شهرستان دماوند در سخنانی به تبیین اهمیت رابطه علم و عمل از منظر قرآن و
اهل بیت علیم السلام پرداخت و اظهار داشت: مرحوم ابنبابویه قمی(رضوان الله
علیه) به نقل از ائمه اطهار علیهم السلام نقل کرده است؛ شما علمی را فرا
بگیرید که این سه خصوصیت را داشته باشد اولاً پیشگام باشد یعنی قبل از عقل
حرکت کند، دوم بتواند رهبری عقل را به عهده بگیرد و سوم رقیب عقل و مراقب
عقل باشد که آیا این امّت از امام خود پیروی میکند یا نه؟
او در توضیح این کلام گفت: فرمود علم، اَمام و اِمام عقل است، در حقیقت
عقل یک نیروی اجرایی است و این نیروی اجرایی یک قانون اساسی یا به عبارتی
یک علم میخواهد؛ علم، مدبّر قانون اساسی عقل است، عقل اگر بخواهد خدا را
عبادت کند و از پرهیزکاران بشود، علم لازم دارد، آنچه را مرحوم ابنبابویه
قمی از معصوم(سلام الله علیه) نقل کرد این است که آن طوری که انسان از چشم و
گوش خود مراقبت میکند، باید مواظب باشد این نیروی اجرایی که با او خدا
عبادت میشود و بهشت کسب میشود آیا پیروی علم را به عهده دارد یا نه؟
عالمانه حرکت میکند یا نه؟
آیت الله جوادی آملی در ادامه تاکید کرد: پس لازم است ما علمی فراهم
کنیم که بتواند عقل را رهبری کند، عقلی که زمینه عبادت خدا را فراهم
میکند؛ قهراً علوم الهی که در حوزهها مطرح است یا در بخشی از دانشگاهها
مطرح است این علم میتواند رهبری عقل را به عهده بگیرد این اوّلین نکتهای
است که از این روایت نورانی به دست میآید.
او با بیان این نکته که علم می تواند هویت ساز باشد خاطرنشان کرد: علم
برای ما شناسنامه درست میکند، چون این علم میفهمد که ما را چه کسی آفرید و
ما باید با چه کسی پیوند و رابطه داشته باشیم. قرآن کریم در چند بخش
فرمود: اگر کسی رابطه اعتقاد صحیح و اخلاق صحیح و عمل صالح و نشر معارف
داشته باشد با پیغمبر منسوب است، این اصل کلّی (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ
مِنِّی) جزء «جوامعالکلم» است.
این مرجع تقلید بیان داشت: عزیزانی که در حوزههای علمی تلاش و کوشش
میکنند در حال آموختن علمی هستند که گذشته و آینده آنان را به آنان نشان
میدهد؛ که به چه چیزی معتقد و به چه چیزی متخلّق باشند، چطور عمل کنند و
چگونه جامعه را هدایت کنند.
او در فراز دیگری از سخنان خود به وظیفه سنگین عالمان دینی در قبال
جامعه اشاره کرد و افزود: این دین که به ما فرمود: «کُلُّکُمْ رَاعٍ وَ
کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ» وظیفه علما را بیشتر و بهتر نسبت به
دیگران بیان کرده. این دین به ما میگوید از یکدیگر محافظت کنید، مراقب
یکدیگر باشید همانطوری که مراقب چشم و گوشتان هستید باید از جامعه هم مثل
چشم و گوش خود مراقبت کنیم. این روایت پیام بسیار دقیقی دارد؛ در صحنه
قیامت از ما سؤال میکنند که چشم خودت را چه کردی؟ گوش خودت را چه کردی؟
همین سؤال را در قیامت درباره مردم می پرسند که با مردم چه کردی؟ فرمود:
همه باید از یکدیگر مراقبت کنیم آنطوری که از جان، قلب، چشم و گوشمان
مراقبت میکنیم. از ما سؤال میکنند شما چرا مواظب این جوانها نبودی؟ چرا
مواظب این مردم نبودی؟ فرمود همانطوری که از قلبتان مراقبت میکنید، از
چشمتان مراقبت میکنید، از گوشتان مراقبت میکنید از این جوانها مراقبت
کنید، از این جامعه مراقبت کنید ـ خدای ناکرده ـ کاری نکنید که اینها به
فساد بکِشند این مسئولیت ماست.
منبع : شفقنا