خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گاردین:دعوت از ایران نشانگر عجز عربستان است

به گزارش ادیان نیوز، گاردین نوشت: دعوت ازتهران بی تردید عربستان سعودی و کشورهایی که ازنفوذ فزاینده ایران درعراق، یمن، لبنان، بحرین وسوریه نگرانند، ناراحت خواهد کرد.
 
این روزنامه افزود : ریاض پیشتر از تلاش های سازمان ملل برای دعوت از ایران درگفت وگوهای سوریه ممانعت کرده بود، اما اینکه اکنون ملک سلمان (پادشاه عربستان) با این مساله کنار آمده، نشان گر اراده آمریکا، عجز عربستان و عزم جهانی درباره سوریه است.
 
گاردین ادامه داد: ریاض به همراه متحدانش در حوزه خلیج فارس و رژیم اسرائیل همواره از آن می ترسیدند که توافق هسته ای که درماه جولای گذشته در وین به امضاء رسید، سبب گسترش فعالیت های ایران درسایر موضوعات منطقه ای خواهد شد. لذا نگرانی آنها ازنقش احتمالی تهران دررابطه با آینده سوریه اکنون کمتر از نگرانی شان در خصوص تهدید علیه امنیت شان نیست.
 
این روزنامه افزود: درهمین حال گروه های معارض سوری که دائما آنچه دخالت ایران در کشورشان می خوانند را محکوم می کردند با شنیدن این خبر ناراحت خواهند شد؛ اما آنها غیر ازاعتراضات لفظی کار دیگری نمی توانند انجام دهند.
 
گاردین همچنین نوشت: دعوت از ایران برای شرکت درمذاکرات درمورد آینده سوریه نشان گر تغییری قابل توجه درسیاست آمریکا ومتحدان غربی وعربی اش می باشد که بی تردید سبب خرسندی بشار اسد خواهد شد.
 
این روزنامه افزود : این اقدام پس ازمداخله نظامی روسیه درسوریه، نشان از آن دارد که کارها بر وفق مراد او (بشار اسد) در جریان است.
 
گاردین ادامه داد : چنانچه فرض کنیم تهران این دعوت را بپذیرد، که البته سخت است خلاف آن را تصور کنیم، ایران نقشی رسمی درجریان تصمیم گیری برای پایان بخشیدن به یکی از بحران های خونین بهار عربی پس از چهار سال خواهد داشت.
 
این روزنامه با اشاره به اینکه ایران یکی از متحدان اصلی بشار اسد است نوشت: ایران برخلاف سایر کشورها که از گروه های معارض ضد دولت حمایت می کنند ، دیدگاهی کاملا استراتژیک را انتخاب کرد که براساس آن ضمن حمایت از دولت دمشق، منافع خود را نیز پیگیری کرد.
 
این روزنامه افزود: اگرچه نقش ایران درسوریه کم رنگ بوده اما با اعزام نیروهای سپاه پاسداران به عنوان مشاور ونظارت کامل براوضاع منطقه از طریق متحدانش درعراق، افغانستان وپاکستان، نقش مهمی را ایفا کرده است.
 
گاردین افزود : ایران همچنین حضور پررنگ تری را درجریان نبرد با معارضان ضد دولتی دربازپس گیری شهر حلب داشته واکنون آسیب هایی را که به موجب این ناآرامی ها متحمل شده در درون کشور احساس می شود.
 
این روزنامه افزود: موضع رسمی ایران تاکنون به گونه ای بوده که از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران سوریه حمایت می کرده است، اما بر خلاف روسیه از این ایده که پایان این بحران با ‘گذار سیاسی به رهبری مردم سوری’ رخ خواهد داد دفاع نکرده است.
 
این روزنامه نوشت: حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران هفته گذشته در گفت و گو با گاردین گفت: در هر فرآیند سیاسی نقش بشار اسد مهم خواهد بود. ما بر روی این مسئله کار نمی کنیم که اسد برای همیشه به عنوان رئیس جمهوری در قدرت بماند اما به نقش وی در مبارزه با تروریسم و وحدت ملی آن کشور به خوبی واقف هستیم. تصمیم نهایی با مردم سوریه است و از هر تصمیمی که بگیرند حمایت خواهیم کرد.
 
گاردین درپایان با بیان اینکه ایران طی ماه های اخیراعلام کرده بود که مستحق کرسی، درشمار بیشتری ازنشست های بین المللی است، نوشت: ایران می خواهد سهم اش را در حل بحران های متعددی که درهمسایگی اش درجریان است، از جمله مبارزه با تروریسم، درغالب اندیشه های خود ایفا کند؛ اکنون به نظر می رسد که این امکان محقق شده است.
منبع: ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.