خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مردسالار بودن کتاب مقدس از زبان مجری مسیحی

به گزارش ادیان نیوز، مقام زن در مسیحیت از مسائل حاشیه‌دار و پربحث این دین است؛ به‌طوری که مُبلِّغین فرقه‌های مسیحی تلاش دارند تا با زیرکی از زیر بار آن شانه خالی کنند.
با وجود ناخوشایندی، اما از زبان مجریان مسیحی اعتراف‌هایی در ارتباط با “درجه دوم” بودن زن مطابق کتاب مقدس بیان می‌شود ‌که نشان می‌دهد، مسیحیتی مجازی که در آن همه چیز در حد اعلا قرار دارد، وجود خارجی نداشته و بیش‌تر جنبه تبلیغاتی برای جذب عضو دارد.
یکی از این موارد، اذعان “ساسان توسلی” به مردسالارانه بودن احکام کتاب مقدس بود که این مجری فرقه مسیحیت تبشیری و صهیونیستی در شبکه ماهواره‌ای “محبت”، این موضوع را پذیرفت.
البته گفته‌های “ساسان توسلی” مسأله‌ای غیرحقیقی نبوده و حقیقت آن است که بر اساس کتاب مقدس حتی اصل آفرینش زن نه به خاطر وجود خودش، بلکه برای تنها نبودن مرد بوده و کتاب پیدایش از زن با عنوان”معاون” مرد یاد می‌کند.
در این ارتباط در کتاب پیدایش باب ۲ جملات ۱۸ و ۲۰ آمده است:۱۸-“و خداوند گفت: خوب نیست که آدم تنها باشد، پس برایش معاونی موافق وی می‌سازم. ۲۰-پی آدم همه بهایم و پرندگان آسمان و همه حیوانات صحرا را نام نهاد، لیکن برای آدم معاونی موافق وی یافت نشد.”
تعبیر “خلقت حوا از دنده آدم” نیز از تبعیض‌های کتاب مقدس نسبت به زنان است. در پیدایش باب ۲ جملات ۲۱ تا ۲۳ آمده است: “و خداوند خدا خوابی گران بر آدم مستولی گردانید تا بخفت و یکی از دنده‌هایش را گرفت و گوشت در جایش را پر کرد. و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود، زنی بنا کرد و وی را به نزد آدم آورد. و آدم گفت این است استخوانی از استخوان‌هایم و گوشتی از گوشتم، از این سبب «نسا» نامیده می‌شود زیرا که از انسان گرفته شده است.”
عامل هبوط آدم و حوا به زمین نیز طبق آن‌چه در کتاب مقدس آمده، زن بوده و بر این اساس حوا مقدمه نافرمانی حضرت آدم بود. کتاب پیدایش باب ۳ جملات ۲ تا ۵ در این‌باره می‌گوید: “زن به مار گرفت: از میوه درختان باغ می‌خوریم، لکن از میوه درختی که در وسط باغ است، خدا گفت از آن مخورید و آن را لمس نکنید، مبادا بمیرید، مار به زن گفت: هر آینه نخواهید مرد، بلکه خدا می‌داند در روزی که از آن بخورید، چشمان شما باز شود و مانند خدا عارف نیک و بد خواهید بود و چون زن دید که آن درخت برای خوراک نیکوست و به نظر خوش‌نما و درختی دلپذیر و دانش‌افزا، پس از میوه‌اش گرفته، بخورد و به شوهر خود نیز داد و او خورد.”
چنان‌که کتاب مقدس نقل می‌کند پس از اینکه حوا و آدم از این درخت می‌خورند و در واقع عارف نیک و بد می‌شوند، این سخن خداوند که “اگر از آن درخت بخورید خواهید مرد”، به نوعی دروغ محسوب می‌شود.
از این‌رو نتیجه‌گیری منطقی آن است که در واقع، مار راست‌گو بوده و خواسته که آدم و حوا عارف نیک و بد بشوند، در حالی که خداوند نمی‌خواسته حوا و آدم نیک و بد را تشخیص بدهند و مانند خدا شوند.
نافرمانی حضرت آدم و حوا بنا به نقل کتاب مقدس تبعات سنگین دیگری نیز دارد که از از جمله آن‌ها می‌توان به درد زایمان برای زنان اشاره کرد. در این خصوص در کتاب پیدایش باب ۳ جملات ۱۵ و ۱۶ چنین آمده است: “و عداوت در میان تو و زن، و در میان ذرّیت تو و ذرّیت وى مى‌گذارم؛ او سر تو را خواهد کوبید و تو پاشنه وى را خواهى کوبید. و به زن گفت: الم و حمل تو را بسیار افزون گردانم؛ با الم فرزندان خواهى زایید و اشتیاق تو به شوهرت خواهد بود و او بر تو حکمرانى خواهد کرد.”
علاوه بر این‌ها، کتاب مقدس شوهر را سَرِ زن معرفی می‌کند. در افسسیان باب ۵ جمله ۲۳ می‌خوانیم: “زیرا که شوهر، سَرِ زن است چنان‌که مسیح نیز سر کلیسا و او نجات‌دهنده بدن است.”
بر طبق عهد جدید، زن از صحبت کردن و تعلیم دادن نیز منع شده است. پولس در این خصوص در اول تیموتائوس ۲ : ۱۲ گفته است: “و زن را اجازت نمی‌دهم که تعلیم دهد یا بر شوهر مسلّط شود، بلکه در سکوت بماند.”
درباره خانه‌نشینی و جلوگیری از فعالیت اجتماعی زنان نیز در تیطس ۲ : ۵ آمده است: “و [زنان]خرداندیش و عفیفه و خانه‌نشین و نیکو و مطیع شوهرانِ خود که مبادا کلام خدا متهّم شود.”
خاطرنشان می‌کند مسیحیت پولسی-که نشانی از مسیحیت واقعی ندارد-، امروزه با شکلی جدید و بدعت‌گونه خود را بزک کرده و با وصفی دیگر قصد تطابق خود با شرایط روز را دارد،‌ غافل از اینکه فرقه‌ای جدید به‌وجود آمده که سردمداران و مُبلّغین آن، حتی نوشته‌های کتاب مقدس را نیز اهمیتی نمی‌دهند.
پی‌نوشت:
۱-    پیدایش باب‌های ۲ و ۳
۲-    افسسیان باب ۵
۳-    اول تیموتائوس باب ۲
۴-    تیطس باب ۲  
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.