خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

زائرین اربعین حسینی باید کاری زینب گونه انجام دهند

زائرین اربعین حسینی باید کاری زینب گونه انجام دهندبه گزارش ادیان نیوز، شیعه نیوز نوشت، استاد حسین انصاریان ضمن بیان مبنای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی پیاده روی اربعین حسینی، توصیه های مهمی خطاب به زائرین بیان کرد و گفت: حقیقتاً افرادی که به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود ابی‌عبدالله تبلیغ می‌کنند. اکنون که رسانه های عمومی در جهان فراوان شده و هر کسی با ابزار الکترونیکی در ارتباط است و حتی با تلفن همراه فعالیت های مهم مثبتی می تواند انجام دهد، زائران حضرت امام حسین(ع) و مخصوصاً زائران ایام اربعین و کسانی که پیاده به زیارت وجود مقدس او و یاران با کرامت و اهل بیت با عظمت ایشان مشرف می شوید، شما در این زیارت و پیاده روی خود باید یک کار زینب گونه انجام دهید.

سکه اربعین تنها به نام امام حسین(ع) ضربه خورده است

استاد حسین انصاریان اربعین را تنها خاص حضرت اباعبدالله الحسین دانست و اظهار کرد: ائمه طاهرین (ع) در خصوص اربعین امام حسین(ع) سفارش و توصیه کرده‌اند و نسبت به غیر امام حسین توصیه‌ای ندارند. این سکه فقط به نام وجود مبارک حضرت سیدالشهدا (ع) ضرب خورده و فقط اختصاص به ایشان دارد و اکنون هم تبدیل به یک معجزه فکری و جریان فرهنگی و اجتماعی شده است.

آتش بخل در وجود زائران اربعین خاموش می شود

وی ادامه داد: در اربعین ارزش‌های وجودی مردم به منصه ظهور می‌رسد، آتش بخل در وجودشان خاموش می‌گردد و برای ابراز ارادت به آستان حضرت اباعبدالله، برای زوار غذا آماده می‌‌کنند و برای محل اقامت و پذیرایی از آنان با جان و دل کار می‌‌کنند. اربعین علاوه بر آثار اجتماعی که دارد، روز درمان بخل و تکبر است و روز شعله ‌ور شدن کَرم و جود و سخا است.

مبنای تاریخی بزرگداشت مهمی چون اربعین حسینی 

وی در مورد تاریخچه پیاده روی اربعین حسینی گفت: اربعین آن روزی است که برای اولین بار زائران شناخته شده حسین بن علی به کربلا آمدند؛ جابربن عبدالله انصاری است و عطیه از اصحاب پیغمبر، از یاران امیر المومنین آمدند آن جا و جابربن عبدالله حتی نابینا بود – آن طور که در نوشته ها و اخبار هست – و دستش را عطیه گرفت و برد روی قبر حسین بن علی گذاشت و او قبر را لمس کرد و گریه کرد و با حسین بن علی علیه السلام حرف زد و با آمدن خود و با سخن گفتن خود خاطره حسین بن علی را زنده کرد و سنت زیارت قبر شهداء را پایه گذاری کرد. اربعین چنین روز مهمی است.

وی افزود: از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال ۶۱ هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (ع) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست. جمعی اندک از مورخان و صاحب نظران نیز بر این عقیده اند که نظریه یاد شده از اعتبار تاریخی لازم برخوردار نیست، بلکه مبنای بزرگداشت این روز ورود جابر و عطیه به کربلاست.

وی گفت: نوشته‌ای را دربارهٔ حضرت سیدالشهداء از فیلسوف، حکیم و عارف بزرگی خواندم که در این نوشته از آن حضرت به «عظیم‌العظما» تعبیر کرده بود؛ بدین‌ معنا که وجود مبارک حضرت سیدالشهداء در شأنیت و هویت خودش از هرچه انسان و شخصیت بزرگ در این عالم است، بزرگ‌تر و والاتر هست. از زیارت وارث نیز همین معنا استفاده می‌شود و می‌توان تمام ارزش‌های حضرت آدم(ع) و انبیای اولواالعزم را در وجود مبارک امام حسین(ع) مشاهده کرد. همانا ایشان بنده‌ای خاص در درگاه الهی است که نه‌ تنها جایگاه ویژه‌ای در این عالم دارد، بلکه در عالمِ بعد نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.

علاوه بر پیامبران الهی، اهل‌بیت(ع) هم در زمان ولادت امام حسین(ع) اشک ریختند و اندوهگین بودند

وی با بیان اینکه علاوه بر انبیای الهی، أرض و سماء بر امام حسین(ع) گریه کردند، گفت: علاوه بر پیامبران الهی، اهل‌بیت(ع) هم در زمان ولادت امام حسین(ع) اشک ریختند و اندوهگین بودند. گریهٔ بر آن حضرت هیچ‌گاه و در گذر زمان رنگ نباخته و کمرنگ نشده است و همواره دل‌های عاشق و مؤمن در رثای او گریه کرده‌ و به سوگ نشسته‌اند. وقایع کربلا و شهادت این امام و یاران ایشان به‌ قدری سخت، غم‌انگیز و جان‌گداز بوده و هست که به فرمودهٔ امام زین‌العابدین، تمام موجودات أرضی و سماوی بعد از جریان عاشورا برای آن حضرت گریستند؛ از همین امر نیز واضح و مبرهن است که گریهٔ بر ایشان و حوادث جانسوز کربلا موضوعیت و قطعیت دارد و لذا از فرمایشات حضرت امام رضا و بعضی از ائمه (ع) می‌توان دریافت که گریهٔ بر حضرت واجب است و نه مستحب. روایات بسیار مهمی دراین‌باره بیان شده که معتبرترین کتاب‌های ما -شیعه و غیرشیعه- نقل کرده‌اند.

گریهٔ بر امام حسین(ع) واجب است و نه مستحب

وی به سفارش ائمه (ع) به زیارت کربلا اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه که پس از گریهٔ بر مصائب آن حضرت حائز اهمیت است و اولویت دارد، زیارت حضرت حسین(ع) است. امامان معصوم(علیهم‌السلام) نسبت به زیارت امام حسین(ع) و یاران ایشان دستور اکید داده‌اند و سفارشاتی را به مؤمنان و عاشقان مکتب اهل‌بیت داشته‌اند. در این سفارشات آمده است: آنان که توان زیارت حضرت را دارند، فرقی نمی‌کند که در کدام نقطه از این کرهٔ خاکی زندگی می‌کنند، حتی اگر یکبار در طول عمرشان باشد، به زیارت این امام شهید بروند؛ و چنانچه برای آنها میسّر است، در سال به دفعات بروند و ایشان را زیارت کنند.

ثواب هر قدمی که زائر امام حسین(ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله برمی‌دارد

همچنین در این روایات به ثواب عظیم زیارت قبر امام حسین(ع) و یاران آن حضرت به تناسب مکلّفین اشاره شده است. در برخی روایات چنین ذکر شده است: ثواب هر قدمی که زائر امام حسین(ع) از منزل خود تا حرم ابی‌عبدالله برمی‌دارد، حال هرمقدار فاصله که بین منزل و حرم باشد، با ثواب یک حج و عمرهٔ قبول‌ شده برابری می‌کند؛ البته در برخی روایات نیز نود حج و عمرهٔ قبول‌ شده و یا هزار حج و عمرهٔ قبول‌ شده آمده و این اختلاف روایات به تفاوت معرفت و ظرفیت زائر بستگی دارد. گاهی زائر حرم آن حضرت از امامان معصوم (علیهم‌السلام) است و گاهی مؤمنی با درجهٔ والای معرفتی و گاهی نیز مؤمنی با درجهٔ پایین‌تر ایمانی؛ لیکن نکتهٔ مهم و درخور توجه، سفارش و تأکید نسبت به سفر به کربلا و زیارت قبر ایشان است، نه‌ اینکه امام را در منزل خود و با خواندن زیارت‌نامهٔ آن حضرت زیارت کنیم. در حقیقت، مقصودِ ائمه زیارتی است که موجب زنده نگه ‌داشته‌ شدن این ماجرای جانسوز و دلخراش در ظرف جهان باشد. این سفارشی نیست که تنها به زمینیان شده باشد و انسان‌ها به آن فرمان یافته باشند، بلکه در کتاب «کامل‌الزیارات» آمده است که هر شب هفتاد هزار فرشته به امر خداوند متعال، در اول غروب به زیارت حرم حضرت می‌آیند و در اول فجر به عرش باز می‌گردند، تعداد فرشتگان عرش الهی به‌قدری زیاد است که تا روز قیامت، فقط یکبار توفیق زیارت حرم ابی‌عبدالله نصیب آنان می‌شود.

وی افزود: اما زیارتی که پیغمبر اکرم و امامان معصوم (ع) به آن مکرراً و مؤکداً سفارش کرده‌اند، زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادت آن حضرت و یاران باوفای ایشان است. زیارتی که سال‌هاست مردم با شور و حرارت بسیار در اربعین انجام می‌دهند. به‌ راستی که این شور و حال زیارت در این روز و جمعیت گسترده‌ٔ مردم به خواست و هدایت پروردگار متعال صورت گرفته و چنین گردهمایی در تاریخ بشر و بر روی کرهٔ زمین بی‌سابقه است. اجتماعی خاص و منحصر به‌ فرد با هدفی معنوی و الهی که نظیری را برای آن در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌توان یافت. این جمعیت میلیونی هرساله از سراسر جهان در کربلا گردهم آمده و مردمان این سرزمین چه مهمان‌ نوازانی هستند و چه زیبا از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هیچ زائری بدون پذیرایی نخواهد ماند و در این‌ خصوص نگرانی ندارد. بسیاری از ساکنان این سرزمین مقدس، خودشان تمکّن مالی چندانی ندارند و در زندگی خویش با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما اینها در طول سال، مقداری از پولشان را برای زائران اربعین ذخیره کرده و در این روزها از مهمانان ویژهٔ ابی‌عبدالله پذیرایی می‌کنند.

به‌ زودی چراغ دروغین ادیان و مکتب‌های غیرخدایی به‌ وسیلهٔ طوفان ایمان به ابی‌عبدالله خاموش می شود 

وی زوّار اربعین حسینی را مبلّغان دین الهی خطاب کرد و گفت: حقیقتاً افرادی که به این‌ شکل به پیاده‌روی اربعین می‌روند و آنان که به این گروه‌ها خدمت می‌کنند، دین الهی را در پرتو وجود ابی‌عبدالله تبلیغ می‌کنند. شور و اشتیاق مردم در زیارت اربعین به‌‌ جایی رسیده که چند سالی است ادیان گوناگونی مانند مسیحیان، زرتشتیان و حتی گروهی از اهل‌تسنن نیز بدان جذب شده‌اند و هر ساله خود را در روز اربعین حسینی به کربلا می‌رسانند. یقیناً اینها از ثواب زیارت امام حسین(ع) بی‌بهره نخواهند بود و چه‌ بسا همین آمدن‌ها موجب آشنایی با دین حقیقی خدا باشد و امید است که روزی در پرتو حضورشان در اربعین حسینی در زمره پیروان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار گیرند. پس زائران اربعین حضرت امام حسین(ع) بدانند که چه‌ کار عظیمی انجام می دهند و این را نیز بدانند که با دست‌ به‌ دست هم دادن و ساختن جمعیتی چند میلیونی از زائران اربعین، چه آثار پر برکتی را از خود به‌جا می‌گذارند. بی‌گمان، این آغاز راه است و جهان در آینده تحت تأثیر منش و رسالت سیدالشهدا(ع) و زائران آن حضرت قرار خواهد گرفت و به‌ زودی چراغ دروغین ادیان و مکتب‌های غیرخدایی به‌ وسیلهٔ طوفان ایمان به ابی‌عبدالله به خاموشی خواهد گرایید و چه‌ بسا در همین اربعین، جهان آمادهٔ ظهور امام عصر(عج)، برپایی عدل جهانی و پذیرش مکتب حسینی شود.

افرادی که بضاعت مالی دارند، برای سفر زائران اربعین حسینی هزینه کنند

وی گفت: قبلاً در صحبت هایم گفتم اما به دلیل اهمیت آن باز هم تأکید می کنم که امسال با این شرایطی که بر اثر تحریم‌ها به‌وجود آمده است، دولت باید با ارائه تسهیلات و خدمات ویژه برای زائران اربعین حسینی نسبت به تقویت این حرکت حسینی اقدامات ویژه علی‌الخصوص ارائه خدمات ریالی و ارزی ارزان قیمت داشته باشد. دولت با ارائه تسهیلات ویژه خصوصاً هزینه ویزا و ارز زیارتی و اقدامات شایسته و درخور شأن زائران اباعبدالله(ع)، نسبت به تقویت این حرکت مردمی که چشم جهانیان را به خود دوخته است حرکتی شایسته جهت اعزام به عتبات عالیات بنماید. همچنین افرادی که بضاعت مالی دارند می‌توانند برای سفر زائران اربعین حسینی و علی‌الخصوص سفر اولی‌ها هزینه کنند و دنیا و آخرت خود را رنگ و بوی حسینی ببخشند.

هزینه دشمنان برای کمرنگ شدن حرکت اربعین حسینی 

این مؤلف آثار اهل‌بیت(ع) بیان کرد: چند سال پیش آمریکا میلیون‌ها دلار برای تضعیف عزای حسینی و کم‌رنگ‌تر شدن حرکت جهانی اربعین حسینی هزینه کرد، اما مردم با حمایت‌های دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی توانستند این حرکت عظیم حسینی را پررنگ‌تر از گذشته برگزار کنند.

وی گفت: جمعیت میلیونی هرساله از سراسر جهان در کربلا گردهم آمده و مردمان این سرزمین چه مهمان‌ نوازانی هستند و چه زیبا از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هیچ زائری بدون پذیرایی نخواهد ماند و در این‌ خصوص نگرانی ندارد. بسیاری از ساکنان این سرزمین مقدس، خودشان تمکّن مالی چندانی ندارند و در زندگی خویش با مشکلاتی مواجه هستند؛ اما اینها در طول سال، مقداری از پولشان را برای زائران اربعین ذخیره کرده و در این روزها از مهمانان ویژهٔ ابی‌عبدالله پذیرایی می‌کنند.

زائرین اربعین حسینی باید کاری زینب گونه انجام دهند

وی درباره رسالت رسانه ای برای معرفی اربعین گفت: اکنون که رسانه های عمومی در جهان فراوان شده و هر کسی هم با ابزار الکترونیکی در ارتباط است و حتی با تلفن همراه فعالیت های مهم مثبتی می تواند انجام دهد، به نظر می رسد که به زائران حضرت امام حسین(ع) و مخصوصاً زائران ایام اربعین و کسانی که پیاده به زیارت وجود مقدس او و یاران با کرامت و اهل بیت با عظمت ایشان مشرف می شوند، شما در این زیارت و پیاده روی خود باید یک کار زینب گونه  کنید، و آن اینکه زینب کبری(س) بعد از حادثه کربلا از کربلا تا کوفه، کوفه تا شام، شام تا برگشت به کربلا در اربعین و برگشت به مدینه، وقایع کربلا را برای مردم بیان کرد، و دیگر اهل بیت هم به تأسی به زینب کبری(س) این کار را کردند و همین باعث شد که بیشتر حادثه های اتفاق افتاده کربلا با قلم در خاندان اهل بیت(ع) ثبت شود و دست به دست بگردد و تبدیل به هزاران کتاب شود و از روی آن مطالب و حوادث بعد از کربلا فیلم های اثرگذاری ساخته شود، شما که دارید به کربلا می روید، کار حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) را انجام دهید.

جلوی تبلیغ دروغین و پوشالی دشمن را بگیرید

وی به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: ای زائرین کربلا اگر دوربین عکاسی دارید با خودتان ببرید، همراه قوی دارید با خود ببرید و وقایع و کرامات و معجزاتی که اتفاق می افتد را ثبت کنید. شفای بیماران را بنویسید و ثبت کنید، پیرزنان و پیر مردان قد خمیده ای که با اشک چشم می آیند مصاحبه کنید و علت آمدنشان را در سن کهنسالی و تحمل مشقت بپرسید، خدماتی که به زوار داده می شود را فیلمبرداری کنید و به سایت های داخلی و خارجی منتقل کنید و بگذارید که کار شما جلوی تبلیغ دروغین و پوشالی دشمن را بگیرد و نگذارد وسوسه های آنها روی بعضی از افکار اثر نامطلوب بگذارد.

سایت های بسیار قوی آماده انعکاس تصاویر و فیلم های زائران هستند

وی در پایان گفت: زائران اربعین حسینی بدانند که سایت های بسیار قوی آماده می شوند که تمام عکس های شما و فیلمبرداری ها و شنیده های شما را ثبت کند و در سراسر جهان پخش کنند، این یک نوع خدمت از بهترین نوع خدمت به حادثه کربلا، مردم جهان و به مردم مشتاق است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.