خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حوزه علمیه در کتابهای درسی باید حضور جدی داشته باشد

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در دومین نشست انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: جمعیت ما عمدتا فضلایی است که در بخش ارتباطات و تبلیغ فعالیت می کنند و لذا موضوع سخن ارتباطات و تبلیغ است.
او افزود: زندگانی بشر، زندگانی دسته جمعی است و هربرکتی نصیب بشر شده، در سایه زندگی اجتماعی و دسته جمعی بوده است چون اگر انسان تنها می زیست هیچ پیشرفت، تمدن و علم و دانشی حاصل نمی شد و لذا این زندگی اجتماعی که خداوند در نهاد بشر قرار داده، سبب پیشرفت بشر شده است.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ضعف ارتباطی در گذشته گفت: ارتباط بین شهرها در سابق از طریق نامه صورت می گرفت که گاهی ماهها به طول می کشید از عرق به ایران آمده و از ایران به شام بروند اما اگر حاکم شهر می خواست مطلبی را به مردم برساند، از جارچی استفاده می کرد. بعد از طلوع اسلام، مسجد، نماز جماعت، نماز جمعه، حج و خانه خدا وسیله ارتباطی جدیدی برای رساندن مطلب به مردم شد.
او افزود: با گذشت زمان وسایل ارتباطی زیاد شد و به اندازه ای این وسایل ارتباط جمعی گسترش یافت که گویا همه مردم جهان در یک اتاق هستند. ازعجایب این است که اگر صدای من به وسیله رادیو و تلویزیون پخش شود، کسانی که در آمریکا نشستند زودتر از این آقایی که آخر جلسه نشسته است، صدای مرا می شنوند.
استاد حوزه علمیه قم با طرح این سئوال که آیا این ارتباط فراوان سودمند است یا خیر؟ گفت: این ارتباط زیاد، فوائد زیادی دارد، علوم، دانشها، برنامه های مفید و سازنده، گاهی حوادث تلخی ممکن است پیش آید، قبلا خبر دهند که این استفاده های مفید آن است اما در مقابل بدآموزی ها و فیلمهای مستهجن، تهمتها، اختلاف افکنی ها، دروغها، مکاتب فاسد و… است. آیا فوائد برتری دارد یا ضررها.؟ پاسخ این است که باید دید مردم دنیا تابع کدام فرهنگ هستند؛ اگر دارای فرهنگ صحیح باشند، جنبه های مفیر را می گیرند اما اگر فاسد و بی تفاوت باشند سبب می شود جنبه های منفی را دریافت کنند.
او با بیان اینکه ما در چنین دنیایی زندگی می کنیم و می خواهیم تبلیغ داشته باشیم؛ بیان کرد: وقتی سخن از تبلیغ می شود، توجه عده زیادی متوجه سخنرانی ها و منابر و مساجد می شود درحالیکه این صرفا مصداق تبلیغ نیست بلکه باید از تمام فرصتها و برنامه ها برای تبلیغ مردم به سوی خدا، عقاید، اخلاق و احکام بهره بگیریم.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: یکی از راههای مهم تبلیغ این است که مردم را به حضور قلب در نماز و فهم الفاظ نماز دعوت کنیم. اگر بتوانیم مردم را وادار کنیم یک مبلغ شبانه روزی داریم. اگر بتوانیم مردم را در مسیرهایی قرار دهیم که تبلیغ به صورت خودجوش در میان آنها پیدا شود، مهم است بنابراین این، یکی از برنامه هاست که می توانیم روی آن کار کرده و یک مبلغ شبانه روزی درست کنیم که تنهی عن الفحشاء و المنکر و معراج مومن باشد.
او به مساله نمازجمعه و نقش آن در تبلیغ ین اشاره کرد و عنوان داشت: مساله نمازجمعه که بعد از انقلاب جان گرفت و جای خود را باز کرد، اقدام خوبی بود منتها جنبه سیاسی بر جنبه عبادی نباید غلبه کند؛ در هردوخطبه باید دعوت به تقوا انجام شود البته مسائل سیاسی روز هم باید مورد توجه قرار گیرد و به اطلاع مردم برسد تا مردم از مسائل سیاسی آگاه شوند.
این مرجع تقلید به خواندن آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: اخیرا مساله ای که باب شده است، خواندن یک صفحه قرآن با ترجمه در مساجد است که این خود مبلغ دائمی است . باید مردم را به این کارها تشویق کرد و این تنها از عهده منبر بر نمی آید.
او برنامه های عزاداری را بهترین مبلغ دانست و ادامه داد: باید مردم را تشویق کرد پس باید کاری کنیم علاوه بر ما، مردم باید خودشان را تبلیغ کنند. دیگر آنکه حوزویان باید حضور در کتب درسی مدارس داشته باشند یعنی جمعی باشند که بر کتابهای درسی نظارت داشته باشند. کتابهای درسی می توانند مبلغ خوبی برای اسلام، پاکی، احکام، عقاید و… باشند. نباید خود را از این مسائل کنار بکشیم.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه با بیان اینکه واقعا در کتب درسی باید حضور داشت، تصریح کرد: حوزه علمیه ما نباید از کتابهای درسی دبستان تا دانشگاه غافل باشد.
او در ادامه سخنان خود به مساله حضور حوزه در صدا و سیما اشاره کرد و افزود: گرچه الان حوزه علمیه در صدا و سیما، کم و بیش حضور دارد اما این کافی نیست، ما باید مطالبه کنیم و گروهی تربیت شوند که برنامه های صدا و سیما را بررسی و تفکیک کنند و به موقع، آنها را نظارت و اصلاح کنند بنابراین حوزه علمیه جنبه تبلیغی را در همه این جهات باید داشته باشند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حتی برنامه های طنز هم می تواند اصلاح و تغییر داشته باشد، ادامه داد: حوزه علمیه حتی در عرصه فیلمسازی هم باید حضور داشته باشد؛ نمی گویم حوزه فیلم درست کند اما بخشی از حوزه برای نظارت بر فیلمها باشد و عملا در صحنه فیلمها حضور داشته باشند.
او حضور در رسانه های مکتوب را عرصه دیگر برای نظارت حوزه در آن دانست و افزود:  یکی از وسایل تبلیغاتی ما می تواند این باشد که در همه جا تشویق بر کتابخانه و کتاب خواندن شود. می دانید سهم مطالعه در کشور ما پائین است؛ انسان خجالت می کشد در این زمینه آمار دهد.
آیت الله مکارم شیرازی بخش پایانی سخنان خود را به استفاده از سوژه های مختلف اختصاص داد و به نقل داستانی در این زمینه پرداخت و گفت: پیامبر اکرم از کوچه ای عبور می کرد، مشاهده کرد جوانان گرد یک دیوانه جمع شده اند و او را مضحکه قرار دادند؛ آن حضرت آنها را صدا زد و فرمود:«می دانید دیوانه کیست؟ این بیمار است»
او افزود: شنیده اید پیامبر اکرم با اصحاب خویش از بیابانی عبور می کرد، خواستد آتشی روشن کنند اما هیزمی ندیدند و لذا فرمودند هرکس برود و هیزمی بیاورد، همه تکه هایی که جمع کرده بودند را روی هم ریختندو آتش بزرگی درست شد؛ پیامبر فرمود گناهان کوچک هم همین است وقتی روی هم جمع می شود تبدیل به آتشی سوزان می شود.
این مرجع تقلید به داستان سوم اشاره کرد و گفت: عده ای از جوانان زورآزمایی می کردند، پیامبر از کوچه رد شد. صدا زدند پیامبر بیا قهرمان ما را مشخص کنید. پیامبر رفت و براساس چینش سنگها، فرد قوی را انتخاب کرد، بعد فرمود می دانید شجاعت چیست؟ شجاعترین مردم کسی است که بر هوای نفس غلبه کند.
او تاکید کرد: مساله تبلیغ را در دنیای امروز که فساد از در و دیوارش می بارد نمی توان از یک راه دنبال کرد بلکه از همه درها باید استفاده کرد.
منبع: شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.