خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارائه تحلیل گونه‌شناسانه در «قیام‌های شیعی»

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از خبرگزاری ایبنا، ابوذر کرم‌اللهی نویسنده اثر با اشاره به این که این اثر پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد وی بوده است، عنوان کرد: این کتاب قیام‌های شیعی پس از واقعه کربلا را بر اساس چند مولفه از نظر نقاط افتراق و اشتراک بررسی می‌کند.
وی موضوعاتی مانند ماهیت قیام‌ها، سبک رهبری و روش جلب اطاعت پیروان در بسیج نیروها را مولفه‌های اصلی دانست که در بررسی قیام‌ها مدنظر داشته است و گفت: در این اثر قیام‌های توابین، مختار، قیام زیدبن علی، یحیی بن زید و قیام عبدالله‌بن معاویه را از نظر نحوه مبارزه با حکومت امویان که آیا از اساس با این حکومت مخالف داشتند یا در مواردی در پی اصلاح حکومت بودند، بررسی کردم.
نویسنده کتاب، ویژگی اصلی اثرش را ارایه اثر پژوهشی نو و بدیع در این حوزه دانست و توضیح داد: اغلب کتاب‌های تاریخ اسلام صرفا به نقل تاریخی پرداخته‌اند در حالی که این کتاب می‌کوشد با گونه‌شناسی قیام‌های یاد شده به تحلیل آن‌ها بپردازد.
کرم‌اللهی اثرگذارترین بخش کتابش را بخش مرتبط با رهبری قیام‌ها خواند که این رهبری را از نظر «تبدیلی یا تبادلی» بررسی می‌کند و توضیح داد: در سبک رهبری تبدیلی قیام‌های صدر اسلام، اغلب رهبرای آرمان‌گرا بودند و برای بسیج نیروهایشان نوید آرمانی نظیر رسیدن به خدا، ورود به بهشت و دوری از جهنم را وعده می‌دادند.در سبک رهبری تبادلی، رهبرای علاوه بر وعده‌های معنوی از پیشنهادهای مادی و تطمیع افراد نیز استفاده می‌کردند.در میان این قیام‌ها قیام توابین صرفا رویکرد معنوی داشتند.
مدرس تاریخ اسلام درباره دستاوردهای این اثر برای مخاطبان گفت: مخاطبان با مطالعه این اثر درمی‌یابند که هیچ‌کدام از قیام‌های شیعی به معنای از بین بردن حکومت امویان، موفق نبوده‌اند و همگی به جز قیام مختار در نطفه خفه شدند.این اثر عنوان می‌کند که چنان‌چه رهبری آرمان‌گرا باشد تاثیر او در اطرافیان از بعد اطاعت‌پذیری و موفقیتیش در رهبری بیشتر خواهد شد.
نخستین چاپ کتاب «قیام‌های شیعی» را موسسه شیعه‌شناسی با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه در ۱۵۰ صفحه به بهای ۳۲ هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.