خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وضعیت فرهنگی کشور نگران کننده است

به گزارش ادیان نیوز، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم افتتاحیه دانشگاه مجازی علوم و معارف اسلامی که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، با بیان این که انسان در زندگی به امور گوناگونی نیاز دارد، گفت: اکثر فعالیت های انسان برای تأمین همین نیازها است.
وی افزود: این نیازمندی ها در شرایط عادی یک ضرورت است اما در شرایطی ضرورت بیشتری پیدا می کند، به عنوان مثال معالجه یک بیماری عادی ضرورت است اما زمانی که بیماری واگیر و مسری باشد باید همت ها و تلاش افراد برای مبارزه با این مسأله بیشتر شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در مسائل روحی انسان نیز چنین مسأله ای وجود دارد، اظهار داشت: در شرایط عادی نیازهایی وجود دارد که برای همه قابل درک است اما گاهی انسان در معرض هجوم میکروب های روحی قرار می گیرد که سعادت انسان را نابود می کند و افرادی نیز سعی دارند که این میکروب خطرناک را شایع کنند.
وی ادامه داد: تبعا در چنین شرایطی فعالیت ها باید افزایش پیدا کند و مسؤولان مربوط باید تلاش مضاعف انجام دهند، متأسفانه به نیازهای روحی کمتر توجه می شود؛ روح نیازهایی دارد که اگر به آنها توجه نشود می میرد و انسان را به موجودی خطرناک تبدیل می کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ما در منطقه شاهد موجوداتی هستیم که از حیوان و دیو هم پست تر هستند، ابراز داشت: می بینیم که کودک سه ساله را را در برابر پدر و مادر سر می برند و عجیب است که سازمان های بین المللی چشم و گوش خود را در این گونه مسائل بسته اند البته اگر خودشان آن ها را تأیید نکنند.
وی عنوان کرد: بر اساس آموزه های دینی می دانیم که مرض های واگیر روحی و کشنده انسان را به جانور خطرناک تبدیل می کند، برخی انسان ها دو پا دارند، راه می روند و سخن می گویند اما از نظر قرآن مرده محسوب می شوند.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: به تعبیر قرآن برخی انسان ها همانند چهارپایان هستند از این رو ممکن است که فردی آراستگی ظاهری داشته باشد اما از هر جنبنده ای بدتر باشد، بنابراین ارزشیابی انسان به ظاهر نیست بلکه عنصر روحی و درونی وی ملاک ارزش است.
وی اضافه کرد: شاید اگر رفتارهای داعش را نمی دیدیم باور نمی کردیم که انسان پست تر و بدتر از جنبندگان نیز پیدا می شود؛ همان گونه که برای بهداشت های جسمی تلاش های بسیاری صورت می گیرد باید در موارد روحی نیز این تلاش ها انجام شود.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که خداوند متعال کار شناسایی، پیشگیری و مداوای بیماری های روحی را بر دوش انبیا قرار داده است، گفت: در زمان حاضر نبودن انبیا جانشینان آن ها، و در زمان عدم حضور این جانشینان تربیت یافتگان این مکتب باید مسؤولیت این کار را بر عهده بگیرند.
وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در وصف پیامبر اسلام افزود: حضرت می فرمایند که رسول اکرم(ص) پزشکی سیار بودند که داروها و مرحم ها را با خود حمل می کردند تا مریض ها را مداوا کنند، امروز نیز ما باید این مسیر را در پیش بگیریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان از نظر روحی بیمار می شود و نیاز به مداوا دارد، اظهار داشت: حتی اگر بیماری های روحی عادی باشد باز هم باید نسبت به بیماری های جسمی توجه بیشتری به آن شود به دلیل این که نتیجه بیماری های روحی ابدی است.
وی ادامه داد: امروز در زمانی واقع شدیم که انسان ها بیش از هر زمان دیگری در معرض بیماری های خطرناک و واگیر روحی قرار دارند، البته خوشبختانه جامعه ما نسبت به جوامع دیگر سالم است؛ در بسیاری از کشورها انسان ها به دلیل آفات روحی از انسانیت مسخ شده اند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر جامعه ما نسبت به جوامع دیگر سالم به شمار می رود به برکت نهضت حضرت امام(ره) و خون شهدا است، ابراز داشت: اگر کسی اوضاع اوایل انقلاب را با اکنون مقایسه کند مطمئنا با دیدن وضعیت حجاب، گران فروشی ها و دیگر موارد تعجب می کند.
وی عنوان کرد: بالاترین عامل این مشکلات ایجاد شده در جامعه اینترنت و گوشی های همراه هستند که در این سال ها آثار سوء بسیاری داشتند، اگر وضعیت به همان نسبتی که در ۳۰ سال گذشته از انقلاب پیش رفته ادامعه پیدا کند وضع فرهنگی ۱۰۰ سال آینده چه خواهد شد.
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: کسی که در کشور و نزدیک وقایع باشد چون مسائل آرام آرام پیش می رود نمی تواند زشتی ها را درک کند اما شخصی که پس از سال ها ایران را ببیند تفاوت را نسبت به سالیان گذشته حس می کند.
وی اضافه کرد: در کنار هجمه های اینترنتی رسانه هایی وجود دارند که دائما علیه تشیع و اسلام شبهه پراکنی می کنند، در چنین شرایطی نخستین وظیفه انسان این است که خود را حفظ کند؛ گاهی شبهه ها به اندازه ای شیطانی و فنی مطرح می شوند که کمتر کسی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که نخستین قدم برای حفظ دین تقویت ایمان و اعتقادات است، گفت: دشمنان مسائل را به گونه ای آراسته می کنند تا بتوانند در روحیات جامعه به ویژه جوانان اثر گذار باشند.
وی افزود: قدم اول برای جامعه برگزاری آموزش های ساده برای مردم است که متأسفانه این آموزش ها حتی در دوران پس از انقلاب به صورت شایسه اجرا نشده است؛ مسائل اعتقادی از کودکی و از طریق کتاب های درسی باید به فرزندان انتقال داده شود، با کمال تأسف دشمن بسیاری از معارف را از جامعه گرفته و داستان های غربی را جایگزین کرده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز در شرایط بسیار خطرناکی قرار داریم، اظهار داشت: از زمان حضرت آدم تا کنون طرفداران حق در معرض چنین خطراتی قرار نگرفته بودند که دشمنان با همه ابزارها در پی از بین بردن آن ها و اعتقادات شان باشد.
وی ادامه داد: برای معالجه بیماری های روحی و مقابله با هجمه های دشمنان باید آموزش های صحیح به تناسب زمان و با اتکا به فرهنگ اسلامی احیا شود، امروزه در برابر تعداد بسیار زیاد عوامل ویرانگر تنها سخنرانی و مداحی کفایت نمی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که اگر کسانی دلسوز انقلاب هستند باید همت کنند تا فرهنگ اسلامی گسترش پیدا کند، ابراز داشت: با استفاده از تکنولوژی های جدید باید مفاهیم دینی و اسلامی را در اختیار عموم مردم قرار داد.
وی عنوان کرد: تأسیس دانشگاه مجازی معارف اسلامی در راستای همین هدف بوده است، بیش از ۶۰ سال کسانی مشکلاتی را تحمل کرده اند تا توانستند مفاهیم دینی و اسلامی را به آسانی برای افراد طالب اراده دهند.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به عطش فراوان افراد حاضر در کشورهای دیگر برای شناخت اسلام خاطرنشان کرد: با وجود اجرای پروژه های اسلام هراسی در آمریکا و غرب افراد بسیاری عطش شناخت اسلام را دارند، اگر عرضه ها متناسب با تقاضا باشد بهترین فرهنگ اسلامی را شکل می گیرد.
منبع: رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.