استفاده از واژه های حرم و مقدس برای اماکن و شهرهای مذهبی
وی با بیان این که هم افراد و هم اماکن حریم دارند، گفت: درهر خانه ای یک حریم وجود دارد و خانم خانواده با بعضی افراد محرم و با برخی نامحرم است که باید حریم را رعایت کند و حتی برای یک چاه حریم تعریف شده و کسی نمی تواند در حد فاصله ای چاه دیگر احداث کند.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: در برخی اماکن نیز این گونه است که به این اماکن حرم گفته می شود مانند مکه و مدینه که از آنها به عنوان حرمین شریفین یاد می شود و کسی که می خواهد وارد مکه شود باید محرم شود و با لباس احرام پوشیدن از یک سری امور دوری کند تا وارد حرم الهی شود، بنابراین احرام دروازه ورود به مرز الهی است.
وی افزود: برخی اماکن حرمت ذاتی دارند، به عنوان مثال خانه خدا که قبله مسلمانان است، و بواسطه آن مکه معظمه حرمت پیدا کرده است، و یا آنکه به دلیل این که افراد خاصی در آن مکان شریف قرار داشته و مضجع پاکان شده، حرمت پیدا کرده است، مثلا مدینه منوره به دلیل این که مضجع رسول اکرم(ص) در آن مکان قرار دارد و عتبات عالیات نیز به دلیل وجود پیکر ائمه معصوم(ع) حرمت پیدا کرده اند.
حجت الاسلام پورامینی با بیان این که تعبیر حرم در روایات نیز وجود دارد، اظهار داشت: ابن قولویه قمی در کتاب کامل الزیارات روایتی از امام صادق(ع) نقل می کند مبنی بر این که مکه حرم خدا و پیامبر اکرم(ص) و حرم امام علی(ع) است همچنین مکه وکوفه، البته اختلاف مراتب وجود دارد به عنوان مثال یک رکعت نماز در مسجد الحرام برابر با صدهزار رکعت نماز، و در مسجد النبی ده هزار رکعت، و در مسجد کوفه هزار رکعت در مکان دیگر است.
وی نسبت به استفاده واژه مقدس برای شهرهای مشهد و قم بیان داشت: به دلیل این که این مکانها به حرمت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) حرمت پیدا کرده اند قهرا قداست نیز پیدا می کنند؛ بی احترامی هایی که گاهی متوجه این مکانها توسط برخی افراد می شود از زمانی آغاز شده است که جریان انحرافی سلفی گری و وهابی گری پدید آمده است.
زیارت امام رضا(ع) توسط بزرگان اهل سنت
این پژوهشگر دینی با اشاره به این که برادران اهل سنت که تحت تأثیر تفکر وهابیت قرار نگرفته اند احترام وخضوع وخشوع در مراقد مطهر ائمه معصوم(ع) ما دارند بیان داشت: ابن حجردر کتاب تهذیب التهذیب جلد هفتم ص۳۳۹ از ابوبکر محمد بن مؤمل نقل می کند که با امام اهل حدیث ابوبکر ابن خزیمه و همراه وی ابو علی ثقفی و گروهی از بزرگان به زیارت امام رضا(ع) آمدیم، وابن خزیمه در آن مکان به قدری افتاده و فروتن وگریان وحاجتمند بود که به تعجب افتادیم.
وی ادامه داد: وهابیت که برخاسته از دل حنبلی مذهبان است باید بدانند که ابن خزیمه که بزرگ حنابله است در نزد امام رضا (ع) اینگونه خاشع و متواضع است؛ ابن حبان در کتاب الثقات جلد هشتم ص۴۵۶ می گوید«بارها به زیارت امام رضا(ع) رفته ام و هیچ مشکلی نبوده که به زیارت ایشان بروم و آن مشکل حل نشود.»
حجت الاسلام پورامینی با بیان این که درباره شهر قم راوایات زیادی و جود دارد، گفت: مرحوم مجلسی در جلد پنجاه و هفت بحارالانوار از امام کاظم(ع) نقل می کند که قم آشیانه آل پیامبر اکرم(ص) و پناه شیعیان است، در روایتی دیگر آمده است که برای بهشت هشت در وجود دارد که یک در آن از قم باز می شود.
وی درمورد نام گذاری شهر قم بیان داشت: عفان بصری نقل می کند امام صادق (ع) فرمود « می دانی چرا به اینجا قم می گویند، به این جا قم گفته اند چون اهلش با حضرت مهدی(عج) خواهند بود و سختی ها را به جان خواهند خرید و به او یاری خواهند رساند ».
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که وجه دیگری برای نام گذاری این شهر وجود دارد، اظهار داشت: در شب معراج پیامبراکرم(ص) ابلیس را دیده است که در این مکان نشسته است، حضرت فرمود: «قم یا ملعون» «ای رانده شده! برخیز» لذا به این جهت این مکان به قم مشهور شده است.
وی با بیان این که واژه مقدس در مورد شهر قم در روایات نیز وجود دارد، اظهارداشت: امام صادق(ع) فرموده اند «تربه القم مقدسه»«خاک قم مقدس است و اهل قم از ما هستند و ما از اهل قم، وهیچ ستمگری هیچ قصد سوئی به این شهر نخواهد داشت مگر این که سزایش جلو می افتد».
این پژوهشگر در پایان بیان داشت: ظرفیت های فراوانی در شهر مقدس قم وجود دارد اما متأسفانه از این ظرفیت ها بسیار کم استفاده شده است و این دو شهر باید در سطح جهانی مطرح شوند.
منبع : رسا