زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه به گزارش ادیان نیوز، استاد عالی حوزه علمیه قم در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه و سی و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی گفت: راسخون فی العلم تنها ائمه اطهار هستند و الفاظی که در اختیار ماست تنها نشان دهنده ی ظاهر مطالب است.  آیت‌ الله «جعفر سبحانی» درباره “تأویل در قرآن” گفت: تأویل در […]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

به گزارش ادیان نیوز، استاد عالی حوزه علمیه قم در دوازدهمین همایش اساتید تفسیر حوزه و سی و
پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی گفت: راسخون فی العلم تنها ائمه اطهار
هستند و الفاظی که در اختیار ماست تنها نشان دهنده ی ظاهر مطالب است.

 آیت‌ الله «جعفر سبحانی» درباره “تأویل در قرآن” گفت: تأویل در قرآن به معنای رجوع و یا ارجاع است.

وی افزود: در میان مفسرین اهل حدیث، تأویل به تفسیر معنی شد و مرحوم شیخ
رضی هم در نوشته‌های خود به همین معنا گرفته است و طبری و امثال او، فرقی
بین تأویل و تفسیر قائل نشدند.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: متأخرین تأویل را به حمل ظاهر به خلاف آن
گرفته‌اند و تأویل به این معنا اصلاً در قرآن نیست و من قول می‌دهم که
تأویل در قران را نمی‌توان هرگز به این معنا بگیریم و الا مشکل پیدا
می‌کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اگر این اندیشه را قبول کنیم، فرقی با
مسیحیان نخواهیم داشت، گفت: اگر کار ما در قرآن قرار دادن معنای کلمات در
خلاف ظاهر آن باشد، کار مسیحیان را کرده‌ایم و دیگر نمی‌توانیم از آنها
ایراد بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در قران چهار بار کلمه تأویل آمده است
اظهار داشت: عمل، رؤیا، ماهیت و واقعیت قرآن و آیه مبارکه «یاولوا الی
الله» است.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: سه مورد اول تکوینی و مورد چهارم تشریعی است
و در عمل، به ماجرای حضرت خضر(ع) برمی‌گردد که تأویل در آنجا معنی تکوینی
ندارد، بلکه تشریعی مطلق است.

استاد برجسته حوزه در ارتباط با مسئله رؤیا گفت: رؤیا جنبه صدق ندارد،
مگر در ماجرای حضرت یوسف(ع) که ریشه خواب را برای آنها بیان کرد و این
تأویل است که صورت واقعی پوشیده شده بود و حضرت یوسف(ع) آنها را به ریشه
واقعی آن بازگرداند.

گمشده خود را در امام حسين يافتم

وی افزود: ملتی که در میان آنها دزدی و کم‌فروشی باشد، این ملت بدبخت خواهد شد و تأویل در اینجا تکوینی است.

آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: قرآن از برزخ، قیامت و جهنم خبر می‌دهد اما
این‌ها برای ما رؤیا است و نمی‌دانیم چگونه است و ما فقط شبهی از آنچه که
هست، می‌بینیم و الفاظی که ما داریم از عالم ماده گرفته‌ایم و الفاظ
نمی‌توانند واقعیات را نشان دهند.

این مرجع تقلید شیعه با تأکید بر اینکه تأویل در بعضی الفاظ جنبه تشریعی
دارد گفت: قران می‌فرماید حقیقت این الفاظ در آن جهان مشخص می‌شود و در
این جهان ابزار شناخت ما تنها همین الفاظ است و در آن جهان از واقعیت
بهره‌مند می‌شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه در یکجا تأویل جنبه تشریعی دارد، تصریح کرد:
در آیات متشابه تأویل، جنبه تشریعی دارد و از نظر مفسران آیاتی که جنبه
محکمات ندارند و ظهور آنها مشخص نیست، به آنها متشابه می‌گویند که ارجاع
متشابه به محکم می‌شود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اینکه مشرکین معتقد به شریک در آفرینش برای
خدا هستند، گفت: خداوند به ابلیس می‌فرماید من به خلق آدم عنایت داشتم و
سجده نکردن تو، توهین به من بود.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: مسیحیان صریح را عوض می‌کنند، ولی ما
مطالبی که لرزان است را با استفاده از مطالب محکم مشخص می‌کنیم.

وی افزود: وقتی قران می‌گوید راسخون فی العلم یعنی علم این افراد در
اینجا مدخلیت دارد و در مواردی که قرآن درباره جبر سخن گفته، داعش با سو
استفاده از این آیات، فتنه‌گری می‌کند.

در پایان این همایش از مقام علمی آیت الله «مویدی قمی» و آیت الله «خزئلی» تقدیر به عمل آمد.

منبع : ابنا