خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ناتوانی آل سعود و بحران امنیت حجاج

به گزارش ادیان نیوز، حادثه دردناک سقوط جرثقیل بالابر در مسجدالحرام که منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از حجاج و زائران حرم امن الهی شد، ناتوانی رژیم فرسوده آل سعود را در تأمین امنیت حجاج کاملاً آشکار کرد.
در طول سالهای گذشته حوادث دردناکی از جمله آتش‌سوزی چادرهای حجاج در منا، ریزش تونل‌ها و پل‌ها و اخیرا سقوط دکل بالابر در کنار کعبه ثابت کرد که رژیم آل سعود و حکومت این کشور از توانایی لازم برای اداره حرمین شریفین برخوردار نیست.
هر چند که این حادثه بظاهر بر اثر بروز تند باد و طوفان صورت گرفته، اما برخی گزارشها نشان می‌دهد که بی‌توجهی مقامهای مسؤول و حکومتی به خطرات موجود در نتیجه درگیر بودن با مسایل حاشیه‌ای و اختلافات حکومتی و سیاسی درونی هیأت حاکمه موجب بروز این حادثه و تلفات سنگین آن شده است. اختلاف میان فرزندان ملک عبدا… پادشاه سابق و ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه فعلی عربستان و جنگ قدرت میان دو قبیله السدیری و الشمری موجب شده تا بسیاری از مسایل مهم و حکومتی در عربستان معطل و در گرو جنگ شاهزادگان سعودی باقی بماند.
با اینکه قبل از بروز طوفان در مکه سازمان‌های هواشناسی جهانی و منطقه‌ای نسبت به آغاز چنین طوفانی هشدار داده بودند، اما مسؤولان سعودی ساز و کار مناسبی برای جلوگیری از بروز این حادثه اتخاذ نکردند. پیش‌بینی می‌شود که اگر شرایط به همین‌گونه ادامه یابد اختلافات پنهان و آشکار حکام سعودی تأثیر منفی خود را بر حوزه‌های مختلف و روند اداره امور در عربستان و همچنین وضعیت و امنیت حجاج بیت‌ا… الحرام باقی خواهد گذاشت. از سوی دیگر برخی از مقامهای آگاه سعودی پیش‌بینی کرده‌اند که جنگ قدرت میان سدیری‌ها و شمری‌ها در طول ماه‌های آینده تشدید خواهد شد و این امر به بروز ناامنی‌های گسترده در عربستان منجر خواهد شد.
افزایش اختلاف‌های درونی خاندان حاکم ریاض بی‌شک امنیت حجاج و زائران خانه خدا را نیز به مخاطره خواهد انداخت، زیرا بعید نیست که گروه‌های تروریستی همچون داعش در صدد آن باشند که اقدامهای تروریستی خود را به حرم امن الهی و انجام عملیات تروریستی علیه حجاج نیز گسترش دهند.
در این اوضاع به نظر می‌رسد که تشکیل شورایی از کشورهای اسلامی برای اداره حرمین شریفین می‌تواند این دو جایگاه مهم اسلامی یعنی مکه و مدینه را از حوزه نفوذی جریان‌های تروریستی خارج کند و مصون نگه دارد.
این در حالی است که در اربعین سال گذشته بیش از بیست میلیون نفر از ۸۰ کشور جهان به عراق بحران زده و ناامن برای زیارت مراقد ائمه اطهار وارد کربلا و نجف شدند و کوچکترین اتفاق ناگواری برای این موج جمعیت بی‌سابقه رخ نداد.
این امر نشان می‌دهد که رژیم آل سعود با وجود امکانات و پول فراوان به دلیل فرسودگی و از کار افتادگی و همچنین درگیری با جنگ داخلی قدرت سیاست پایداری برای برگزاری حجی خالی از حوادث و حاشیه‌ها ندارد؛ از این رو، جامعه اسلامی باید در این خصوص به وظایف خود برای تأمین امنیت حجاج عمل کند.
منبع: قدس آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.