المللی علوم حیانی اسراء برگزار شد با اشاره به تایید حکم اعدام شیخ نمر،
روحانی شیعه عربستانی این تصمیم آل سعود را تصمیمی نابخردانه توصیف کرد که
زمینه سقوط آل سعود را فراهم خواهد ساخت.
او در این خصوص اظهار داشت: آلسعود که این تصمیم نابخردانه را گرفته
است، باید بداند قتل این عالِم برجسته در اثر حقگویی اوست و قتل یک انسان
حقگو دو پیامد خواهد داشت؛ یکی خلود در عذاب جهنم و دیگری قیام مردمی علیه
آلسعود نابخرد. چرا که خداوند می فرماید اگر کسی مظلوم یا مؤمنی را
مظلومانه به قتل برساند کیفرش خلود در جهنم است از یک سو, قیام مردمی را هم
علیه او به همراه خواهد داشت چراکه ولیّ این بزرگوار, جامعه اسلامی است و
اگر جامعه اسلامی قیام کند هرگز آلسعود نابخرد به جای خود نخواهد ماند و
به جهنم ابد فرستاده میشود, امیدواریم که نصایح مراجع و علما و جامعه
اسلامی در زمامداران آلسعود اثر کند.
آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود به تشریح نقش مهم و
اساسی حضرت زینب کبری در وقایع بعد از عاشورای حسینی اشاره کرد و گفت:
مانند همین ایام کاروان اسراء وارد کوفه شد، که در این میان سخنرانی زینب
کبرا اساس نهضت حسینی را تبیین و کوفه را دوباره زنده کرد, رهبر این قافله
را واقعاً امام سجاد به عهده داشت اما برای اینکه مبادا وجود مبارک امام
سجاد به عنوان امام چهارم شناخته شود و مورد سوء قصد قرار نگیرد، مدیریت
اجرایی امور را وجود مبارک زینب کبرا برعهده داشت. قیام مختار محصول همین
سخنرانی های ایشان بود؛ وقتی وجود مبارک زینب کبرا شروع به سخنرانی کرد
گفتند مثل اینکه علیبنابیطالب(علیه السلام) دارد سخنرانی میکند.
او با اشاره به سخنان نورانی سیّدالشهداء(سلام الله علیه) در خصوص
مقابله با ظلم خاطرنشان کرد: در سخنان نورانی سیّدالشهداء(سلام الله علیه)
فرمود من از پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیّه والثناء) شنیدهام که
میفرمود: «اگر کسی حکومت جور و ظلم و بیدادگری را ببیند و ساکت باشد و
قیام نکند حق است که ذات اقدس الهی او را با خود همان مستکبر و ظالم و طاغی
یکجا به جهنم ببرد»; یعنی مستضعف و مستکبر هر دو به جهنم میروند چون
استضعاف اختیاری است.
این مرجع تقلید با تطبیق این حدیث نورانی با آیات کلام الله مجید اذعان
داشت: این بیان نورانی سیّدالشهداء از چند بخش آیات قرآن به دست میآید؛ در
قرآن کریم فرمود وقتی ما مستکبر و مستضعف هر دو را به جهنم فرستادیم در
همان جهنم اینها علیه یکدیگر سخن میگویند, مستضعفین میگویند: عذاب
مستکبرها را دو برابر کن برای اینکه آنها بیراهه رفتند ما را هم بیراهه
بردند، ذات اقدس الهی در جواب اینها میفرماید: هم عذاب شما مستضعفان دو
برابر است, هم عذاب مستکبران, مستکبران دو عذاب دارند برای اینکه دو گناه
کردند: یکی بیراهه رفتند, یکی اینکه شما را هم به بیراههروی دعوت کردند
شما هم دو گناه کردید یکی اینکه عالماً و عامداً به سوء اختیارتان حرف آنها
را پذیرفتید, یکی عالماً و عامداً درخانه اهل بیت را بستید شما رهبران
الهی داشتید حجّت بر شما تمام شد آنها شما را به حق دعوت کردند در خانه اهل
بیت را بستید و به بیگانه روی آوردید این گناه دوم و بزرگ شماست.
او حمایت از مظلومان کشورهای منطقه در شرایط بحرانی کنونی را مورد تاکید
قرار داد و گفت: کسی که بتواند فریاد برآورد و قیام کند و علیه آلسعود به
یمنیهای بیچاره کمک کند اما آرام بنشیند یا بتواند صهیونیسم را از پا در
بیاورد اما این کار را نکند و بگذارد فلسطینیها در غزّه و غیر غزّه
اینطور جان بسپارند این شخص به طور حتم دو عذاب دارد برای اینکه هم بیراهه
رفته است و هم برای اینکه عالماً و عامداً با اینکه مقتدر بود اما راه دین
را تقویت نکرد. در این مواقع سکوت، تایید حکومت جور است.
آیت الله جوادی آملی در فراز پایانی سخنان خود جریان عاشورا را جریانی
پویا و ابدی خواند و اظهار داشت: در شرق و غرب عالم، هر جا سخن از قرآن و
عترت و سنّت اهل بیت(علیهم السلام) باشد به برکت همین کربلاست، امام حسین
علیه السلام با قیام خود قرآن را تفسیر کرد, سنّت را تفسیر کرد, عترت را
تفسیر کرد, خودشان را معرفی کردند و شربت شهادت نوشیدند لذا لازم است که ما
هنگامی که برای سالار شهیدان اشک میریزیم نظیر همان اشکی باشد که در
کنار سجادههای نماز شب میریزید؛ یک اشک عارفانه و عاقلانه باشد آن وقت
این اشک میتواند پشتوانه خوبی باشد یعنی اگر دفاع مقدسی پیش بیاید با همین
مرثیهها اداره می شود. این است که این سرمایه را نباید ارزان از دست
دهیم.
منبع : شفقنا