیسم ، گروهک هایی در جهان اسلام ایجاد شده که همزمان دو کار را انجام می دهند؛ نخست آن که با ایجاد جنگ داخلی در بین مسلمین، خیال رژیم صهیونستی را راحت کرده و امنیت آن را به نوعی تضمین کرده اند و را شکل داده اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عراقی افزود: این مساله نشان دهنده راهبرد اصلی دشمن است که گرچه به طور کامل در این باره موفق نشده اند اما به هر حال فجایع و مصیبت هایی برای مسلمین ایجاد کرده اند، البته جای امیدواری است که به لطف الهی برجستگان و علما و روشنفکران شیعه و سنی در برابر این گروه های تکفیری ایستاده اند اما به هر حال جریانات تکفیری نیز موفقیت هایی کسب کرده اند.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی این نوع ارتباطات بسیار کار بجا و پسندیده ای است و هر چه این ارتباطات گسترش پیدا کند قطعاً به سود جهان اسلام است و به نظر من این کنفرانس ها باید برای شنیدن و طرح مسایل مشترک جهان اسلام باشد.

وی افزود: در همین رابطه ما انتظار زیادی داریم از مصر و به خصوص دانشگاه الازهر با آن سابقه درخشان که در تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام دارد، هر چند گاهی از مصر و حتی از برخی وابستگان به الازهر سخنانی شنیده می شود و مقالاتی نگاشته می شود که به هیچ وجه شایسته و زیبنده نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به هر حال شیخ الازهر می تواند به نیاز قطعی اکثریت جهان اسلام و علمای اسلامی پاسخ داده و در تعامل با مرجعیت شیعه زمینه تقویت وحدت مسلمین را به خوبی فراهم کرده و همچنین توطئه های دشمنان را خنثی کند./
منبع : خبرگزاری حوزه

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.