خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روایت «داستان تقریب» در شبکه مستند

روایت «داستان تقریب» در شبکه مستند
به گزارش ادیان نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، این مستند در ۲۶ دقیقه به اتحاد میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی در دوره‌های مختلف تاریخی به ویژه دوران معاصر است، می‌پردازد.

عباس صالح مدرسه‌ای گفت: تعاملات میان دینی و هم‌زیستی پیروان ادیان در تاریخ بشر، هرگز مانند امروز محل بحث و نظر نبوده، گویا بشر پیش از این هرگز اهمیت تفاوت نظرات دینی را چنین ملموس و ژرف تجربه نکرده بود، اما امروزه به مدد ابزارهای نوین ارتباطی، مواجهات میان دینی چنان رایج شده که برگ جدیدی بر تاریخ ادیان افزوده است.

وی تصریح کرد:فرآیند جهانی شدن، نه تنها شناخت فزاینده‌ای را از سنت‌ها و ادیان دیگر برای بشر امروز به ارمغان آورده، بلکه رویایی و تماس با پیروان آن ادیان را هم امری فراگیر کرده‌است بنابراین جای تعجب نیست که گفت وگوی ادیان به یکی از ضرورت های اجتناب ناپذیر عصر حاضر تبدیل شده باشد.

این کارگردان گفت: مستند «داستان تقریب» درباره همین گفت‌وگوهاست آن هم در شرایطی که جریان های تکفیری و تروریستی، بیش از هر زمانی بر طبل تفرقه و نفاق می‌کوبند و عامل اصلی دشمنان اسلام، در تخریب وحدت میان مسلمانان محسوب می‌شوند.

صالح مدرسه‌ای تصریح کرد: در این مستند ابتدا به سابقه جنگ‌های مذهبی در طول تاریخ اشاره می‌شود و سپس پایه گذاران تقریب میان مذاهب به ویژه در اسلام معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه علامه محمد تقی قمی از نخستین کسانی بود که در راه تقریب مذاهب کوشید، افزود: پس از ایشان آیت الله العظمی بروجردی در این راه گام نهاد؛ آیت الله بروجردی مکاتبات و تعاملات بسیاری با شیخ الازهر داشت و سعی می‌کرد، اندیشه تقریب را بیش از هر زمانی مورد تاکید قرار دهد.

او گفت: درمستند «داستان تقریب» با آیت‌الله علوی بروجردی نوه مرحوم آیت‌الله بروجردی هم مصاحبه شده‌است.

انتهای پیام/ف

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.