خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درهای جامعه المصطفی به روی تمام مذاهب اسلامی باز است

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا  اعرافی در دیدار  میهمانان  ایرانی همایش بین المللی «خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت جهان اسلام»  که  در ساختمان مرکزی جامعه المصطفی برگزارشد، ضمن تأکید بر رویکرد تقریبی و وحدت آفرین المصطفی در عرصه های بین المللی، خاطرنشان کرد: در تمدن مورد نظر انقلاب اسلامی علی رغم تنوع؛ همه سلایق، علائق و اقوام به رسمیت شناخته می شوند و مشترکات سرنوشت ساز و تمدن آفرین امری مهم تلقی می گردد.
المصطفی بر آمده از اندیشه ناب اهل بیتی و انقلاب اسلامی است
وی ضمن تأکید بر اهتمام هرچه بیشتر المصطفی به تبیین معارف ناب الهی در گستره جهانی، خاطرنشان کرد: ما به مذهب خود افتخار می کنیم و اعتقاد داریم، در دورن اندیشه الهی؛ امت ترسیم شده و هیچ اندیشه ای نباید در کلان، با تشکیل امت اسلامی در تعارض باشد.
رئیس جامعه المصطفی با بیان این که جامعه المصطفی بر آمده از اندیشه ناب اسلامی اهل بیت(علیهم السلام) و انقلاب اسلامی است، افزود:  جامعه المصطفی در خدمت تمام جهانیان قرار گرفته و بدون توجه به تمایز بین امت ها، فعالیت های خود را در کنار تمام بشریت ترسیم نموده است.
المصطفی بر اصل کلان تمدنی و مشترکات امت ساز تأکید دارد
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: جامعه المصطفی ضمن اعتقاد به اندیشه تقریب، همگرایی و انسجام اسلامی، بدون هیچ مبالغه و تعارفی، بر اصل کلان تمدنی و تکیه بر مشترکات امت ساز، تاکید دارد.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که مقصود از وحدت، یکی شدن مذاهب نیست، اظهار داشت: یکی شدن مذاهب با عقیده هیچ مذهب اسلامی سازگار نیست.
امام جمعه قم با اشاره به این که جمع و نفی مذاهب نیز از نظر عقلی امری درست نیست، ادامه داد: تئوری سوم که در حقیقت قائل به حقانیت تمام عناصر همه مذاهب اسلامی است، پذیرفتنی نیست.
رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر این که در اندیشه تقریب، با تمرکز بر مشترکات وسیع، حفظ ممیزات هیچ مانعی را ایجاد نمی کند، خاطرنشان کرد: در مشترکات مذاهب اسلامی، ظرفیت یگانگی و یک دستی وجود دارد و در امت سازی و تمدن آفرینی، باید عناصر مزاحمی که جزء مذهب نیستند، به کنار گذاشته شوند.
درب های مراکز علمی المصطفی به روی مذاهب گوناکون باز است
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که درب های مراکز علمی جهان اسلام باید به روی مذاهب گوناگون باز باشد، یادآور شد: هم اکنون جامعه المصطفی با هویتی اهل بیتی به این مهم جامه عمل پوشانده، آن را در تعارض با امت اسلام نمی بیند.
وی ضمن ارائه گزارشی از نظامات آموزشی جامعه المصطفی، تصریح کرد: جامعه المصطفی هم اکنون با سه رویکرد آموزشی فعالیت نموده، در نوع نخست با راه اندازی مراکز متعدد، ارائه اندیشه، کلام و فقه معارف اهل بیت(علیهم السلام) ویژه پیروان این مذهب را در دستور کار خود قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی راه اندازی مراکز مختص مذاهب اهل سنت که فقه، کلام و معارف را بر اساس همان مذهب ارائه می کند را از دیگر رویکردهای آموزشی المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی در ارائه مباحث علمی، هرگز در صدد تحمیل و تغییر مذهب به شکل شست و شوی مغزی نیست.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی افزود: نوع سوم رویکرد آموزشی المصطفی، تأسیس و فعال سازی مراکز و رشته های علمی است، که در آن به صورت همزمان شیعیان و اهل سنت در کنار یکدیگر تحصیل می کنند.
وی خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی این دل و جرأت را داشته که به صورت همزمان سه نوع موسسه و مدرسه مطابق مذاهب اسلامی ایجاد نماید؛ از این رو مراکز دیگر عالم اسلام نیز باید این الگو را پذیرا باشند. جامعه المصطفی آمادگی دارد، تجربیات خود را در اختیار این مراکز قرار دهد.
رئیس جامعه المصطفی، تاکید بر مشترکات و آشنا نمودن پیروان هر مذهب با اندیشه های سایر مذاهب را از دیگر رویکردهای نظام آموزشی المصطفی ذکر کرد و یادآور شد: جامعه المصطفی ضمن پرهیز از افراط و تعرض به مقدسات مذاهب اسلامی، محبت به پیامبر گرامی(ص)، آل او و صحابه پاک ایشان را از اصول مشترک مورد تاکید می داند.

مدارس دینی جهان اسلام اجرای نظامات آموزشی بر وفق مذاهب اسلامی را جدی بگیرند
وی در ادامه به راه حل های غلبه بر مشکلات امروز جهان اسلام، اشاره نمود و اظهار داشت: پیشنهاد می شود، مدارس دینی جهان اسلام، گشودن درب های خود، به روی اجرای نظامات آموزشی بر وفق مذاهب اسلامی را جدی گرفته؛ به طراحی نظام مشترک اخلاقی، فرهنگی و تربیتی برای تعریف در میان مذاهب مختلف اسلامی، اهتمام بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر این که اگر مدارس دینی جهان اسلام، خود را به رویکردهای کلان و واقع بینانه ذکر شده، مجهز کنند، خیلی از مصائب جهان اسلام قابل حل خواهد بود، خاطرنشان کرد: برای قائلان ارزش های متعالی اسلام، تحمل این که امتی با ذخائر زیر زمینی، منابع انسانی عظیم، تنوع اقلیمی و سابقه تمدنی، این گونه در مصیبت ها گرفتار شود، بسیار سنگین است.
امام جمعه قم ادامه داد: علی رغم این همه سرمایه های الهی، این که سرزمین هایی از جهان اسلام، با زور و جبر اشغال شده، در آتش جنگ و ترور بسوزد و در نقطه ای دیگر قلب آن، به وسیله اشغال اراضی اسلامی، کشوری پوشالی و بی ارزش تشکیل گردد، جای بسی تأمل دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر تمام کشورهای اسلامی، به صورت یکپارچه و هماهنگ تصمیم بگیرند، تا روابط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را با این غاصب صهیونیستی قطع نمایند و در مجامع بین المللی همه یک صدا بر برگزاری انتخاباتی با حضور فلسطینیان اصیل تأکید نمایند؛ دیگر اسرائیلی باقی نخواهد بود.
تأکید بر پرهیز از تزریق اندیشه افراطی در مراکز دینی
رئیس جامعه المصطفی پرهیز از تزریق اندیشه افراطی در همه مراکز شیعی و سنی را از مهمترین راهکارهای مقابله با افراط گری در جهان اسلام ذکر کرد و ابراز داشت: این اندیشه باید به همت علمای جهان اسلام پایه ریزی شده، در مدارس و کتاب های دینی تجلی پیدا کند. راه آن گشایش درهای علمی مراکز دینی جهان اسلام، به سوی نظام های مختلف آموزشی است.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که باید مبانی خود را به کتاب و سنت الهی استوار نمود، برای دفاع از توحید و معارف بنیادی، فلسفه های مازاد را به خوبی بشناسیم، تصریح کرد: مراکز دینی جهان اسلام باید، بنیان عقلی، کلامی و پایه های نظری خود را قوی و استوار نمایند.
بازسازی نظام های آموزشی با استفاده از تجربیات جدید
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بازسازی نظام های آموزشی با استفاده از تجربیات جدید را از مهمترین تاکیدات المصطفی ذکر کرد و اذعان داشت: معتقدیم ضمن صیانت از سنت های حسنه، باید از تجربیات روز بشری استفاده کرد.
وی رفتن به سمت تخصص ها و شاخه های جدید، بر آمده از علوم اسلامی مطابق با نیازهای کنونی را از دیگر هدف گیری های جامعه المصطفی عنوان کرد و اذعان داشت: فقه تعلیم و تربیت، فقه خانواده و جامعه، فقه محیط زیست، و فقه پزشکی از مهمترین عرصه هایی است که تاکنون المصطفی به آن ورود نموده است.
ضرورت فعال سازی ذخایر علمی اسلام برای دنیای معاصر
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که فعال سازی ذخایر علمی اسلام برای دنیای معاصر، امری ضروری است، تصریح کرد: باید با فعال سازی فقه، اخلاق و معارف در حوزه های فلسفی و کلامی، تخصص های گوناگونی ایجاد گردد.
وی با بیان این که جامعه المصطفی ذخائر تاریخی حوزه های علمیه را در بیش از ۱۰۰ رشته بازسازی نموده است، یادآور شد: بازسازی و شناخت علوم اجتماعی و انسانی مهندسی شده تمدن غربی و ورود معارف اسلامی به قلمرو علوم انسانی و اجتماعی، ضرورتی است که المصطفی به آن توجه نموده است.
رئیس جامعه المصطفی بحث مطالعات تطبیقی در ادیان و مذاهب را از بایسته های فعالیت دینی ذکر کرد و افزود: شناخت ادیان و مذهب شناسی در قالب استشراق، یکی از راه های نفوذ غرب در جهان اسلام بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان با تاکید بر این که باید به تعامل میان علما و مراکز علمی، توجه جدی شود، اظهار داشت: بازسازی نظام ها، متون و منابع درسی و  نیز طراحی رشته ها و برنامه های معین در حوزه های مطالعاتی از ضروریات آینده جهان اسلام است.
منبع: حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.