به گزارش ادیان نیوز، در تئوری عرفان حلقه، فشار قبر، نتیجه تلاش کالبد ذهنی برای ورود به جسم میت می باشد و هیچ ارتباطی با مسئله گناه و اعمال نادرست و غیر اخلاقی ندارد. در حالی که با توجه به نصوص دینی، رویکرد اصلی مسئله فشار قبر، به ابتلائات غیراخلاقی و گناهان و معاصی خاص است. در روایات وارد شده است که بیشترین علتی که انسان به عذاب قبر مبتلا می شود؛ به دلیل سخنچینى و بدخلقى و بی مبالاتى به نجاست بول (ادرار) است {۱}. در روایت دیگر از رسول خدا (ص) نقل شده است: «عذاب قبر به سزاى سخن چینى، غیبت و دروغ است» {۲}. اگر چه عذاب قبر بسیار رنج آور و سخت است، ولی همین فشار و عذاب قبر، کفاره گناه مؤمنان است تا در قیامت و هنگام رسیدگی به اعمال، از گناهان آنان کاسته شده باشد. در روایات متعددی هم به این حقیقت اشاره شده است؛ سکونى از امام صادق (ع) و ایشان از پدرش و از پدرانش، از امیر مؤمنان (ع) نقل کرده است که رسول خدا (ص) فرمود: فشار قبر براى مؤمن کفّاره نعمت هایى است که تباه کرده است {۳}.
مسئله دو اینکه؛ روح پس از مفارقت از بدن، تلاشی برای بازگشت دوباره به بدن ندارد و از این جهت که روح ارتباطش با عالم دنیا قطع شده است، باور این مطلب دشوار و غیر عقلانی است. محمد علی طاهری، رهبرعرفان حلقه در این مورد می گوید: « اگر کالبد ذهنی پس از مرگ تلاش کند که مجددا وارد جسم خود شده و دوباره جسم خود را به حرکت در آورد، فشار بسیار زیادی را تجربه می کند که به آن فشار قبر می گویند. این تلاش برای او ناموفق و تجربه سختی است. پس فشار قبر مشمول کسانی می شود که می خواهند دوباره وارد جسم مرده خود شوند.»کتاب موجودات غیر ارگانیک.
دریک جمع بندی کلی، میتوان نظریات حلقه را در مورد مسئله فشارقبر به محور اساسی دسته بندی کرد:
۱- فشار قبر نتیجه اعمال ناشایست افراد نیست.
۲- فشار قبر مربوط به بعد از مفارقت روح از بدن است، نه هنگام مفارقت.
…………………………………………………..
پی نوشت :
[۱] صدوق، محمد بن علی، اعتقادات(ترجمه حسنى)، ص ۶۹، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۷۱ش
[۲] جلسی، محمد باقر، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار(ترجمه محمد باقر کمره ای) ، ج۲، ص۱۶۲، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۶۴ش
[۳] ثواب الاعمال، (ترجمه بندرریگى)، ص ۴۲۵
مسئله دو اینکه؛ روح پس از مفارقت از بدن، تلاشی برای بازگشت دوباره به بدن ندارد و از این جهت که روح ارتباطش با عالم دنیا قطع شده است، باور این مطلب دشوار و غیر عقلانی است. محمد علی طاهری، رهبرعرفان حلقه در این مورد می گوید: « اگر کالبد ذهنی پس از مرگ تلاش کند که مجددا وارد جسم خود شده و دوباره جسم خود را به حرکت در آورد، فشار بسیار زیادی را تجربه می کند که به آن فشار قبر می گویند. این تلاش برای او ناموفق و تجربه سختی است. پس فشار قبر مشمول کسانی می شود که می خواهند دوباره وارد جسم مرده خود شوند.»کتاب موجودات غیر ارگانیک.
دریک جمع بندی کلی، میتوان نظریات حلقه را در مورد مسئله فشارقبر به محور اساسی دسته بندی کرد:
۱- فشار قبر نتیجه اعمال ناشایست افراد نیست.
۲- فشار قبر مربوط به بعد از مفارقت روح از بدن است، نه هنگام مفارقت.
…………………………………………………..
پی نوشت :
[۱] صدوق، محمد بن علی، اعتقادات(ترجمه حسنى)، ص ۶۹، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۷۱ش
[۲] جلسی، محمد باقر، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار(ترجمه محمد باقر کمره ای) ، ج۲، ص۱۶۲، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۶۴ش
[۳] ثواب الاعمال، (ترجمه بندرریگى)، ص ۴۲۵