خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جدال بر سر واژه ها: «هندوئیسم» یا «یکی از ادیان قدیمی هند»

به گزارش ادیان نیوز، گروهی از محققان و اساتید هندی کالیفرنیا که بسیاری از آنها از طرفداران اندیشه چپگرا هستند با امضای نامه سرگشاده‌ای خواهان حذف واژه هندوئیسم و واژه‌های مرتبط با آن از کتب آموزشی دبیرستانی شد.
دو سال پیش از این نامه، چند گروه هندی- آمریکایی و هندو با تصویب شورای آموزش دانشگاه کالیفرنیا مامور شدند تا بر کیفیت کتب درسی مقطع دبیرستان بخصوص سرفصل «تاریخ جهان» نظارت کنند و اصلاحاتی در این زمینه انجام دهند.
بنیاد هندوان آمریکا طی همکاری با تاریخ نگاران و اساتید ادیان این دانشگاه پیشنهاداتی برای اصلاح کتب درسی ارائه داد. از جمله این پیشنهادات به رسمیت شناختن دین هندوئیسم به منزلۀ دینی مستقل و برابر با ادیان دیگر در کتابهای آموزشی تاریخ و ادیان بود.
در حالی که با بسیاری از این اصلاحات موافقت شده است اکنون گروه مطالعات آسیای شرقی دانشگاه کالیفرنیا با انتشار نامه ای سرگشاده خواهان توقف این روند شده  است. امضا کنندگان این نامه که از چپگرایان هندی محسوب میشوند میگویند به جای «هند باستان» از واژه «جنوب آسیا» استفاد کنید و به جای کلمه «هندوئیسم» از عبارت « یکی از ادیان قدیم هند».
ضمن اینکه ارجاعات موجود به عقاید و آئین های هندوئیسم نیز باید حذف شود. امضا کنندگان این نامه با ارائه دلایلی خواهان توقف بازنگری در کتب آموزشی دبیرستانی شده‌اند.
منبع: سایت گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.