خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادیان با تکیه بر اشتراکات زبان مناسبی برای تحقق عدالت و صلح در جهان پیدا کنند

ادیان با تکیه بر اشتراکات زبان مناسبی برای تحقق عدالت و صلح در جهان پیدا کنند
به گزارش ادیان نیوز، پروفسور هنری دلهوک در سمینار علمی مسئولیت ادیان در برابر صلح و عدالت جهانی که یکشنبه شب با حضور اساتید و محققان جامعه المصطفی و حوزه علمیه قم در سالن شهید عارف حسینی مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر قم و صحبت با اندیشمندان و اساتید حوزه علمیه و جامعه المصطفی ابراز داشت: تلاش در جهت آموزش و ترویج مفاهیم بلندی چون صلح و عدالت تنها منحصر به یک فرد و قشر نیست بلکه در این خصوص نقش دولت ها مراکز و موسسات دینی و دانشگاهی و نیز روحانیون دینی بسیار مهم است و همه باید با تعامل با یکدیگر در این مسیر در سطح جهانی تلاش کنیم.
او افزود: آنچه از ما به عنوان مردان دین انتظار می رود این است که در بحث آموزش مسایل دینی طوری تلاش کنیم که نتیجه فعالیت های ما به تحقق و توسعه صلح و عدالت در دنیا کمک کند.
رئیس عالی مراکز دینی فرانسه همچنین ضمن تشکر از جامعه المصطفی و اساتید حوزه علمیه قم که برای ترویج و نهادینه کردن مفاهیم عالی همچون صلح و عدالت ، تلاش می کنند، گفت: ما در فرانسه نقش سیاسی ندانیم ضمن آن که درکشور ما مسایل دین از دولت و سیاست جداست و به این خاطر تنها سیستمی که برای برقراری صلح داریم متکی بر نظام آموزشی ما و مراسم های مذهبی است.
این استاد دانشگاه بیان داشت: کار من پرورش و تربیت کشیشان است که این مساله شبیه به حوزه علمیه شماست که به تربیت استاد و روحانی می پردازید.
او افزود: برای ما آموزش نظری یک بحث است اما اساس نیست بلکه در کنار آن ، آموزش های انسانی نیز بسیار حایز اهمیت است یعنی یک کشیش چطور بر اساس دانسته ها با جامعه ارتباط لازم را برقرار کند و بتواند بر پایه داده های دینی و وحی ، در کار خود موفق باشد.
پروفسور دلهوک همچنین با بیان این که توجه به مساله تربیت معنوی و عارفانه نیز از دیگر برنامه های مهم ماست، گفت: کلمه و عبارت “حق “که شما به کار می برید از اسامی الهی در مسیحیت به شمار می رود و این نشان می دهد که ما دارای مشترکات زیادی بین مسیحیت و شیعه هستیم.
او یادآور شد: در مذهب و مکتب شما و ما ، اساساً تلاش برای رعایت عدالت نسبت به اقلیت های دینی و نیز فقرا و محرومان بسیار مورد توجه است؛ البته تحقق عدالت دارای مراتب و مراحل مختلفی است با این حال در این مسایل صلح یعنی جنگ نکردن و عدالت یعنی برابری میان افراد که این معنای ساده و قابل فهمی است اما همه مساله را شامل نمی شود.
این اندیشمند مسیحی گفت: خداوند به دنبال عزت و کرامت انسان هاست و می خواهد که در دوستی با او ثابت قدم باشیم؛ گرچه می داند نماز و عبادات ما کامل نیست اما با همین ها هم می خواهد ما در مسیر بندگی او باشیم تا به رستگاری برسیم.
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امروزه با توجه به گسترش ارتباطات در دنیای بین الملل، خداوند زمینه ها و بسترهایی برای شناخت بهتر از همدیگر و از ادیان گوناگون فراهم کرده است و این تعامل امروز نیاز است برای این که ادیان و پیروان آنها شناخت بهتری از هم داشته باشیم.
او گفت: خداوند محبت خود را به انسان داده است چرا که انسان نشانه و آیتی از اوست و رسالت ما این است که برای انتقال این عشق و محبت در مقام خلیفه اللهی ، بندگان خوبی برایش باشیم
رئیس دانشگاه کاتولیک فرانسه افزود: ما انسان ها و جوامع انسانی در عین تفاوت های نژادی، زبانی اما مورد محبت و عنایت پروردگار هستیم و ما باید این محبت خدا را در جامعه منتشر کنیم
او اضافه کرد: از سویی ما نباید فقط نقاط افتراق و اختلاف را در جامعه انسانی بنگریم و حال آن که با نگاه به مشترکات بهتر می توانیم زبان مناسبی برای تحقق عدالت و صلح در جهان بیابیم.
این اندیشمند مسیحی گفت: خوشبختانه بین شیعه و کاتولیک مسیحیت، نقاط اشتراک بسیاری است که می تواند ما را در حرکت به سمت تحقق صلح و عدالت یاری دهد.
پروفسور دلهوک در خاتمه بیان داشت: البته تحقق عدالت و صلح زمان بر است و گاه به اندازه عمر انسانی ، اما مهم این است که در این مسیر ارزشمند حرکت کرده و به تدریج با تاکید بر نقاط مشترک ، به تحقق این مهم کمک کنیم.
منبع: شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.