خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وقتی پرده اسرار واتیکان کنار رفت

به گزارش ادیان نیوز، ۳ سال پس از آنکه انتشار نخستین اسناد مربوط به فساد و سوءاستفاده‌های مالی در کلیسای کاتولیک واتیکان را به لرزه درآورد، انتشار اسنادی جدید طی روزهای اخیر باعث شده بار دیگر موضوع فساد مالی در ساختار مدیریتی واتیکان به صدر اخبار باز گردد.
جیانلوییجی نوتزی و امیلیانو فیتیپالدی، ۲روزنامه‌نگار ایتالیایی، اخیرا ۲کتاب منتشر کرده‌اند که اسناد مربوط به فساد، دزدی و هزینه‌کردهای نامتعارف از سوی مقام‌های واتیکان پایه آنها را تشکیل می‌دهد. طبق اعلام واتیکان، ۲نفر از اعضای کمیسیونی که از سوی پاپ برای بررسی فساد موجود در واتیکان تشکیل شده‌اند این اسناد محرمانه را در اختیار این روزنامه‌نگاران قرار داده‌اند. این دو عضو کمیسیون هفته گذشته به‌دلیل افشای اسناد محرمانه دستگیر شده‌اند.
در سال۲۰۱۲ پائولو گابریل پیش‌خدمت مخصوص پاپ بندیکت شانزدهم، اسناد محرمانه‌ای را از اتاق بندیکت شانزدهم به سرقت برد و در اختیار رسانه‌ها قرار داد که رسوایی بزرگی را برای واتیکان رقم زد. گابریل دستگیر و به زندان محکوم شد اما مورد عفو پاپ قرار گرفت. بسیاری کناره‌گیری بندیکت شانزدهم از مقام پاپی در سال بعد از آن را به‌دلیل همین رسوایی بزرگ دانسته‌اند.
پاپ فرانسیس بلافاصله پس از اینکه به‌عنوان جانشین پاپ بندیکت معرفی شد، قول داد یک نظام اداری سالم در واتیکان ایجاد کند و اعلام کرد که یکی از برنامه‌های اصلی‌اش مبارزه با فساد مالی موجود در کلیسای کاتولیک و انجام اصلاحات در ساختار آن است. او ۴‌ماه بعد کمیسیونی را برای نظارت بر ساختار اداری واتیکان و اصلاح آن تشکیل داد که اکنون این اسناد از آن به بیرون درز کرده است.
به اعتقاد بسیاری، افشای اسناد جدید از گستردگی فساد مالی میان کاردینال‌ها و چهره‌های مطرح واتیکان و همچنین دشواری‌هایی خبر می‌دهد که پاپ فرانسیس در راه اصلاحات پاپی با آنها مواجه است. او در یکی از اظهارات اخیرش گفته بود: «وقتی کشیش‌هایی را می‌بینم که ماشین‌های آخرین مدل سوار می‌شوند، قلبم به درد می‌آید.»
براساس اسناد افشاشده، برخی مقام‌های واتیکان از پول‌هایی که توسط خیریه‌های مذهبی در نقاط مختلف جهان جمع‌آوری و به واتیکان ارسال می‌شده برای مقاصد شخصی و تأمین هزینه‌های تجمل‌گرایی و زندگی اشرافی خود استفاده کرده‌اند. در یک مورد کاردینال تارچیزیو برتونه، وزیر امورخارجه واتیکان، بیش از ۱۴۰هزار پوند از یک صندوق خیریه کودکان را برای نوسازی آپارتمان محل سکونتش هزینه کرده است. نوتزی و فیتیپالدی در کتاب‌های خود آورده‌اند که در بسیاری از موارد، برای جبران کسری بودجه حکومت واتیکان از پول‌هایی که مردم برای کمک به فقرا در نقاط مختلف جهان در اختیار کلیساها قرار داده‌اند استفاده شده است. 
منبع: همشهری آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.