به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید
شیعیان عصر امروز در جلسه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم که در مجتمع عالی فقه حجتیه
برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره توبه اظهار داشت: در این آیات، اصرار بر
مشارکت در جهاد است که در جاهای دیگر دیده نمی شود و دلیل آن یکی طولانی بودن راه
است، از سوی دیگر دشمن بزرگی به نام روم در مقابل قرار دارد لذا در برابر دشمن قوی
خداوند به پیامبر دستور خواندن این آیه را می دهد«انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا
وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ذَلِکُمْ خَیْرٌ
لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ».
او با اشاره به مراد مفسران از دو
کلمه«خفافا و ثقالا» و منصرف آیه به بسیج عمومی مسلمانان در جنگ تبوک گفت: بسیج
عمومی در برابر دشمن قوی و در راه طولانی از ضروریات حرکت رو به جلو به شمار می
آید و غنی و فقیر از این امر مستثنی نشده اند.
آیت الله سبحانی با اشاره به اهمیت
زمانبندی و درجه بندی در مقدم شمرده شدن اموال به انفس در این آیه افزود: در جهاد
داشتن امکانات بسیار مهم است لذا در درجه نخست اموال و سپس انفس باید در راه جهاد
فی سبیل الله تقدیم شود.
مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه
خاورشناسان دنبال تضعیف عقیده ما هستند، گفت: آیات قرآن کریم به خوبی پاسخ این
افراد را می دهد.
او سپس به آیه «لااکراه فی الدین
قدتبیّن الرشد من الغیّ» اشاره کرد و گفت: عده ای می گویند از یکسو قرآن می گوید
اکراه و اجباری در پذیرش دین نیست و از سوی دیگر، مساله جهاد را مطرح می کند، این
دو با هم تعارض دارد. در پاسخ می گوئیم که جهاد زمانی معنا پیدا می کند که مردم
کفر را رها کرده و به سمت اسلام گرایش پیدا کنند. بت پرستی به هر شکلی در اسلام
محکوم و منکوب است، چرا که سبب می شود که انسان از درجه بالا تنزل کرده و اشیا را
سجده کند و شیء در اسلام به هیچ عنوان قابل پرستش نیست.
آیت الله سبحانی ادامه داد: بنابراین
اسلام در سال نهم به مشرکان مهلت داد که از مسیر شرک خارج شوند و این بدین معناست
که اسلام در پی نجات دادن انسان از زوال و گمراهی است.
او مطرح کرد: گاهی در ایران کسانی
هستند که ناسیونالیسم به تمام معنا هستند و سعی دارند زرتشت را برجسته کنند و بیان
می کنند که ما با حمله اعراب به ایران مسلمان شدیم، در حالی که این گزاره درست
نبوده و حتی اگر در کتب درسی است باید پاک شود بلکه اسلام وارد ایران شد و
ایرانیان را از آتش پرستی و ضلالت نجات داد و این از خدمات اسلام به ایرانیان
محسوب می شود.
این مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد:
ارسطو، افلاطون و شیخ الرئیس همگی مصلح هستند و این مصلحان مسیر را به دیگران نشان
می دهند، خواه مردم عمل بکنند خواه عمل نکنند، اما انبیا علاوه بر اینکه مصلح
هستند، در زمینه ابلاغ پیام الهی به گوش جهانیان نیز مسئولیت دارند و پس از اینکه
این پیام به گوش مردم دنیا رسید، آنها تصمیم می گیرند به آن عمل کنند یا خیر.
او با اشاره به وجود موانعی چون
ملوکان و پادشاهان، مشرکان، اغنیا و ثروتمندان بر سر راه ابلاغ پیام الهی به
جهانیان خاطرنشان کرد: ایمان بر اساس اجبار نیست و جهاد انبیا برای رفع موانع بود
تا مردم پیام الهی را بشنوند.
آیت الله سبحانی مطرح کرد: ایمان
قابل فشار و تحمیل نبوده بلکه از جنس عقیده و اعتقاد و نیازمند مبانی است و انبیاء
الهی آمدند موانع را بردارند تا انسان ها پیام الهی را بشنوند و راه را از بیراه
تشخیص دهند. پس از برداشتن این موانع هر کس به اختیار خود می تواند هر دینی که
مایل باشد انتخاب کند، اما حکومت از آن اسلام بوده و غیرمسلمان ها زیر لوای اسلام
آزادند در دین خود بمانند یا وارد اسلام شوند به شرط آنکه مالیات بپردازند.
او با بیان اینکه بت پرستی در شرایع
وجود ندارد، به پرداخت جزیه اهل کتاب به حکومت اسلامی اشاره کرد و یادآور شد:
مالیاتی که مسلمانان می پردازند نسبت به مالیات مسیحیان و ادیان دیگر چند برابر
بوده و دلیل آن پرداخت خمس و زکات مازاد بر مالیات است که مسلمانان بر عهده دارند،
اما پیروان ادیان دیگر تنها جزیه می پردازند.
این مفسر قرآن کریم فواصل را یکی از
معجزات قرآن کریم دانست و گفت: فواصل آیات همیشه مناسب با متن قرآن است و به گونه
ای این آیات از اول تا آخر چیده شده اند که خللی بر آنها نمی توان وارد کرد./شفقنا
انتهای پیام