خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش علویان ترکیه به اظهارات اردوغان

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از رسانه‌های ترکیه،‌ به دنبال اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در یک برنامه گفتگوی تلویزیونی درباره علویان و تشبیه یکی از عبادتگاه های علوی تبارهای ترکیه به «بدترکیب»، محرم ارجان رئیس انجمن علوی قره جه احمد سلطان در واکنش به این اظهارات، سخنان اردوغان را تحریک آمیز و در راستای گسترش کینه و نفرت ارزیابی کرد.
ارجان تصریح کرد اگر عبادتگاه های علویان موسوم به «جمع‌خانه» در ترکیه غیرقانونی و قاچاق محسوب می شود، گناه این امر را نه در میان علویان، بلکه در مسئولین دولت باید جستجو کرد.
وی افزود: از آن‌جایی که جم اوی از سوی دولت ترکیه عبادتگاه محسوب نمی شود، لذا مجوز رسمی ساخت هم به این مکان‌ها داده نمی‌شود و در طرح های توسعه عمرانی شهری جای نمی گیرد و این تبعیض تقریباً در مورد تمامی ۹۰۰ جمع‌خانه موجود در ترکیه صادق است.
ارجان گفت: در حالی که نخست وزیر ترکیه باید از تمامی ادیان و اعتقادات در یک فاصله مساوی قرار گیرد تشبیه عبادتگاه علویان به «بدترکیب» از سوی وی اقدامی تحریک آمیز و در راستای گسترش کین و نفرت بوده و این کار کاملا آگاهانه و هدفمند صورت می گیرد. هدف از این کار تحریک علویان و وادار کردن جامعه علوی به ریختن به خیابان ها است، اما علویان ترکیه هرگز آلت دست این قبیل تحریکات نمی‌شوند.
وی در خاتمه ضمن محکوم کردن اظهارات اردوغان گفت در واقع بدترکیب همین ذهنیتی است که در جامعه ترکیه تبعیض اعمال می‌کند.
پیش از این نیز برخی محافل سیاسی و کارشناسان مسائل منطقه اردوغان را به دشمنی با سوریه به دلیل حاکمیت علوی در این کشور متهم کرده بودند.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.