خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غدیر یک جشنواره نیست بلکه رسالت و وظیفه مهم است

آیت الله جوادی آملی

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در ابتدای جلسه درس اخلاق هفتگی خود با اشاره به سخنان
اخیر مقام معظم رهبری در لزوم مسئولیت پذیری آل سعود نسبت به حادثه منا و
بازگشت اجساد مطهر کشته شدگان به کشور، با قدردانی از سخنان ایشان اظهار
داشت: از سخنان بلند و اثرگذار مقام معظّم رهبری که توانست مسیر حادثه را
دگرگون کند حق‌شناسی می‌کنیم, حکّام عربستان مجبور شدند تسلیت و تعزیت
ابلاغ کنند و متعهد شدند که همه جانباختگان را شناسایی و محترمانه به
اوطانشان برگردانند.

او در ادامه به اهمیت جایگاه غدیر اشاره کرده و بیان داشت: غدیر تنها
این نیست که انسان یک جشنواره داشته باشد و تبریک بگوید بلکه یک رسالت و
وظیفه‌ای مهم هم هست.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه ذات اقدس الهی برای اینکه به
چیزی اهمیت بدهد نام آن را در کنار خود ذکر می کند، اظهار کرد: خداوند در
بیانی نورانی می فرماید هر کس پیامبر را اطاعت کرد مرا اطاعت کرده است (
مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ ) یکی فعل مضارع یکی فعل
ماضی, با اینکه مضارع است از ماضی یاد کرده است فرمود اگر کسی پیامبر را
اطاعت کند قبلاً از ما اطاعت کرده است چون ما گفتیم ( أَطیعُوا اللَّهَ ), (
مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ ) پس اطاعت رسول می‌شود
اطاعت خدا.

او سپس به فرازی از حدیث غدیر اشاره کرد و بیان داشت: وجود مبارک رسول
خدا هم همین راه را در نصب حضرت امیر به کار برد فرمود: «من کنت مولاه فهذا
علی مولاه» اطاعت از علی اطاعت از من است, ولایت علی ولایت من است، ما هر
چه داریم از ناحیه ذات اقدس الهی است، مگر خدا درباره اطاعت پیامبر نفرمود (
مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ ) این‌جا هم ما می‌گوییم
«من اطاع علیا فقد اطاع الرسول».

استاد حوزه علمیه قم سپس به دعای «اللهم عرّفنی نفسک» اشاره کرد و گفت:
همه دعاها مقدس و محترم‌اند اما آن دعای عالمانه و محقّقانه که هم سواد
می‌آورد و هم ثواب دارد، دعای «اللهم عرّفنی نفسک» است. زراره وقتی از امام
صادق(سلام الله علیه) سؤال کرد من در عصر غیبت چه عملی انجام دهم؟ فرمود
این دعا را بخوان «اَللّهُمَّ عَرِّفْنی‏ نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ
تُعَرِّفْنی‏ نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی‏
رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی‏ رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ
حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی‏ حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ
تُعَرِّفْنی‏ حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی». این دعایی علمی و محققانه
است.

او ادامه داد: مگر نمی‌خواهید بین غدیر وسقیفه فرق بگذارید، چطور
می‌خواهید فرق بگذارید؟! اگر رأی مردم است که مردم رأی دادند, اگر شوراست
که مشورت کردند, فرق اساسی غدیر و سقیفه چیست؟ فرق جوهری غدیر و سقیفه این
است که رهبر مردم، آیا وکیل مردم است یا جانشین پیغمبر؟ اگر رهبر مردم،
جانشین پیغمبر است، پیغمبر، وکیل مردم است یا خلیفهالله است؟ اگر خلیفهالله
است، تا شما مستخلف‌عنه را نشناسید، خلیفه را نمی‌شناسید، این برهان مسئله
است.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: «اللهم عرفنی نفسک» چرا؟ برای اینکه
«فانک ان لم تعرفنی نفسک لم أعرف رسولک» برای اینکه رسول, خلیفه توست ما
اگر مستخلف‌عنه را نشناسیم خلیفه را نمی‌شناسیم، ما چه می‌دانیم فرق جوهری
غدیر و سقیفه چیست؟ اگر مستخلف‌عنه را بشناسیم ، خلیفه را می‌شناسیم, اگر
رسالت را بشناسیم، امامت را می‌شناسیم آن‌گاه کاملاً فرق بین غدیر و سقیفه
روشن می‌شود که کدام حق است کدام باطل؟ هیچ ممکن نیست کسی بتواند مسئله
مبعث را بشناسد الاّ بعد از توحید, و هیچ کس ممکن نیست غدیر را بشناسد الاّ
بعد از مبعث، «اللهمّ عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم أعرف حجتک».

منبع : شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.