اگر دنبال ولایت ائمه(ع) هستیم باید دستورات امام(ع) در زندگی ما ورود
پیدا کند در غیر این صورت شیطان وارد زندگی انسان میشود. ائمه(ع)
عزیزترین افراد در نزد خدا هستند و چون عزیزند دوست دارند ما هم عزیز
باشیم؛ بنابراین توجه به کلمات ائمه(ع) نقش مهمی در زندگی دارد.
وی با اشاره به روایتی از امام جواد(ع)
مبنی بر اینکه حضرت فرمودند که مؤمن نیازمند سه چیز است و اول توفیق از
جانب خدا بیان کرد: مومن کسی است که علاوه بر اسلام، ایمان به ائمه(ع) هم
دارد و طوری امامت را قبول دارد که طبق فرمایش امام رضا(ع) در حدیث
سلسلهالذهب وارد حصن امن الهی میشود؛ یعنی اگر ولایت نباشد انسان وارد
حصن امن نمیشود.
فلاح عنوان کرد: مومن چون در دنیا در
حصن امن الهی و ولایت ائمه(ع) قرار دارد، در آخرت نیز امنیت دارد لذا چرا
باید از آتش عذاب و مرگ بترسد؛ به تعبیر شاعر «گو نزد من آ تا در آغوشت
بگیرم بند بند». لذا مؤمن توجهی به دنیا نشان نمیدهد و آن را وسیلهای
برای عبور به سرای دیگر میداند.
وی عنوان کرد: اصحاب سیدالشهداء(ع) در
روز عاشورا در حصن حصین امامت ورود پیدا کردند برای همین نه از تیر و نه از
دشمن میهراسیدند و در جبهههای دفاع مقدس خودمان هم فراوان شاه این مسئله
بودیم.
استاد حوزه علمیه با اشاره به خاطرهای
از شهید چمران با بیان اینکه شهدا حق زیادی به گردن همه ملت ایران دارند و
باید پاسخگوی قطره قطره خون آنان باشیم، تصریح کرد: شهید چمران در جبهه
حضور داشت، وقتی یک سوت خمپاره شنیده میشد ما همه روی زمین میخوابیدیم
ولی ایشان آرام و مطمئن میایستاد و سکینه قلبی زیادی داشت.
وی ادامه داد: یک نفر از او پرسید چرا
شما نمیخوابید فرمود خدا اگر بخواهد مامور و فرشته مرگ را بفرستد به موقع
خواهد فرستاد؛ هنوز ترکش و خمپارهای که روی آن مصطفی چمران نوشته شده باشد
وجود ندارد؛ او اطمینان قلبی عجیبی داشت و برای شهادت آماده بود و مومنی
که این گونه است در حصن امن الهی در دنیا و آخرت قرار دارد.
فلاح بیان کرد: البته انسان باید برای
کوتاهیهای خود عجز و ناله کند ولی مومن، خوف و اضطراب ندارد؛ لذا امام
جواد(ع) فرمود که مومن در درجه اول به توفیق خداوند نیاز دارد.
این محقق و استاد حوزه اظهار کرد: توفیق
الهی امری دوطرفه است و اگر ما توجه به خدا کنیم خداوند نیز به ما توجه
خواهد کرد؛ همین که فردی در مسجد و برای نماز جماعت حاضر میشود نشانه
توفیق خداست و نباید تصور کند که صرفا اراده اوست؛ این مسئله طرفینی است.
فلاح اظهار کرد: دومین چیزی که امام(ع)
برای انسان مومن نیاز میداند واعظ درونی در نفس اوست؛ یعنی نیرویی در وجود
او قرار می دهد که بتواند میان خوب و بد تمایز قائل شده و به تعبیر قرآن،
فرقان عطا میشود.
وی ادامه داد: اگر فکر انسان دچار خطا
شد اعمال او نیز تابع فکرش شده و به انحراف خواهد رفت بنابراین کنترل فکر و
هدایت آن به جهت مثبت، واعظ درونی برای جلوگیری از انحراف انسان است؛
البته توجیه، سم بزرگی برای کمرنگ کردن واعظ درونی انسان است.
فلاح بیان کرد: کسانی که نظام اسلامی را
به سخره گرفته و اختلاس کرده و دنبال ضربه زدن به جامعه اسلامی هستند،
واعظ درونی خود را به سخره گرفته و نابود کردهاند و معلوم نیست به چه
قهقرایی میروند.
وی افزود: سومین چیزی که به تعبیر امام
جواد(ع) مورد نیاز انسان مومن است کسی است که مومن را به نیکی و خوبی و
هدایت، نصیحت میکند؛ یعنی باید اهل رفاقت خوب باشیم تا زندگی ما دچار
تباهی و نابودی نشود؛ کسی که انسان را به خدا دعوت کند رفیق خوب است وگرنه
در برخی روایات سخن از مجالس حسرت داریم و مجلس حسرت مجلسی است که انسان را
از یاد خدا غافل کند.
فلاح تصریح کرد: امام(ع)، بهترین یار و
رفیق برای انسان است؛ زیرا امام خیر و نصح ما را میخواهد؛ امام علی(ع)
خطاب به یکی از یارانش فرمود: اگر با ما رفاقت داری رفاقت تو با فلان فرد
که در مسیر امامت نبود به این رابطه آسیب میزند و تو را به وادی انحراف
میبرد.
وی بیان کرد: امام خمینی(ره) و مقام
معظم رهبری نصیحتهای زیادی به ملت و مسئولین داشتهاند ولی اگر امروز
گرفتاری و مشکلاتی وجود دارد، نتیجه بیتوجهی به این نصایح است؛ امام بارها
فرمودند که فرهنگ کاخنشینی در جامعه رشد نکند؛ مقام معظم رهبری همواره بر
ساده زیستی توصیه میفرمایند ولی بی توجهی باعث مشکلات شده است.
فلاح تاکید کرد: کسی که دنبال تجملات در
زندگی است دنبال کسب ثروت زیادتر و بیحد و حصر است؛ لذا به کارهای حرام
برای رسیدن به آن دست میزند.
این استاد حوزه بیان کرد: امام
خمینی(ره) وقتی دیدند که در نجف هوا گرم شده و برخی پیشنهاد نصب کولر برای
منزل دادند مخالفت کرد؛ این امام باید الگو شود ولی چون ما گوش به سخنانشان
نکردیم مصیبتهای امروز ما را گرفتار کرده است؛ بنابراین ائمه(ع) و رهروان
واقعی ایشان بهترین نصیحتکنندگان برای ما هستند.
وی در پایان افزود: امام حسین(ع) در
مسیر مکه به کربلا با افراد زیادی برخورد کرد و آنان را نصیحت کرد و کسانی
که پذیرفتند نجات یافتند و کسانی که نپذیرفتند گرفتار و همنشین یزید شدند.