خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عنایت حضرت معصومه (س) به آیت الله العظمی فاضل(ره)

به گزارش ادیان نیوز، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی کرامتی از حضرت فاطمه معصومه نسبت به خود با عنوان فهم قرآن کریم را منتشر می کند.
مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) گفتند: به نظر من، ما نباید دایره کرامت را به امور مادی محدود کنیم؛ مثلاً: ایشان کوری را بینا کند یا مریضی را شفا دهد و مسایل دیگری مثل این ها که بسیار فراوان است؛ ولی ایشان کرامت های بالاتر از این دارند که آنها باید مورد توجه واقع شود؛ از جمله، کرامتی که در حق من کردند.
ما قمی ها، می دانیم که واقعاً در کنار سفره حضرت معصومه علیها السلام نشسته ایم و این همه آثار و برکاتی که شامل ما شده، همه به برکت حضرت معصومه علیها السلام است و الاّ قُمِ ما نه آب و هوای مناسب و نه جای دیدنی حسابی دارد. وجود مضجع مطهّر کریمه اهل بیت علیهم السلام در این جا، مزیّتی است که در جاهای دیگر پیدا نمی شود، جز آن جایی که امام مدفون است. مردم چون نوعاً تماسشان با مادیات است، به کرامت های مادی توجه می کنند؛ مثلاً: فلان شخص فقیر بوده، به وسیله خواستن از حضرت معصومه علیها السلام پولدار شده یا مریض بوده، شفا پیدا کرده است. نابینا بوده، بینا شده و امثال ذلک…؛ امّا کرامات ایشان خیلی بالاتر از این حرف هاست. ایشان کرامات معنوی و علمی نیز دارند که اهمیت این ها بیشتر است.
یکی از کرامت های حضرت معصومه علیها السلام نسبت به خودم این است؛ زمانی من می خواستم کتابی درباره آیه تطهیر بنویسم و اشکالات اهل سنت را بر آن پاسخ دهم. یکی از این اشکالات که برخی از بزرگان را نیز متحیر نموده، اشکال وحدت سیاق است. اشکال این است که آیه تطهیر(۱)، آیه نیست، بلکه نصف آیه است و آیات قبلی و بعدی آن در رابطه با زنان پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و خطاب به ایشان است و سؤالی که مطرح می شود، این است که به چه مناسبت آیه ای که در شأن اهل بیت علیهم السلام است در ردیف آیاتی که راجع به زنان پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم می باشد، ذکر شده که حل این مسأله قدری مشکل است.
من هر وقت که قرآن می خواندم، خصوصاً ماه های رمضان که مقیّد بودم حداقل یک ختم قرآن داشته باشم، وقتی به آیه تطهیر می رسیدم، به خودم مراجعه می کردم و می دیدم که این مسأله برای من حل نشده است. شاید در دلم گله ای هم می کردم که خوب این همه جا، چرا خدا آیه تطهیر را این جا قرار داده. آیه تطهیر به چه مناسبت در جایی آمده که قبل و بعد آن راجع به زنان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است. جای دیگری در قرآن نبود که این آیه مطرح شود؟.
با این که این مسأله برای من حل نشده بود، با مرحوم آقای اشراقی، (داماد حضرت امام قدّس سرّه) بنا گذاشتیم که تحلیلی درباره آیه تطهیر داشته باشیم. خوب، حالا ما می خواهیم شروع کنیم به نوشتن تحلیلی از آیه تطهیر.
به حسب ظاهر، آیه تطهیر برای خودمان هم روشن نیست. ما فکر کردیم می خواهیم شروع به نوشتن تحلیل آیه تطهیر بکنیم، دستمان هم خالی است. آیه تطهیر برای خودمان هم حل نشده است. چیزی که برای خودمان حل نشده است، چطور درباره اش کتاب بنویسیم! گفتیم ما مشرّف می شویم به حرم حضرت معصومه علیها السلام و از ایشان استمداد می کنیم که واقعیت آیه تطهیر را ایشان کمک و راهنمایی کنند و ما بفهمیم. وضو گرفتم و خیلی ساده به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرّف شدم.
حضرت معصومه (س) عمّه حضرت جواد(علیه السلام) است و حضرت جواد جدّ مادری ماست، عمّۀ مادری ما هم می شوند و حضرت معصومه علیها السلام به من محرم است.
آن روز که مشرّف شدیم، با این که وضع مالی ما خوب نبود و جنبه های مختلف زندگی هم دچار اشکال بود، به حضرت معصومه علیها السلام عرض کردم: عمّه جان! امروز من فقط برای فهم یک مطلب به این جا آمده ام؛ نه از شما خانه می خواهم، نه پول می خواهم، نه زندگی می خواهم و نه ماشین می خواهم و نه تشکیلات می خواهم، هیچی نمی خواهم. فقط شما در نوشتن این کتاب و درباره آیه تطهیر به ما یک کمک معنوی بکنید؛ من از شما غیر از این چیزی نمی خواهم. ما این را گفتیم و آمدیم بیرون.
از فردای آن روز، وقتی آقای اشراقی به منزل ما آمد و شروع کردیم به نوشتن، دیدیم که راه ها و درهایی به روی ما باز شد، مطالبی برای ما روشن شد که اصلاً این مطالب را به خواب هم نمی دیدیم. نتیجه تحلیل ها و بحث های ما، با نتیجه قطعی، این شد که آیه تطهیر، جایش همین جای قرآن است و اگر از این جا تغییر می دادند و در جای دیگر می گذاشتند آن هدف اصلی خداوند تأمین نمی شد. هدف اصلی این بود که خداوند می خواست مسایلی راجع به زن های پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مطرح کند؛ از جمله این که اگر شما کار خیر انجام دهید، دو برابر ثواب دارید و اگر کار بد انجام دهید، دو برابر عقاب دارید. شما باید عفاف داشته باشید، شما نباید تظاهر بکنید: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولى‏»(۲). خداوند دستورهای تند و تیزی به زن های پیغمبر داد. این جا جای توهّم بود که این دستورها، که خداوند به زن های پیامبر داده، شاید مردم خیال کنند که آن وقت اهل بیت علیهم السلام هم مشمول این سخنان هستند؛ مثلاً حضرت زهرا علیها السلام مشمول این خطاب است.
خداوند برای این که جلوی چنین توهم و احتمالی را بگیرد، به صورت پرانتز، آیه تطهیر را آورد و گفت: حساب اهل بیت علیهم السلام از شما زن های پیامبر (ص) جداست. خیال نکنید خطاب به شما، خطاب به اهل بیت علیهم السلام هم هست؛ نه، آنها حساب جدایی دارند. خدا خواسته که آنها را از پلیدی ها و زشتی ها دور کند. سپس نوشته ایم که مقصود از اراده چیست، مقصود از تطهیر چیست.
اراده آیه، تشریعی است و یا تکوینی؟ بعضی از اهل سنّت خیلی تأکید دارند این اراده، اراده تشریعی است. خیلی هم مفصل، شاید چهار – پنج صفحه نوشته اند؛ در حالی که اگر اراده تشریعی باشد، اراده تشریعی خداوند از همین احکامش است و می خواهد احکام را همه عمل کنند و اختصاصی به اهل بیت علیهم السلام ندارد.
واقعاً، به برکت حضرت معصومه علیها السلام – که همین الان هم برای هزارمین بار از ایشان تشکر می کنم و کم تشکر کرده ام – راه هایی برای ما باز شد و ما توانستیم آیه تطهیر را خیلی روشن و پاکیزه بدون هیچ تأویلی و بدون هیچ ارتکاب خلاف ظاهری، تحلیل کنیم.
ما با قرآن و شواهد روایی این معنا را ثابت کردیم که آیه تطهیر منحصر به اهل بیت علیهم السلام است و جای آن هم همین جاست و اگر از این جا بردارند و به جای دیگر بگذارند، آن هدف اصلی صددرصد تأمین نمی شود؛ گرچه صدی هشتاد، ممکن است تأمین بشود.
این کرامت ها که از نظر مردم چندان اهمیتی ندارد، از نظر بزرگان و شخصیت های علمی، دارای ارزش بسیاری است. این ها نمونه ای از کرامت های معمولی است که هر ماه چند بار اتفاق می افتد و گاهی بعضی هایش را برای ما نقل می کنند.(۳)
پی نوشت:
۱) سوره احزاب، آیه ۳۳.
۲) سوره احزاب، آیه ۳۳.
۳) همگام با زایران عارف.
منبع: «پرتوی از روی دوست»، کرامات حضرت فاطمه معصومه (س)
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.