خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

طرح آیت‌الله‌العظمی مکارم برای حل مسئله حج

به گزارش ادیان نیوز،  متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
کارشکنى‌هاى سعودى‌ها در امر حج بر هیچ کس پنهان نیست، سعى ما بر این است که مانند هر مسلمان آزاده دیگرى مراسم حج را با امنیت کامل و عزت و احترام شایسته انجام دهیم، در حالى که قرائن نشان مى‌دهد سعى عربستان سعودى بر این است که به سبب اختلافات سعودى که با ما دارند تا مى‌توانند از عزت و احترام حجاج ما بکاهند، در حالى که مسائل مربوط به حج را با مسائل سیاسى آمیختن یکى از اشتباهات بزرگ آنهاست و بدیهى است که دولتمردان ما جز به حج توأم با عزت و امنیت تن نخواهند داد.
مسئله مهم این است که باید مسائل مربوط به حرمین شریفین روزى به طور کامل حل شود و آن در صورتى خواهد بود که گروهى از زبده‌ترین آگاهان نسبت به مسائل حج از سوى سازمان همکارى اسلامى براى نظارت بر امر حرمین شریفین انتخاب شوند که عربستان سعودى نیز مى‌تواند عضوى از آن باشد.
زیرا تجربه نشان داده آنها به تنهایى نمى‌توانند این فریضه بزرگ را آن‌گونه که لازم است اداره کنند، حوادث بسیار دردناک سال گذشته در مسجدالحرام و سپس در منا بهترین گواه آن است.
اینجانب طرحى براى این مسأله دارم که پس از تکمیل براى علماى الازهر مصر و علماى بزرگ جهان اسلام مى‌فرستم و سپس از آنها دعوت مى‌کنیم تا در همایشى براى تکمیل و یافتن طرق اجرایى این طرح به مشورت بنشینند و عربستان سعودى را براى پذیرش آن تحت فشار قرار دهند.
به یقین این طرح به نفع آنها نیز خواهد بود و هیچ منافاتى با حاکمیت آنها برکشورشان ندارد. قرآن با صراحت تمام مى‌گوید: «همه مسلمین اعم از نزدیکان و دوران در مسجدالحرام برابرند»؛ (سَوَاءً الْعَاکِفُ فِیهِ وَالْبَادِ).
به یقین روزى این طرح جامه عمل به خود خواهد پوشید و امیدواریم آن روز نزدیک باشد، زیرا وضع فعلى که سعودى‌ها نسبت به حرمین شریفین نشان مى‌دهند و خود را مالک اصلى آن مى‌دانند براى هیچ کس قابل قبول نیست. ما از اندیشمندان جهان اسلام نیز دعوت مى‌کنیم که اگر نظراتى براى تکمیل این طرح دارند براى ما ارسال دارند.
والسلام على من اتبع الهدى
ناصر مکارم
۱۳۹۵/۰۲/۰۸
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.