خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نتیجه یک سال حمله آل سعود به یمن

به گزارش ادیان نیوز،جوی سلیم در یادداشتی در روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: بیشتر روزنامه های غربی در نخستین سال حمله عربستان سعودی به یمن در ارزیابی عملکرد عربستان، جسارت و جنگ طلبی محمد بن سلمان وزیر دفاع این کشور را عامل فاجعه بشری و هرج و مرج امنیتی در یمن دانستند که باعث رشد گروه‌های افراطی شده است.
روزنامه‌های غربی همچنین بر بی کفایتی نظامی نیروهای سعودی در برابر مقاومت غیر پیش بینی شده یمنی‌ها تاکید کردند.
شمار قابل توجهی از روزنامه‌های غربی از ابتدا، جنگ عربستان در یمن را با احتیاط، تردید و سوال درباره اهداف واقعی ریاض از دخالت نظامی در یمن بررسی کرده‌اند.
با گذشت یک سال از جنگ عربستان سعودی در یمن، رسانه‌های غربی نتایج این جنگ را به طور خلاصه شکست عربستان در تحقق اهداف خود و فاجعه بشری در یمن بیان می‌کنند و واقعیت حمایت های غرب از ائتلاف عربستان و نتایج این جنگ برای کشورهای حامی عربستان را به ویژه با گسترش نفوذ گروه های افراطی در یمن سوال انگیز می دانند.
روزنامه لوموند چاپ فرانسه در گزارشی در نخستین سالگرد حمله عربستان به خاک یمن با عنوان «ارتش سعودی در باتلاق یمن محاصره شده است» تاکید کرد، هزاران حمله هوایی نیروهای مسلح سعودی به فرماندهی ریاض، فقط بخش کوچکی از اهداف این جنگ را محقق ساخته است و این جنگ، شکست نیروی هوایی عربستان را در برابر دشمن نشان داد.
لوموند با اشاره به اینکه خلبانان عربستانی، به طور شایسته آموزش داده نمی شوند به نقل از یک دیپلماتیک غربی افزود، جنگ عربستان در یمن، که به افزایش فقر در این کشور منجر شده، کاملا بیهوده است.
روزنامه دیلی میل انگلیس هم با اشاره به اینکه عربستان، فقط اندکی از اهداف خود را در یمن محقق ساخته است تاکید کرد، سعودی ها نمی توانند «حوثی ها را که در برابر دولت مورد تایید جامعه جهانی یمن مقاومت فعال داشته اند» شکست بدهند.
روزنامه ایندپندنت انگلیس، میدان جنگ در یمن را به سوریه تشبیه کرد و بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان را مسئول این وضعیت دانست.
ایندپندنت افزود، درک ادعاهای عربستان سعودی مبنی بر اینکه اهداف خود را محقق ساخته، دشوار است چون حوثی ها همچنان بر صنعاء، پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمالی این کشور سیطره دارند.
روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا نیز با اشاره به حمایت واشنگتن از جنگ عربستان در یمن تاکید کرد، آمریکا تا زمان توافق هسته ای با ایران، به رضایت سعودی ها نیاز داشت و این موضع باعث شد تا دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، این واقعیت را که حمله نظامی (عربستان به یمن) «درازمدت، خونبار و بدون نتیجه» خواهد بود نادیده بگیرد.
روزنامه گاردین انگلیس هم چند روز پیش با عنوان «یک سال زندگی شرم آور» نوشت، ادامه سیاست صادرات سلاح از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه به عربستان و نادیده گرفتن حملات سعودی ها به یمن، باعث شده است تا این کشورها شریک بخشی از جنایت های صورت گرفته در یمن باشند.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.