خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پادرمیانی پاپ جهت آزادی زندانیان دربند آمریکایی

به گزارش ادیان نیوز، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان  برخلاف اسلافش با مداخله در امور بشردوستانه و تلاش برای برقراری روابط میان ملت ها، دولت ها و فرهنگ ها در کنار نو آوری هایش در آیین مسیحیت، حیطه اختیاراتش را فراتر از امور دینی و مذهبی برده و هم اکنون به عنوان یک فعال مدنی و اجتماعی در سطح جامعه بین المللی به ایفای نقش می پردازد.
در جدیدترین گمانه زنی ها از اقدامات پاپ فرانسیس، شماری از رسانه ها از رایزنی کاخ سفید با این مقام مذهبی جهت گفتگو با مقامات ایرانی برای آزادسازی سه تبعه آمریکایی حاضر در ایران خبر داده اند. وب‌سایت «پلیتیکو» می‌گوید دولت آمریکا با واتیکان در ارتباط است تا شاید پاپ فرانسیس بتواند در تلاش برای آزادی ایرانی‌آمریکایی‌های زندانی در ایران به واشینگتن کمک کند.
انتشار خبر برقراری روابط میان کوبا و آمریکا پس از پنج دهه و با میانجی گری پاپ فرانسیس نام رهبر کالتولیک های جهان را بر سر زبان ها انداخته و عملا چهره ای صلح جو از او در جهان ارائه شده است.
مقام‌های ایرانی و آمریکایی بارها بر سر موضوع زندانی‌های ایرانی‌آمریکایی، سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز پیشین و جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست که در تهران با اتهاماتی مواجه شده اند، سخنانی را رد و بدل کرده‌اند. در آخرین این اظهارات علی لاریجانی خبر احتمال مبادله آن ها با زندانیان ایرانی حاضر در آمریکا را رد نکرد، این در حالی است که پیشتر مقامات وزارت خارجه چنین رخدادی را صراحتا رد نموده بودند.
احتمال مداخله پاپ در مسئله فوق الذکر زمانی افزایش می یابد که بدانیم خانواده دست‌کم یکی از زندانی‌های ایرانی‌آمریکایی نیز مستقیما با پاپ فرانسیس، ارتباط برقرار کرده و خواستار کمک او شده است.
به نوشته ی پلیتیکو دولت اوباما به مانند مسئله کوبا بی سر و صدا با واتیکان در تماس بوده است تا راه هایی را که پاپ فرانسیس می تواند از طریق آن به آزادی سه آمریکایی زندانی در ایران کمک کند، ارزیابی کند. موضوع این زندانیان، در حالی که باراک اوباما با مقامات ایرانی معامله هسته ای را نهایی می کرد، منبع بحث اساسی می باشد.
دولت باراک اوباما به سبب وضع توافق هسته ای با ایران زیر فشار گروه ها و جریان های تندرو نزدیک به جمهوری خواهان و محافل صهیونیست ها قرار دارد، حال و با احتمال آزادی این سه آمریکایی دربند نه تنها موقعیت دموکرات ها و کاخ سفید ارتقا یافته بلکه عملا دست طرف مقابل  را در تداوم انتقادها نسبت به توافق هسته ای خواهد بست.
سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به آمریکا که قرار است در هفته جاری به وقوع بپیوندد بر احتمال وقوع چنین امری افزوده است. با این حال مقامات آمریکایی و نمایندگان واتیکان از اظهارنظر درباره هر جنبه ای از قضیه زندانیان آمریکایی از جمله این که پاپ چه کمکی می تواند در این قضیه داشته باشد، خودداری کردند. شمار کثیری از جمهوری خواهان با طرح موضوع سه ایرانی-آمریکایی دربند عملا در راستای تضعیف اوباما گام برداشته اند.
رهبر کلیسای کاتولیک، در بهمن ماه گذشته با شیهندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهوری ایران، دیدار کرده بود. به نوشته ی این وب سایت روشن نیست در این دیدار درباره موضوع زندانیان آمریکایی هم صحبت شد یا نه، اما شهیندخت ملاوردی رئیس هیات ایرانی، که معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده است، به نشریه کراکس که بر موضوعات مربوط به کاتولیک متمرکز است، گفت او از این ایده که پاپ -نظیر کاری که درباره آمریکا و کوبا کرد- به ایران و آمریکا در حل مشکلاتشان کمک کند استقبال می کند.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.