تحلیلی خبری ردنا (ادیان نیوز)
The news is by your side.

تاویل در آیات متشابه جنبه تشریعی دارد

آیت الله سبحانی

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در دوازدهمین دوره گردهمایی اساتید تفسیر قرآن کریم و سی
و پنجمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که در دارالقرآن آن مرحوم برگزار
شد، به بحث تاویل در قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: تاویل از نظر لغت به
معنی رجوع است در حقیقت تاویل یا به معنای رجوع است یا به معنای ارجاع اما
بعدها در میان مفسرین، تاویل را به معنای تفسیر گرفتند.

او افزود: حتی مرحوم رضی در نوشته های خود، تاویل را به معنای تفسیر
قرآن گرفته است و لذا اهل حدیث مانند طبری تفاوتی بین تاویل و تفسیر قائل
نشدند اما بین متاخرین، تاویل به معنای صرف الظاهر است که ابدا در قرآن
نیست و قول قطعی می دهم که نمی توان تاویل در قرآن را به این معنی بگیریم.

آیت الله سبحانی بیان کرد: قران کریم تاویل را در مورد عمل ، رویا، قرآن
و آیه مبارکه به کار برده است لذا در مورد اول و دوم و سوم تاویل تاویل
تکوینی است اما در آیه و ما تاویل الا الله تاویل تشریعی است.

او ادامه داد: در همه اینها ارجاع است که آنچه ظاهر است به ریشه اش
برگردانیم ولو سه تای اول تکوینی و چهارم تشریعی است اما همه قدر مشترک
دارد و ان اینکه همه را به ریشه اش برگردانیم.

این مرجع تقلید به داستان خضر اشاره کرد: حضرت موسی سه عمل خلاف انجام
داد که هرسه مورد اعتراض خضر قرار گرفت؛ اما موسی گفت تمام این اعمال به
ظاهر زننده است به واقعش برگردان و مصلحت آنها را بیان کرد. اگر کشتی سوراخ
نمی شد این پسر هم مادر و هم پدر را گمراه می کرد و دوم زیر این دیوار
گنجی برای ایتام بود.

او بیان کرد: درباره رویا، روایات فراوان است؛ تاویل در اینجا ریشه خواب
یا رویای صادقه است و لذا حضرت یوسف ریشه این خوابها را به واقع آن
برگرداند و همچنین است خوابی که خود یوسف دید.

آیت الله سبحانی به مرحله قرآن اشاره کرد و با اشاره به آیه «وَ
أَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقیمِ
ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً» گفت: تاویل در اینجا تکوین است چون می
گوید ملتی که در میان آنها دزدی و کم فروشی باشد این ملت فلک زده خواهد
بود.

او افزود: تاویل کتاب واقعیات قرآن است. قرآن کریم از صدها موضوع که چشم
ما ندیده است خبر می دهد اما همه اینها برای ما رویاست و همه آنچه در قران
گفته شبیه آنها را در دنیا می بینیم در حالیکه به قول علامه طباطبایی
الفاظ ما نمی تواند واقعیات آخرت را بیان کند بنابراین منکران بازگشت همه
این حقایق و الفاظ را در آن جهان می بینند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این چهارمرحله، تاویل، تاویل تکوینی
است و یکجا تاویل ما جنبه تشریعی دارد و آن آیات متشابه است. از نظر بنده و
بسیاری از مفسرین، متشابه به آن آیاتی که هنوز ظهور مستقر ندارد باز می
گردد و محال است آیات محکم را کوچکترین تصرف کنیم.

او ابراز داشت: مثالهایی که المنار می زند آیه نیست بلکه مفردات است
درحالیکه بحث ما مفردات نیست علاوه بر این آیات متشابه باید فتنه انگیز
باشد در حالیکه برزخ، جهنم، بهشت، حورالعین و… فتنه انگیز نیستند.

آیت الله سبحانی وهابیت و داعش را دنباله مشرکان دانست و گفت: اینها در
طول زمان با همین آیات متشابه فتنه گری کردند، خدا را بردند در عرش، بر روی
تختش نشسته است این تخت چوبین این سنگینی خدا را تحمل می کند و صدای جرق
جرق می دهد، اینها با این آیات افساد کردند لذا این نوع آیات با کار
مسیحیان تفاوت دارد.

او با اشاره به تاثیر فخر رازی از مکتب جبریه گفت: آقایان تفسیر فخر
رازی را مطالعه کنید، خواهید دید که از اول تا آخر، فخر رازی برای جبریها
سینه می زند.

این مرجع تقلید در پایان تاکید کرد: به وسیله آیات محکم می توان این آیات متشابه متزلزل را مستقر کرد.

منبع : شفقنا

به خواندن ادامه دهید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.

این وب‌سایت برای بهبود تجربه شما از کوکی استفاده می‌کند. حدس می‌زنیم شما با این کار موافق هستید، اما در صورت تمایل می‌توانید انصراف دهید. پذیرفتن ادامه