خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ملزومات آزاداندیشی در جامعه دانشجویی

به گزارش ادیان نیوز، به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو با دو تن از استادان دانشگاه در خصوص روحیه استکبارستیزی دانشجو و لزوم آزاداندیشی در میان دانشجویان به گفت و گو نشسته ایم، گفت و گوی ما را با این کارشناسان می خوانید:
مهدی گلشنی، فیزیک‌دان و نظریه‌پرداز ایرانی، پژوهشگر فلسفه علم، مترجم، استاد دانشگاه صنعتی شریف، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران است.
وی با اشاره به رسالت دانشجویان در حوزه استکبارستیزی گفت: دانشجویان به طور واقعی در این زمینه رسالت دارند و عملا فرهنگ این موضوع باید در میان آنها جا بیفتد که متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده است. به دلیل آن که این موضوع در سطح دبستان و دبیرستان به دانش آموزان ما القا نشده و آموزش داده نشده و روی این فرهنگ کار خاصی انجام نمی شود.
 این فیزک دان و نظریه پرداز با بیان این که این روشنگری می تواند از طرق مختلف به ویژه رسانه ها و جراید اتفاق افتد، ادامه داد: دانشجویان ما باید بدانند که در محیط کشور خود یک وظیفه دارند و نسبت به وضعیت غرب نیز وظیفه ای دیگر که آن هم روشنگری است. یک دانشجو باید بداند چرا غرب در برابر آدم کُشی و مسائل و بحران های دنیا بی تفاوت است. جالب آن است که غربی ها به رسانه های خود اعتقاد دارند بنابراین هر چه حکومت آنها بگوید، می پذیرند.
 این استاد دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: لذا حس وطن دوستی، دفاع از وطن، ظلم ستیزی، استکبارستیزی و … باید از سنین کودکی و دبستان و دبیرستان به فرزندان ما تزریق شود اما متاسفانه امروز مشاهده می کنیم دانشجوی ما بی تفاوت به مسائل شده است که این ضعف آموزش و پرورش و آموزش عالی ما را اثبات می کند.
 گلشنی با اظهار تاسف از این که یکی از مشکلات مهم ما این است که غرب را بزرگ می پنداریم و خود را کوچک و این حقارت مشکلات اساسی برای کشور به وجود می آورد، ابراز کرد: بنابراین باید از دوره دبستان به دانش آموز حس هویت تزریق شود تا وقتی وارد محیطی می شود که می خواهد تصمیم بگیرد، ذهن او به اندازه ای روشن باشد که بفهمد منافع ملی او چیست و چه باید انجام دهد.
 این گزارش می افزاید: اکبر طلابکی، استادیار مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران نیز در همین خصوص به شبستان گفت: این روحیه امری فطری در جوان هاست که قرآن بر این مطلب اشاره دارد که به حضرت موسی (ع) ایمان نیاوردند مگر جوانانی از قوم که آنها در مقابل فرعون مظهر استکبار ایستادند. در حقیقت قرآن نشان می دهد کسانی که در صف نخست مبارزه با استکبار هستند، جوانند شاید به دلیل این که روحیه آرمان خواهی این قشر در حد بالایی قرار داشته و استقلال طلب هستند.
 وی اضافه کرد: دانشجویان نیز به عنوان قشر نخبه و افرادی که می توان گفت کشور بر آنها سرمایه گذاری کرده است تا دیده بان استقلال کشور باشند و حراست از مرزهای فکری و عقیدتی و فرهنگی و سیاسی را بر عهده داشته باشند، این قشر به طور طبیعی باید روحیه استکبارستیزی را داشته باشد و آن را با بصیرت تقویت کند.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که تقویت بصیرت نیز به افزایش مطالعات در این زمینه باز می گردد، تصریح کرد: به نظر می رسد قشر دانشجوی امروز ما با قشر دانشجوی اوایل انقلاب تفاوت خاصی دارد به دلیل آن که آن زمان مبارزه و درگیری با استکبار حالت ملموس تری داشت و بحث های شدید ایدئولوژیک میان دانشجویان در می گرفت و همین مساله دانشجو را ناچار می کرد کتاب های مختلفی را بخواند.
 وی با تاکید بر این که امروز دانشجویان ما باید این روحیه را تقویت کرده و مطالعات سیاسی خود را افزایش دهند، بیان کرد: البته مطالعات سیاسی نه به معنای مطالعات ژورنالیستی بلکه دانشجو تحقیق و مطالعه کند و بفهمد که ریشه های استکبار در کشورهای مختلف چگونه نفوذ می کند و به چه شیوه هایی چه چیزهایی را به ملت های تحمیل می کند و چه حقوقی را قطع می کند که این مطلب بارهای مورد تاکید رهبر انقلاب نیز بوده است. سپس از طریق این مطالعات بنیادین و در کنار آن پیگیری اخبار روز، متناسب با آن، نسبت به مسائل واکنش نشان دهد.
طلابکی همچنین در پاسخ به این سوال که آزاداندیشی ای که در محیط های علمی بر آن تاکید می شود تا چه میزان می تواند برگرفته از روشنگری های دینی و حاکمیت مباحث معنوی بر دانشجویان ما باشد، به شبستان گفت: آیات مختلفی در قرآن وجود دارد که تاکید بر انتخاب قول برتر دارند؛ دانشجویان با تمسک به این آیات می توانند انواع سخن ها و آراء را با یکدیگر به بحث و گفت و گو بگذارند و از میان اقوال، بهترین آن را برگزینند. لذا این مساله ریشه قرآنی دارد.
 
استادیار مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: به نظر می رسد بحث آزاداندیشی نمی تواند امری دستوری باشد بلکه باید از دل دانشجو ایجاد شده و بجوشد و اگر دانشجویان در تشکل های دانشجویی خود، ایجاد هسته های مطالعاتی داشته باشند، کرسی های آزاد اندیشی نیز می تواند موج بگیرد و رشد کند.
وی خاطر نشان کرد: ضمن آن که ما بدون حرف جدید نمی توانیم پیشرفتی کنیم، بنابراین تکرار حرفِ دیگران خروجی و نتیجه ای ندارد  و دانشجو باید ابتدا مطالعات خود را قوی کند سپس حرف های تازه ای که به ذهن او می رسد، در محافلی در قالب تضارب آراء بیان کند که این امر می تواند محصولاتی در پی داشته باشد.
طلابکی در پایان یادآور شد: از سوی دیگر نیز مسوولان می توانند با ایجاد فضای مناسب برای کرسی های آزاداندیشی و تضارب آراء، دانشجویان را در این امر یاری کنند.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.