خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جدایی سفیدپوستان و رنگین‌پوستان در کلیساهای آمریکا

به گزارش ادیان نیوز، درباره نژادپرستی و برتری سفیدپوستان بر رنگین‌پوستان در کشور آمریکا گزارش‌های زیادی در رسانه‌ها و مؤسسات آماری منتشر می‌شود و حتی باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور نیز بر وجود این معضل اذعان دارد.
از تبعیض در استخدام، حقوق شهروندی، درآمد و … که بگذریم، مکان‌های عبادتی سفیدپوستان نیز از رنگین‌پوستان جدا بوده و به‌صورت تناوبی در رسانه‌ها شنیده می‌شود که کلیساهای سیاه‌پوستان در آمریکا مورد تعرض سفیدپوستان قرار گرفته و در موارد بسیاری این کلیساها دچار آش‌سوزی‌های عمدی شده‌اند.
همین چند ماه گذشته بود که خبر کشتار نه نفر در “کلیسای سیاه‌پوستان چارلستون آمریکا” روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و اعتراض سیاه‌پوستان را به دنبال داشت و نیروهای امنیتی، این کشور را به پادگانی نظامی تبدیل کردند.
حتی در نحوه برخورد پلیس آمریکا با فرد قاتل که یک سفیدپوست بود، تبعیض وجود داشت و در جریان بازداشت او نیروهای دولتی نه تنها هیچ فشاری به مهاجم نیاوردند، بلکه به او جلیقه ضدگلوله هم دادند.
سؤالی که به ذهن‌ها متبادر می‌شود، این است که چرا باید در کلیسا که به‌عنوان مکانی عبادتی و نیایشی شناخته شده، باید تنها به دلیل رنگ پوست، عده‌ای به یک کلیسا و عده‌ای به کلیسای دیگر بروند؟
به‌عبارت دیگر یکی از معیارهای تعدد کلیساها در کشور آمریکا، رنگ پوست افراد بوده و کاش قضیه به این‌جا ختم می‌شد، چرا که کلیساهای متعلق به سیاه‌پوستان به دفعات مورد تهاجم سفیدپوستان قرار می‌گیرند.
بر اساس این گزارش، تبعیض‌های نژادی علیه سیاه‌پوستان، لایه‌ای ضخیم در جامعه آمریکایی‌ها است که در طول تاریخ به شکل‌های مختلف در این کشور خودنمائی کرده و می‌کند.
سیاه‌پوستان که به‌صورت عمده از آفریقا برای برده‌داری به آمریکا انتقال یافتند، اشخاص درجه چندمی بودند که حتی در سال ۱۸۲۲ میلادی توهین و ضرب و شتم دانش‌آموزان سیاه‌پوست در مدارس، آن‌ها را مجبور کرد تا نخستین مدرسه مخصوص سیاه‌پوستان را در فلادلفیا به وجود آورند.
جالب آنکه دادگاه عالی قانون اساسی کشور آمریکا که خود را مدعی حقوق بشر در دنیا معرفی می‌کند، در سال ۱۸۵۷ میلادی همه سیاه‌پوستان چه آزاده و چه برده، را از حقوق شهروندی محروم کرد.
در سال ۱۸۶۶ میلادی با وجود غیر قانونی شدن برده‌داری، بر شدت نژادپرستی افزوده و در ایالت  می.سی.سی.پی، قانون جدایی نژادی بین سفید و سیاه تصویب شد.
گزارش سازمان اتحادیه‌ شهری-که یکی از سازمان‌های معتبر سیاه‌پوستان ایالات متحده به شمار می‌آید-، در سال ۲۰۰۶ شرایط دشوار زندگی سیاه‌پوستان را در آمریکا نشان می‌دهد.
شرایط آمریکایی‌های سیاه‌پوست در این گزارش این‌چنین توصیف شده: “با در نظرگرفتن شاخص‌های اصلی مانند: طول عمر، درآمد، مسکن، بهداشت و آموزش و پرورش، سطح متوسط زندگی سیاه‌پوستان آمریکا معادل ۷۲ درصد سطح متوسط زندگی سفیدپوستان این کشور است.”
گزارش پیش‌گفته می‌افزاید: “به‌طور مشخص ۲۵ درصد جمعیت ۳۷ میلیونی سیاه‌پوستان آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند، در صورتی که ۱۰  درصد جمعیت ۲۲۰ میلیونی سفیدپوست زیر خط فقر هستند. همچنین در آمار رسمی میزان بیکاری سیاه‌پوستان معادل ۱۰ درصد و در مورد سفیدپوستان ۴ درصد تخمین زده شده بود.”
گفتنی است آیه مشهور قرآن کریم که ملاک گرامی بودن انسان‌ها در نزد خداوند را “تقوا” اعلام کرده، در شأن یک سیاه‌پوست به‌نام “بلال حبشی” نازل شده که مؤذن پیامبر اکرم(ص) بوده و آیات قرآن کریم و سیره معصومین(علیهم‌السلام)، نشان می‌دهد که هیچ فرقی بین انسان‌ها با زبان‌ها، نژادها، رنگ‌ها و ملیت‌های مختلف نیست. 
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.