استاد برجسته و ممتاز حوزه و دانشگاه، شامگاه امروز سهشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ دار فانی
را وداع گفت.
مرحوم صاحبی عضو شورای دینپژوهان کشور و رئیس انجمن ادیان و مذاهب حوزه
علمیه قم بود.
مراسم تشییع مرحوم استاد دکتر محمدجواد صاحبی رحمت الله علیه روز پنجشنبه
ساعت ۹:۳۰ صبح از مسجد امام حسن عسکری علیهالسلام برگزار خواهد شد.
*زندگینامه
مختصر مرحوم دکتر محمدجواد صاحبی (ره)
محمدجواد صاحبی در سال ۱۳۳۳ در محله مغان شهرستان شاهرود به دنیا آمد.
وی تحصیلات ابتدایی را در مغان و تحصیلات متوسطه را تا مقطع دیپلم ادبی
در شهرستان شاهرود گذراند ،همزمان بخشی از مقدمات علوم دینی را بهطور متناوب در همانجا
از محضر فضلای بزرگواری همچون جناب حجتالاسلاموالمسلمین شیخ محمدحسین صائب چهکندی
و دیگران فرا گرفت، با حوزههای مشهد و قم نیز در رفتوآمد بود و از سال ۱۳۵۷ در قم
مستقر شد و علوم متداول حوزه را فراگرفت.
وی ادبیات عرب را از محضر حججاسلام شیخ «محمدحسین بهجتی شفق»، «بیانی
افغانی»، «سید مهدی طالقانی»، «سید عباس موسوی» و دیگران آموخت. همچنین کلام و عقاید
را نزد حجتالاسلاموالمسلمین «سید اسدالله مسعودی»، شرح لمعه را در محضر آیتالله
شیخ «علی پناه اشتهاردی(ره)» و مکاسب را نزد آیتالله «بنی فضل» تتلمذ نمود.
صاحبی اصول فقه را از حججاسلام «موسوی گرگانی» و «صالحی افغانی» و خارج
اصول و بخشی از ابحاث فلسفی، عرفانی وعلوم حدیث را از آیتالله «علی عابدی شاهرودی»
استفاده کرد.
وی از درس خارج فقه آیتاللهالعظمی «سید عبدالکریم موسوی اردبیلی(ره)»
و خارج فقه و اصول آیتاللهالعظمی شیخ «محمدابراهیم جناتی» استفاده کرد. افزون بر
اینها بهطور متناوب از دروس و ابحاث علمی بسیاری از علما و معاریف عصر ازجمله مقام
معظم رهبری و آیات و اساتید: حسن حسنزاده آملی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، سید جلالالدین
آشتیانی ، سید عزالدین زنجانی، یوسف صانعی، محمدهادی معرفت و… بهرهمند گردید.
صاحبی همچنین در کنگرههای علمی و دینی متعددی بهعنوان عضو و دبیر فعالیت
داشت، افزون به اینها بهعنوان راهنما و مشاور در تدوین رسالههای آموزشی و پژوهشی
مشارکت کرد.
دبیری شورای دینپژوهان کشور، تأسیس نشریه کیهان اندیشه، تدریس در دانشگاه
تربیتمعلم تهران و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بخشی از سوابق و فعالیتهای
فرهنگی و علمی محمدجواد صاحبی بود.
از میان کتابهای منتشر شده صاحبی نیز میتوان به «گفتوگوی دین و فلسفه»،
«مبانی نهضت احیای فکر دینی»، «سرچشمههای نواندیشی دینی»، «نقد و تصحیح طبایع الاستبداد
یا سرشتهای خودکامگی»، «مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران»، «تاکتیکهای انقلابی
سید جمالالدین اسدآبادی» و «حکایتها و هدایتها در آثار شهید مطهری» اشاره کرد.
برخی از آثار ایشان عبارتند از:
– پیشگامان تحولات بنیادی /
1357/ قم انتشارات سحر
– تاکتیکهای انقلابی سید جمال
الدین اسدآبادی / ۱۳۵۷ / قم انتشارات هادی
– نقد و تصحیح طبایع الاستبداد
یا سرشتهای خودکامگی / ۱۳۶۳/ بوستان کتاب
– اندیشه اصلاحی در نهضتهای
اسلامی / ۱۳۶۷ / تهران انتشارات کیهان
– مقتل الشمس (تحقیق و تحلیل
نهضت حسینی علیه السلام) / ۱۳۷۲/ قم انتشارات هجرت
– سید جمال الدین اسدآبادی
بنیانگذار نهضت احیای فکر دینی/ ۱۳۷۶/ تهران انتشارات فکر روز
– گفتگوی دین و فلسفه/ ۱۳۷۷/
تهران پژوهشگاه علوم انسانی
– مبانی نهضت احیای فکر دینی/
1380/ قم انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی
– سرچشمههای نو اندیشی دینی
(تاریخ کلام جدید)/ ۱۳۸۱/ قم نشر احیاگران
– احیاگری و اصلاح طلبی در نهضت
حسینی / ۱۳۷۹/ قم نشراحیاگران
– رساله تغییرات و ترقیات،
یافوائد راه آهن (محمد خان کاشف السلطنه) / ۱۳۷۷/ تهران نشر میراث مکتوب
– امثال و حکم برای همه/ ۱۳۸۲/
قم نشر احیاگران
– قم از نگاه بیگانگان/ ۱۳۸۲/ قم
انتشارات زائر
– مهتاب غمرنگ/ ۱۳۷۸/ نشر
احیاگران
– سیرت پاکان/ ۱۳۸۱/ بوستان کتاب
– درآمدی بر نظام رهبری در
اسلام/ ۱۳۶۰/ انتشارات یاسر
– جهانی شدن و دین/ ۱۳۸۳/ قم
انتشارات احیاگران
– مناسبات دین و فرهنگ در جامعه
ایران/ ۱۳۸۴/ تهران سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
– جلال حکمت و عرفان/ ۱۳۸۴/ نشر
احیاگران
– شناختنامه قرآن/ ۱۳۸۳/نشر
احیاگران
– حکایتها و هدایتها در آثار
شهید مطهری/ ۱۳۶۲/ بوستان کتاب
– دین پژوهی در جهان معاصر/
1390/ بوستان کتاب
– سفر به هفت وادی عشق /نشر
احیاگران /۱۳۸۷
انتهای پیام/م