خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدگاه های اسلام شناس ژاپنی در خصوص انقلاب ایران

به گزارش ادیان نیوز، دکتر یاسوکی ماتسوناگا در این نشست با اشاره به ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران و بررسی روابط ژاپن با ایران، اظهار داشت: رابطه کشور ژاپن با ایران دیرینه بوده و قبل از انقلاب اسلامی نیز وجود داشت؛ به طوری که حتی درآستانه شکل گیری انقلاب بسیاری از مردم ژاپن در ایران مشغول کار بودند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به موقعیت اجتماعی ژاپن تصریح کرد: هرچند این کشور به معنای تاریخی و جغرافیایی غربی نیست، اما اندیشه های غربی دراین کشور نفوذ کرده و مردم آن از ابزارهای آمریکایی نیز استفاده می کنند.
عضو هیأت علمی گروه مطالعات جهانی دانشگاه توکیو، جنگ جهانی دوم را مدنظر قرار داد و افزود: بعد از این جنگ و در پایان بازسازی هر چند ژاپن برخی از جنبه های فرهنگی خود را حفظ کرد، ولی نفوذ غرب را نمی توان در آن نادیده گرفت.
*انقلاب ایران جهانیان را دچار شگفتی کرده است
وی در ادامه سخنان خود انقلاب اسلامی ایران را انقلاب دینی و متفاوت با سایر انقلاب های جهان بیان کرد و ابراز داشت: این انقلاب در زمانی به وقوع پیوست که اکثر مردم جهان بر این باور بودند که نقش دین در جوامع بسیار کم و حتی در حال کاهش است، اما انقلاب ایران خلاف این را ثابت کرد واز این حیث باعث شگفتی جهانیان و مردم و سیاستمداران ژاپن گردید.
ماتسوناگا با اشاره به این که اغلب مردم ژاپن بی دین هستند، اضافه کرد: مردم ژاپن به این باور بودند که دین نمی تواند نقش اجتماعی وسیاسی داشته باشد، لذا با وقوع انقلاب ایران دچار شگفتی شدند.
وی تصریح کرد: دین نقش سیاسی و اجتماعی دارد، ولی به خاطر عدم شناخت مردم ژاپن از این موضوع، رویکرد ودیدگاه آنها نسبت به انقلاب ایران متفاوت بود.
این اسلام شناس ژاپنی بیان کرد: البته نقش رسانه ها در آگاهی مردم را نمی توان نادیده گرفت؛ به طوری که گفتم جامعه ژاپن تحت نفوذ غرب بوده و اطلاع رسانی بسیار منفی غربی ها علیه ایران، در دیدگاه مردم ژاپن تأثیر گذار می باشد.
*امام خمینی، شخصیتی شناخته شده در ژاپن
وی هم چنین در خصوص میزان شناخت مردم ژاپن از رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی‌(ره) شخصیتی مذهبی و مدیری توانا بود که توانست با رهبری خود انقلاب را پیروز کند و در دوران انقلاب به دلیل خبر ساز بودن، در ژاپن شناخته شده بودند.
ماتسوناگا تصریح کرد: هم‌اکنون نیز در زمینه معرفی بیشتر شخصیت امام خمینی (ره) تلاش هایی صورت گرفته؛ به گونه‌ای که یکی از اساتید دانشگاه های ژاپن، کتاب «ولایت فقیه حکومت اسلامی» امام خمینی(ره) را به ژاپنی ترجمه کرده است.
خاطر نشان می شود: دکتر یاسوکی ماتسوناگا، عضو هیأت علمی گروه مطالعات جهانی دانشگاه توکیو و از محققین و اسلام شناسان مسیحی این کشور می باشد که مطالعات زیادی را در خصوص انقلاب اسلامی ایران انجام داده است.
منبع: حوزه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.