به گزارش ادیان نیوز، گنگره وقف بین المللی اهل بیت(ع) با حضور «عبدالله گل» رئیس جمهور سابق ترکیه، جمعی از شخصیت های سیاسی، قضایی، فرهنگی از داخل وخارج این کشور، «علیرضا بیگدلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و «عبدالرضا راشد» وابسته فرهنگی ایران در استانبول در این شهر برگزار شد.
این کنگره به همت “بنیاد وقف اهل بیت(ع)” از مؤسسات وابسته به علویان ترکیه و به مناسبت به مناسبت افطار ماه محرم (علوی ها در ماه محرم روزه می گیرند) برگزار گردید.در این گنگره علاوه بر عبدالله گل، استاندار استانبول، معاون سازمان گردشگری این کشور و «محمد نوری یلماز» رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه سخنرانی کردند.
رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه در این کنگره با اشاره به واقعه کربلا اظهار داشت: چرا حادثه کربلا به وجود آمد؟ این سوالی است که هر زمان مطرح می شود، حضرت حسین(ع) سمبل است و در هر زمان حسین و یزید را خواهیم داشت. امام حسین(ع) مجادله کرد؟ او با چه چیز مجادله نمود ؟ امام حسین(ع) با استبداد و پادشاهی و حکومت موروثی به مخالفت برداشت.
«محمد نوری یلماز» در ادامه سخنرانی خود گفت: بعد از وفات حضرت پیامبر اکرم(ص) خلفای راشدین بر اساس انتخاب سرکار آمدند؛ که البته اعتراضاتی هم به این انتخابات شد و امروزه هم این اعتراضات استمرار دارد، اما استبداد و حکومت پادشاهی از سوی معاویه اولین بدعتی بود که اتفاق افتاد و یزید بن معاویه بر مردم حاکم گشت .
حاکم جدید در بدو امر شروع به بیعت گرفتن از مردم و افراد شاخص کرد و به غیر از چند نفر از جمله حضرت حسین(ع) و عبدالله ابن عباس، بقیه با یزید بیعت کردند. بعد از اموی ها هم این عادت (حاکمیت استبدادی و پادشاهی ) به عباسی ها هم منتقل شد.
وی تصریح کرد: اسلام به هیچ وجه به حکومت استبدادی اعتقادی ندارد. یزید جوان و نالایق شروع به استبداد و اذیت و آزار مسلمانان نمود و با زور اقدام به گرفتن بیعت کرد و در این راه قتل و عام علنی هم صورت گرفت، اما امام حسین(ع) با او بیعت نکرد و به قیام پرداخت.
رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه با اشاره به انحراف های معاویه اظهار داشت: معاویه می گفت: “ملک مال خدا است و زمین از آن الله است و من خلیفه از سوی خدا هستم و هرچه که بخواهم انجام می دهم و همه چیز متعلق به من است.” بدعت بعدی معاویه ارسال نامه به والیان برای سب و ناسزا گویی به امام علی(ع) بود، این یکی از اقدامات بسیار زشتی بود که معاویه مرتکب شد.
«محمد نوری یلماز» قیام امام حسین(ع) را مشروع دانست و افزود: یزید بعد از کشتن امام حسین(ع) و یارانش ، سر ایشان را در شهرها چرخاند و به آل عبا بی احترامی نمود. این زخم بسیار عمیق و دردآور است و نباید چنین زخمی به بوته فراموشی سپرده شود. شعرا، ادیبان و مرثیه خوانان باید بر این زخم ها متمرکز شوند و اشعار یا مطلب و مرثیه بسرایند. شعرای ما و شعرای ایران باید بیشتر به چنین مضامینی توجه کنند.
وی تصریح کرد: دوران اموی، دورانی بسیار تاریک و همراه با ظلم و ستم بود و انسان ها در آن دوره مورد ظلم و ستم قرار گرفتند. درست است که قلمرو اسلام در زمان اموی ها گسترش پیدا کرد، اما مورخین گفته اند که این فتوحات برای حکم الله و دین خدا نبود؛ بلکه برای اخذ خراج بیشتر و کسب ثروت برای امرا بوده است.
رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه در خصوص دوران اموی اظهار داشت: اموی ها خراج می گرفتند و برای افراد هیچ حقی قائل نبودند. آنها بعد از فتوحات در ابتدا می گفتند که کشیش ها از پرداخت خراج معاف هستند، حکومت اموی پس از شناسایی کشیش ها آنها را در آتش می سوزاند که این امر برخلاف سنت رسول اکرم(ص) بود.
در زمان حکومت معاویه، والیان بر اساس صداقت و شایستگی انتخاب نمی شدند و آنها اهلیتی برای ولایت بر مردم نداشتند.
«محمد نوری یلماز» در خصوص قیام مشروع حسینی گفت: امام حسین(ع) برای مبازره با این بدعت ها چاره ای جز قیام نداشت. محرم برای عدالت هست و فرصت بسیار مناسبی است تا حقایق مشخص شود. باید از محرم درس گرفت تا تلخ های گذشته تکرار نشود و جهان اسلام باید از محرم عبرت بگیرد. محرم به ما می آموزد تا در مقابل ظالم و یزیدیان بایستیم.
منبع: ابنا