زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه به گزارش ادیان نیـوز، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی«inponews.com»، اگرچه انتشار قرآن‌های با اشتباهات چاپی کار نادرست و غیرقابل توجیهی است و در صورت مشاهده این نسخه‌ها بلافاصله باید توسط نهادهای مربوطه در کشورهای اسلامی و غیراسلامی جمع‌آوری شود، اما اظهارات «فیصل حسن البنا»، استاد آکادمی پلیس دبی مبنی بر سوزاندن چنین قرآن‌هایی، راه‌کار درست […]

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه
به گزارش ادیان نیـوز، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی«inponews.com»، اگرچه انتشار قرآن‌های با اشتباهات چاپی کار نادرست و غیرقابل توجیهی است و در صورت مشاهده این نسخه‌ها بلافاصله باید توسط نهادهای مربوطه در کشورهای اسلامی و غیراسلامی جمع‌آوری شود، اما اظهارات «فیصل حسن البنا»، استاد آکادمی پلیس دبی مبنی بر سوزاندن چنین قرآن‌هایی، راه‌کار درست و معقولی برای تعامل با این مسئله نیست و به نوعی اهانت به شأن و منزلت کلام وحی محسوب می‌شود.
فیصل حسن البنا که دیروز، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در هشتمین همایش بین المللی علمی مشترک آکادمی پلیس دبی و دانشکده حقوق دانشگاه قاهره با عنوان «سیاست جنایی و امنیتی معاصر برای مقابله با گسترش جنایت» سخن می‌گفت، سوزاندن نسخه‌های قرآن را نیز که پاره شده‌اند، از نظر شرعی جایز دانست.
وی در ادامه به تشریح مجازات برای سخنان و اظهارات تحریک‌کننده به نفرت در قانون کیفری امارات پرداخت و گفت: این مسئله امر جدید و نوظهوری نیست، زیرا قوانین بسیاری در جهان در زمینه حقوق کیفری وجود دارد که امارات آن را تطبیق داده و در همین راستا، برای سخنان تحریک‌کننده نیز مجازاتی در نظر گرفته شده است.
استاد آکادمی پلیس دبی در عین حال گفت: سوزاندن قرآن کریم درصورت پاره بودن آن یا وجود اشتباه چاپی شرعا جایز است و نمی‌توان آن را در زمره اقدامات تحریک‌کننده به نفرت تلقی کرد(!)
وی بیان کرد: اخیرا به دلیل افزایش سخنان و اظهارات تحریک‌کننده به تنفر، بسیاری از کشورها خواستار تجدیدنظر در قوانین ویژه خود در این زمینه هستند، به‌ویژه این‌که گفتمان تحریک‌آمیز بیشتر گروه‌های ضعیف را هدف قرار می‌دهد.
استاد آکادمی پلیس دبی اضافه کرد: امارات قوانین تنبیهی ویژه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی در زمینه اظهارات تحریک‌آمیز به نفرت و توهین به ادیان و اقدامات تبعیض‌آمیز تدوین کرده و در این قانون، گفتمان نفرت‌آمیز شامل توهین به شخص یا فرقه مشخصی می‌شود.
همچنین، هر سخن یا اقدامی که در راستای ایجاد فتنه، شکاف و تبعیض میان افراد و گروه‌های مختلف باشد نیز در راستای این قانون قرار می‌گیرد.
امارات در تیرماه سال ۹۴ با تصویب قانونی، هرگونه اقدام در راستای تحقیر ادیان آسمانی و مقدسات آنها را جرم دانسته و اعلام کرد: طبق این قانون با همه اشکال، تبعیض و سخنرانی‌های تحریک‌آمیز و نیز تبعیض میان افراد و گروه‌ها براساس دین، باور، عقیده، تابعیت، طایفه، نژاد و رنگ مقابله خواهد شد.
طبق این قانون که از سوی «شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان»، امیر امارات تصویب شد، اهانت به ذات الهی، ادیان آسمانی، انبیا، پیامبران، کتاب‌های آسمانی و عبادتگاه‌ها و نیز تبعیض میان اشخاص و گروه‌ها براساس دین، باور، عقیده، تابعیت، طایفه، نژاد، رنگ پوست غیرقانونی است و جرم تلقی می‌شود.
همچنین طبق این قانون هرگونه حرف یا عملی که در راستای فتنه‌انگیزی و تبعیض میان گروه‌ها و اشخاص در شبکه‌های ارتباطی، سایت‌های اینترنتی و یا از طریق تکنولوژی‌های جدید و هرگونه ابزار رسانه‌ای شنیداری و دیداری صورت گیرد چه صوت چه نوشته و چه نقاشی و عکس جرم تلقی خواهد شد.
منبع: ایکنا