خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بارگاه امام حسین(ع) شرایط لازم برای ثبت جهانی را دارد

به گزارش ادیان‌نیوز، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور معتقد است که ثبت میراث مشترک شیعی در فهرست جهانی باعث نزدیک شدن و اتحاد میان ملت‌ها و جامعه شیعیان می‌شود و مرقد امام حسین(ع) شرایط تاریخی لازم برای ثبت جهانی را دارد، اما عراق به دلیل یکسری بحران‌ها و جنگ‌ها در این کشور به این موضوع نپرداخته است و ایران آمادگی خود را در حمایت و کمک‌های لازم برای تهیه این پرونده ثبتی جهانی اعلام می‌کند.
آتوسا مؤمنی در مورد مزایای ثبت آثار زیارتی شیعیان گفت: ثبت میراث مشترک شیعی در فهرست جهانی باعث نزدیک شدن و اتحاد میان ملت‌ها و جامعه شیعیان شده و بین آن‌ها وفاق ایجاد می‌شود. زمانی که یک اثر جهانی می‌شود در واقع در پیشانی جهان قرار می‌‌گیرد و فرصتی برای شناخته شدن میراث بشری جهان اسلام است و اگر این میراث بشری جهان اسلام به جامعه خاص‌تری مانند جامعه شیعه تعلق پیدا کند، مسلماً این شناخت مضاعف خواهد شد. اگر چه شیعیان برای آثار ارزشمند مذهبی خود اعتبار زیادی قائل هستند ولی زمانی که این آثار مذهبی جایگاه جهانی پیدا می‌کند طبیعتاً می‌تواند تأثیر بسزایی در حضور پر شور مردم و شیعیان دنیا در آن مکان مذهبی فراهم کند.
او در مورد شرایط بارگاه امام حسین(ع) برای ثبت جهانی اظهار کرد: بارگاه امام حسین شرایط تاریخی برای لازم برای ثبت جهانی را داراست البته زمانی که تصمیم گرفته شود در فهرست جهانی قرار بگیرد، باید اقدامات لازم به منظور حفظ حریم‌ کالبدی و منظری آن‌ها انجام شود و باید بررسی کرد کشور عراق با همه بحران‌هایی که داشته چه مقدار در حفاظت و اجازه ندادن در دخل و تصرف از حریم این اثر ارزشمند موفق بوده است و چقدر توانسته ظرفیت‌های لازم برای قرار گرفتن این اثر در فهرست جهانی را برای خود فراهم کند.
مؤمنی با اشاره به اینکه حرم امام حسین(ع) در یونسکو ثبت نشده است، گفت: هر کشوری در حوزه جغرافیایی خود می‌تواند به ثبت یک اثر کالبدی و غیر منقول ملموس اقدام کند و ثبت آثاری که جزو زمره خاک کشوری محسوب می‌شود توسط هیچ کشور دیگری قابل ثبت نیست. اما مراسم، آئین‌ها و میراث معنوی مربوط به آن مکان به عنوان میراث مشترک اسلامی مسلمانان خصوصاً شیعیان قابل ثبت است و می‌تواند به عنوان میراث مشترک ثبت شود. طریق‌الحج به عنوان میراث مشترک بین مسلمانان جهان و تحت عنوان میراث معنوی مشترک زنجیره‌ای در میان کشورهای جهان اسلام به ثبت رسیده است اما نمی‌توان بنایی را در هیچ کشور دیگری به ثبت رساند از این رو بارگاه امام حسین(ع) در فهرست ملی کشور عراق ثبت شده ولی در یونسکو ثبت نشده است. در میان میراث مذهبی، اولین مسجدی که در دنیا ثبت شده مسجد جامع اصفهان است.
مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی دلیل ثبت نشدن این میراث مقدس و مذهبی را بیان و تصریح کرد: عراق به دلیل یکسری بحران‌ها، جنگ‌های داخلی و اقداماتی که از طریق کشورهای دیگر در این کشور ایجاد شد، کمتر به مباحث فرهنگی پرداخته و آرامش فکری و روانی نداشته است از این رو اولویت‌هایی که در یک کشور فرهنگی مثل ایران وجود دارد شاید برای آنها به عنوان اولویت اول شناخته نشده است و طبیعتاً آن‌ها می‌توانند به عنوان یک میراث ارزشمند روی این میراث مذهبی و معنوی سرمایه‌گذاری کنند و در واقع به عنوان یک تمسکی از این میراث مقدس استفاده کنند و باعث امنیت کشور خود شوند اما به دلیل بحران‌هایی که وجود داشته به صرافت نیفتادند که این آثار را در مجموعه میراث بشری بگنجانند.
مؤمنی در پایان به نقش بسیار مهم ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران یک کشور موفق در تهیه پرونده‌های ثبتی جهانی خصوصاً در کشورهای آسیای میانه و غربی است می‌تواند در حمایت و کمک‌های لازم برای تهیه این پرونده نقش بسیار مؤثری داشته باشد و قطعاً ایران آمادگی دارد به طور افتخاری این کار مهم را انجام دهد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.