خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحلیل دکتر محسن الویری از حضور اقلیت‌های دینی در مناصب حکومتی

حجت الاسلام دکتر محسن الویریبه گزارش ادیان‌نیوز، لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد توسط شورای نگهبان حواشی زیادی را به وجود آورده و گمانه‌زنی‌های بسیاری را بر انگیخته است. در این میان، برخی به بررسی فقهی و تاریخی این اقدام پرداخته‌اند تا مستند شرعی نظر شورای نگهبان را بیابند. حجت‌الاسلام دکتر محسن الویری در یادداشتی این موضوع را بررسی کرده است که از نظر می‌گذرد:
«اخیرا عضویت یکی از هموطنان زرتشتی در شورای شهر یزد بر اساس تشخیص فقهای محترم شورای نگهبان خلاف موازین شرع شناخته شده است. طُرفه آن که آقای سپنتا نیکنام سابقه عضویت در این شورا را پیش از این هم داشته است و در این مرحله نیز از همه مراحل احراز صلاحیت به سلامت عبور کرده و در انتخابات هم مورد اعتماد مردم قرار گرفته بود و شورای نگهبان تاکنون متوجه این امر غیرشرعی نبوده است.
مستند این حکم … مشخص نیست، برخی آن را به قاعده نفی سبیل پیوند زده‌اند ولی در نامه رسمی دبیر شورای نگهبان اشاره‌ای به این موضوع نشده است. پیشینه حضور غیر مسلمانان در مناصب دولتی در گستره تمدن اسلامی به حدی زیاد است که چندین دفتر در باره آن می‌توان نگاشت.
در زمان خلافت هشتمین خلیفه فاطمی یعنی المستنصر بالله که از سال ۴۲۷ تا ۴۸۷ ق. به مدت شصت سال حکم راند نفوذ یهودیان در دولت و تصدی مناصب اداری و دیوانی و مالی از سوی آنها به اندازه‌ای زیاد شد که شاعری طنزپرداز در مذمت آن چنین سروده بود: یهود هذا الزمان قدبلغوا/مرتبه لن ینالها الملک/ یا معشر االناس قد اقول لکم/تهودوا قد تهود الفلک؛ یعنی: یهود این زمانه تا بدان جا رسیده‌اند که پادشاه نیز به پایشان نرسد، ای مردم به شما می‌گویم ـ یهودی شوید که فلک نیز یهودی شده است.
این ابیات با تفاوت‌هایی در منابع ذکر شده است که اکنون مجال و فایدتی برای ذکر آنها نیست. این امر نشان‌دهنده آن است که حضور پیروان دیگر ادیان آسمانی در مناصب حکومتی هیچ‌گاه در گستره تمدن اسلامی فی نفسه از سوی مسلمانان و عالمان مسلمان نکوهیده شمرده نشده است.» / ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.