ادیان نیوز: نظریه ولایت فقیه تاریخچهای طولانی در اندیشه سیاسی شیعه دارد و متفکران شیعه شرایط و ویژگیهای لازم را برای نیابت از معصومین و رهبری در نظام اسلامی به طور دقیق مورد شناسایی قرار دادهاند که یکی از آن شرایط، فقاهت و اجتهاد است؛ اما یعقوبی شرط فقاهت را مانع رسیدن و دستیابی به ولایت فقیه دانسته، آن را به عنوان پیش شرط ولیّ شدن، قبول نمیکند و میگوید: «در هیچ جا شما نمیبینید که شخص به لحاظِ فقاهتش ولایت داشته باشد… رهبر جامعه، ولیفقیه فقط یک شرط نیاز دارد، و آن حکم امام (علیه السلام) است. اگر میگوییم امام (قدس سره) ولایت داشت نه به لحاظ فقاهتشان. اگر رهبر معظم انقلاب ولایت دارند نه به لحاظ فقاهتشان است، نه به لحاظ مجلس خبرگان.»[۱]
وی با رد این شرط، راه را برای مطرح کردن خود بهعنوان ولیفقیه نزدیکتر کرده و معتقد است امام میتواند هر کسی را که خواست به این مقام منصوب کند. وی میگوید: «در کجا آمده که حکومت زیرمجموعه فقه است. کدام آیه را داریم؟! حالا اگر امام (علیه السلام) محبت میکنند و فقیهی را سرپرست جامعه قرار میدهند، همانگونه میتواند یک چوب خشک را هم قرار بدهند، میتوانند یک جوان را هم قرار بدهند، کما اینکه أُسامه هجده ساله را رهبر یک لشکر قراردادند. حالا هم صلاح دانستهاند که أعلم فقهای زمانه را رهبر قرار بدهند؛ روی چشممان. نه تنها حسادت نمیکنیم بلکه افتخار میکنیم؛ ولی این یک روال نیست که امام حتماً باید أفقه فقهای زمانه را سرپرست جامعه قرار بدهند. چه بسا یک موقع یک بچه را سرپرست جامعه قرار بدهند. خودشان از جانب خدا اختیاردارند به دیگری چه ربطی دارد؟! شما یک موقع میخواهید… وکیلتان را یک نوجوان قرار دهید، یک جوان قرار دهید… به کسی چه ربطی دارد؟!»[۲]
بنابراین نظریه هرکسی میتواند صبح از خواب برخیزد و ادعا کند، امام زمان (عج) مقام معظم رهبری را عزل و من را بهعنوان ولیفقیه و رهبر جامعه منصوب کرده است.[۳]
پینوشت:
[۱]. چهل شب با کاروان حسینی، ص ۱۸۹.
[۲]. نظام عالم، جلسه ۸، ص ۲۵
[۳]. نقل از کتاب بیراهه، سعید صدری، ص ۱۴.
منبع: ادیان نیوز