به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در دیدار معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و
فناوری با تسلیت شهادت اما رضا(ع) اظهار داشت: وجود مبارک امام رضا(ع) که
به عنوان عالم آل محمد(ص) نامیده شد نه تنها بین دو ارگان و دو نهاد بلکه
بین ادیان وحدت برقرار نمود.
او تصریح کرد: کاری که امام رضا(ع) در مرو کرد بشریت و مسلمانان را به
هم پیوند داد لذا این دینی که می تواند فرهنگ مشترک بین ادیان را پیدا کند
چرا نتواند بین دو نهاد دینی وحدت برقرار کند.
آیت الله جوادی آملی افزود: راز لقب امام رضا این نیست که آن حضرت چیزی
می دانست که ائمه دیگر به آن آگاهی نداشتند بلکه فرصت اینطور فراهم شد که
متدینین ادیان را به هم نزدیک کند و رازش این است که اختلاف دلیل می خواهد
چون ما از یکجا آمدیم و راه هم یکی است؛ اگر در عالم مبدا واحدی نبود نبود
یا به دیارهای دیگری سفر می کردیم و پایان ما مختلف بود، جا برای اختلاف
بود در حالیکه آغاز و انجام یکی است و لذا اتحاد دلیل نمی خواهد بلکه این
اختلاف ایت که نیازمند دلیل است.
او تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمود:« مگر نه آنکه همه از یکجا خلق شدیم و
مگر نه این است که ما هرگز از بین نمی رویم و ما هستیم که هستیم و ما از
آسمان بزرگتریم، و روزی فرا می رسد که اذا الشمس کورَت و اذا النجوم
انکدرت؟ بساط این مجموعه شمسی به هم می خورد اما ما هستیم که هستیم و لذا
اگر موجود ابدی هستیم بنابراین باید یک فرهنگ و ارزش ابدی داشته باشیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه نه شرق و نه غرب نمی تواند ما را اداره
کند؛ افزود: اگر حرف صحیحی که ادیان الهی آوردند، گفتند، چه شرقی و چه غربی
فرق ندارد اما اداره مملکت و سیاست نه شرقی و نه غربی است اما علم صحیح،
اختراع صحیح و فناوری صحیح را امام رضا(ع) جمع کرد و فرمود:« مگرنه آنکه ما
از یک جایی آمده ایم و به جای مشترک بر می گردیم و مگر نه انکه هرکس هرچه
گفت در برابر آن مسئول است؟».
او ادامه داد: مگر نه آن است که ما یک موجود ابدی هستیم، موجود ابدی
باید فکر ابدی کند، مگر می شود اندیشه و فرهنگ زودگذر موجود ابدی را تامین
کند؟ چیزی که از خاک بر می خیزد، ابدی نیست.
آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: ما یک «یا» داریم که ارزش همه ما به آن
است؛ وقتی در عصر حکیم سنایی خواستند پرده کعبه را عوض کنند جناب سنایی
گفت که این کار را نکنید:
کعبه را جامه کردن برای هوس است *** یای بیتی جواب کعبه بس است.
او ادامه داد: خداوند فرمود کعبه یک آبرو دارد و آن «یا» یی است که خدا
فرمود «بیتی». شما مرمر و پرنیان بیاورید به ارزش کعبه افزوده نمی شود،
حرمت کعبه به همان«یاء» بیتی است. وقتی این حفظ شد هم حوزویان با یکدیگر
متحد هستند و هم دانشگاهیان با یکدیگر متحد هستند و هم حوزه و دانشگاه باهم
متحدند. وقتی ما یک راه را می رویم هیچ راهی برای اختلاف نیست ولذا علم
دقیق، نقد دقیق و پاسخ دقیق، این راه را شکوفا می کند منتها یا باید کسی
این راه را طی کند یا اگر اهل طی کردن این راه نیست لااقل صدای زنگ گردن
قافله ای را بشنود.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اگر راه مشترک است دلیلی برای اختلاف
نیست و لذا حرفهایی که از غرب و شرق می آیند، اگر قرار بود به جایی برسند،
رسیده بودند. امریکا روستایی بود قبل از کشف کریستف کلمب، بعد از کشف آن
توسط کریستف کلمب چند دانشمند آمریکایی و اروپایی آنجا رفتند.
او اظهار داشت: این علمی که و حرفی که ابن عربی برای فخر رازی نوشت حرف
خوبی زد. گفت «شنیدم بعد از ۳۰ سال متوجه اشتباه خود شدی و اشک ریختی اما
احتمال نمی دهی این حالتی که در آن هستی اشتباه باشد؟» باید راه دیگری طی
کرد از این به بعد آن راه را نشان داد و گفت که «ارزش علم به ارزش معلوم
است اگر معلوم قد و قواره کوتاهی داشت علم او هم زودگذر است و رخت بر می
بندد لذا موجود ابدی باید علمی تهیه کند که معلوم آن هم ابدی باشد.»
آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: اگر علمی تهیه کرد که معلوم در آنجا
شکوفاتر شود مانند توحید الهی، احدیت، معنای نبوت، امامت، معجزه و عصمت
آنجا معلوم شکوفاتر می شود و آنجا لذت ابدی را می برد. اینجا اینها را
فهمید و باور کرد و آنجا می بیند اما کسی که با این معارف، سر و کار نداشته
باشد، حداکثر این است که اینجا فقط رفاهی دارد و آن معنای نبوت و ولایت و
ابدیت و توحید را نچشیده است.
او خاطرنشان کرد: تنها عاملی که هرجا برود وحدت ایجاد می کند معارف و
باورهای دینی است و علم دینی سهم تعیین کننده ای هم برای این طرف مرز دارد و
هم برکاتش برای آن طرف مرز است و لذا ابن عربی به فخر رازی گفت که علمی
تهیه کنید که بعد از مرگ همراه شما باشد و علم هم تابع معلوم است.
این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه ما با فرشتگان مشترکات فراوانی داریم،
گفت: در بسیاری از امور قرآن اوصاف فرشتگان با آدمیان را یکسان ذکر کرده
است. وقتی سخن از مسائل اقتصادی و خوراک است، قدری شما و قدری دام بخورید
اما وقتی سخن از حقایق دین است عالمان دین را با فرشتگان یکجا ذکر می کند.
کشوری که مشترکات فراوانی با فرشتگان دارد مشکلی پیش نمی آید.
او به داستانی از بخشش عبدالله بن جعفر اشاره کرد و افزود: عبدالله بن
جعفر همسر حضرت زینب(س) از بخشنده ترین افراد عرب بود؛ در مسافرتی کسی چیزی
از او خواست، او رقم زیادی بخشید به او گفتند اینها که شما را نمی شناسند
چرا این قدر زیاد دادید. او گفت که من خودم را که می شناسم.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ما وقتی خود را بشناسیم، برای خود ارزش
قائل می شویم و اجازه حرف خلاف نمی دهیم چه برسد به کار خلاف و این می
تواند وحدت جامعه را حفظ کند.
او ادامه داد: اگر دانشجویان ما شکایتی دارند و می گویند حرف این آقا با
عمل او یکی نیست لذا این معیار برای دانشجو و انسان فرهنگی نیست بلکه
ببینید دین خود را از چه کسی می گیرید؛ دین خود را از قرآن و روایات و اهل
بیت می گیرید اما تابع یک شخص بودید ممکن است آن شخص کجروی داشته باشد و
لذا باعث برگشت افراد می شود لذا تلاش ما اجر مشکور است.
منبع : شفقنا