ادیان نیوز: سیره
و روش جمیع مسلمانان از صدر اسلام با حضور پیامبر و در عصر اصحاب و تابعین بر زیارت
قبور انبیاء، اولیاء، و صالحان… از اعمالی بود که صورت میگرفت، چراکه با نیایش و
دعا در کنار این قبور و توسل به آنها و طلب قرب به خدا در بین مسلمانان مسلّم و قطعی
بوده است.
هرچند که اختلاف
در بین مذاهب بوده اما هیچکس آن را انکار نکرده است و هیچ طعنی دربارهی آن نگفتهاند
، اما در سدههای بعد، یعنی در زمان ابن تیمیه، او با جهل و نادانی خود، حرفهای باطلی
زد و این سنت را انکار نمود و از این آداب پسندیده اسلامی رویگردانی کرد، و فتوا به
حرمت مسافرت به قصد زیارت پیامبر داد و سفر برای آن را سفر معصیت، و نماز را باید شکسته
نخواند داد.
هرچند که در مقابل
این دیدگاه او، بزرگان فریقین به مخالفت برخاسته و تألیفاتی را در ردّ او نوشتند و
عمل او را بدعت نامیدند و حتی در شهر دمشق سوریه ندا دادند که: «من اعتقد عقیده ابن
تیمیه حلّ دمه و ماله۱هر کس عقیده ابن تیمیه را داشته باشد خون و مالش حلال
است.»
اما باز برخی از
نویسندگان و علمای اهل سنت دنباله عقیده فاسد او را گرفتند و در تألیفات خود از او
تبعیت کرده و بعضاً برخی از مذاهب اسلامی مثل مذهب شیعه امامیه را مورد هجوم قرار دادند
و سخنان نامربوط را ابراز کردند، از جمله این نویسندگان سنی مذهب شخصی به نام القصیمی(متوفای۱۴۱۶هجری)
صاحب کتاب –الصراع بین الاسلام والوثنیه- است که مینویسد: به خاطر همین غلوّی که شیعیان،
نسبت به امامان خود دارند، و به خاطر همینکه آنها علی و فرزندانش را خدا میدانند،
قبرها و صاحبان آن را میپرستند و مشاهد آنان را بلند و مرتفع میسازند و نامشان را
بلندآوازه میکنند و از مکانهای دور و نزدیک بهسوی این زیارتگاهها میآیند و نذر
و هدیه و قربانی و… تقدیم میکنند و در آنجا خونها و اشکها میریزند و خضوع میکنند
و این اعمال را برای آنها انجام میدهند، نه برای خدا و پروردگار موحدان… لذا دیدن
قبر پیامبر و سنگهای آن ثواب و فضیلتی ندارد بدون هیچ اختلافی بین علما… و این بهروشنی
از سیره مسلمانان صدر اسلام استفاده میشود…۲ این سخن خرافی و اراجیف
مزخرف این نویسنده بهاصطلاح عالم اهل سنت بوده که با بیان طعنه آلود آن را بیان میدارد
درحالیکه اسلام آورده و مسلمان بوده و به کتاب قرآن و پیامبر اسلام و صحابه جلیلالقدر
ایمان دارد و از طرف دیگر چقدر بین این دیدگاه فاسد القصیمی و بین سخن و دیدگاه شیخ
تقی الدین سبکی (متوفای۶۹۱هجری) صاحب کتاب –شفاء السقام…_ تفاوت و فاصله است که در
آن کتاب مینویسد: آنچه از دین و سیرهی سلف صالح به دست میآید تبرک جستن به برخی
افراد صالحی که مردهاند، میباشد، تا چه رسد به پیامبران. و کسی که ادعا کند قبر پیامبران
و دیگران برابرند، ادعای بزرگی کرده است و ما یقین داریم این سخن باطل است، و آن مدعی
به خطا رفته است.
این سخن پایین
آوردن درجهی پیامبر اکرم به درجهی سایر مسلمین است و این یقیناً کفر است چراکه کسی
که رتبهی پیامبر را از آنچه هست پایین بیاورد، کافر است.۳
—————————————–
پینوشت:
۱. الدرر الکامنه، ابن حجر عسقلانی،
چاپخانه دائره المعارف العثمانیه، حیدرآباد، هند، ج۱ ص۱۴۷
۲. الصراع بین الاسلام و الوثنیه،
القصیمی، المطبعه السلفیه، قاهره، مصر، ج۱ ص۱۷۸.
۳. شفاء السقام…، سبکی، دارالفاق
الجدیده، بیروت، لبنان، ص۱۳۰.
منبع: تقریب
نیوز