خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارش رادیو آلمان از تأثیر تحریم‌ها بر زندگی مسیحیان ایران

به گزارش ادیان نیوز؛ در این گزارش، مسیحیان ایرانی و خارجی ساکن ایران، خروج ایالات متحده آمریکا از برجام را تصمیمی عجیب و یکجانبه عنوان کرده‌اند و معتقدند بر زندگی مسیحیان ایران و دیگر اتباع خارجی که در ایران سکونت دارند، تأثیر گذارده است. به اعتقاد آنان تصمیمات مقامات آمریکایی باعث شده تا شرایط اقتصادی برای اتباع خارجی ساکن ایران نیز سخت شود. برخی نیز معتقدند که خروج آمریکا از برجان به کسانی که برای دیپلماسی در جهان تلاش می‌کنند، ضربه زده است. آنها از مقامات اروپایی خواسته‌اند تا نگاهی منصفانه، به شرایط ایران داشته باشند. ترجمه بخش‌هایی از این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

سفارت واتیکان در یکی از محلات قدیمی تهران قرار دارد. ساختمانی کوچک که لئو بوکاردی، سفیر واتیکان، نزدیک به شش سال است که در آن کار می‌کند. او درباره شرایط حال حاضر ایران معتقد است:«اکنون برای شناخت و درک بیشتر فرهنگ‌های مختلف باید با یکدیگر بیشتر گفت‌وگو کنیم. این مسئله برای ایران اهمیت زیادی دارد. چرا که این کشور در حال حاضر از سوی کشورهای غربی تحت فشار قرار گرفته است. در این شرایط ما به عنوان شهروندان اروپایی، مسئولیت بزرگی داریم و باید در قبال ایران رفتاری منصفانه داشته باشیم. واتیکان از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۵+۱ حمایت کرد. ما فکر می‌کردیم این پیمان شرایط بهتری برای ایران ایجاد می‌کند، اما ظاهرا افرادی در جهان نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.»

لئو بوکاردی اضافه کرد:«خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای و تحریم‌ها و تهدیدات اخیر علیه ایران غیرقابل قبول است. اقدام ایالات متحده به همه کسانی که برای ترویج گفت‌وگو و دیپلماسی در جهان تلاش کرده‌اند، ضربه زد. این رفتار به هیچ‌وجه قابل درک نیست. این تصمیمات یک‌جانبه تنها براساس منافع سیاسی ایالات متحده گرفته شده است. دولتمردان آمریکا با این تصمیم، مشکلات زیادی را برای جهان ایجاد کرده‌اند و حتی خطر رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا نیز وجود دارد.»

سفیر واتیکان در تهران: جنگ فاجعه بار است

سفیر واتیکان تأکید کرد:«چنین جنگی برای کل خاورمیانه و ایران فاجعه‌بار است. این کشور، فرهنگی هزار ساله و قابل احترام دارد.» بوکاردی در ادامه به صحبت‌های پروفسور محمدعلی شمالی اشاره کرد. او که یک مؤسسه بین‌المللی برای مطالعات اسلامی در قم و نزدیکی تهران تأسیس کرده، گفته است:«ما (همه کسانی که برای گسترش گفت‌و‌گو در ایران کار می‌کنند) امید زیادی به توافق هسته‌ای داشتیم. ما فکر می‌کردیم که این توافق به سایر افراد نیز نشان می‌دهد که گفت‌و‌گو و دیپلماسی می‌تواند موفق شود. بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، حالا بسیاری با خود می‌گویند که این‌ همه زمان و انرژی برای این کار گذاشتیم و در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ البته ما تسلیم نمی‌شویم.»

امروزه بیش از ۹۰ درصد از شهروندان ایران، مسلمان شیعه هستند. کمتر از یک درصد از جمعیت ایران را نیز مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان تشکیل می‌دهند که براساس قانون اساسی ایران به عنوان اقلیت‌های مسیحی شناخته می‌شوند و دولت ایران آنها را به رسمیت می‌شناسد. بوکاردی در این باره گفت:«البته گاهی مشکلاتی نیز پیش می‌آید. مردم اطلاعات کافی درباره مسیحیت ندارند و گاهی از مسیحیان می‌ترسند. من فکر می‌کنم که ما باید بیشتر یکدیگر را بشناسیم تا بتوانیم مشکلات را از میان برداریم.» او دوباره از صحبت‌های پروفسور شمالی استفاده کرد.

این پروفسور ایرانی که سال‌هاست مرکز اسلامی انگلیس در لندن را اداره می‌کند، در این باره گفته است: «مشکل واقعی این است که مردم از آنچه که نمی‌دانند، می‌ترسند. ما باید از هر فرصتی برای گفت‌وگو استفاده کنیم. من فکر می‌کنم مسلمانان و مسیحیان با یکدیگر مشکلی ندارند. ما همه با هم خواهر و برادریم. اما افرادی هستند که نمی‌خواهند این را قبول کنند. آنها می خواهند که ما با یکدیگر بجنگیم. به همین دلیل است که ما در موسسات دینی تلاش می‌کنیم تا پیروان ادیان از یکدیگر درک بهتری داشته باشند. این امر تنها از طریق آموزش انجام می‌شود.»

در نزدیکی سفارت واتیکان در خیابان نوفل‌لو‌شاتو، کلیسای کاتولیک لاتین تهران قرار دارد. هر جمعه که روز تعطیل در ایران است، در اینجا مراسم دعا برگزار می‌شود. کشیش ژاک یوسف، مسئول کلیسا در ایران متولد شده است. به گفته او، شرایط اقتصادی حال حاضر ایران باعث شده تا تعداد کاتولیک‌ها در تهران کاهش یابد. او گفت:«ما عواقب تحریم را به شدت احساس می‌کنیم. شرایط اقتصادی ایران خوب نیست. مردم تحت فشار قرار دارند. گروهی از اتباع فرانسه با وضع تحریم‌های آمریکا،  به طور کامل از ایران خارج شدند. به عبارت دیگر، این تحریم‌ها بر زندگی روزمره مردم ایران و حتی اتباع اروپایی ساکن ایران نیز تاثیر گذاشته است.» نزدیک به ۲ هزار نفر با ملیت‌های مختلف عضو کلیسای کاتولیک لاتین تهران هستند. بیشتر آنان در سفارتخانه‌ها، مدارس و صنایع ایران کار می‌کنند و به طور متوسط در حدود ۵۰ تا صد نفر برای دعا به این کلیسا می‌آیند.

کشیش ژاک یوسف در این باره گفت:«کلیسای ما، بودجه و منابع انسانی کمی دارد. اما ما احساس می‌کنیم که امروز در ایران به وجود کلیسای لاتین نیاز است. بسیاری از مسلمانان به گفت‌وگو با پیروان ادیان دیگر علاقمندند. من اغلب به دانشگاه‌ها دعوت می‌شوم تا درباره مسیحیت توضیح دهم. مردم ایران بسیار مهمان نوازند و ما مسیحیان در اینجا به خوبی در جامعه ادغام شده‌ایم. ما در کنار دوستان مسلمان خود سعی می‌کنیم صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را ترویج کنیم.»

دیدگاه زوج آلمانی کلیسای تهران

در شمال تهران نیز کلیسای انجیلی آلمانی‌زبان وجود دارد که توسط زوج آلمانی ماتیاس و کیرستن ولاندت اداره می‌شود. در میان ۱۰۰ عضو این جامعه کوچک، بسیاری از زنان آلمانی نیز دیده می‌شوند. ماتیاس ولاندت در این باره گفت:«برخی از آنها در ایران ازدواج کرده‌اند و مدت‌هاست که اینجا زندگی می‌کنند، اما امروزه فشار اقتصادی مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.»

او افزود:«امروزه صاحبان شرکت‌ها، کارمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌‌ها شرایط اقتصادی سختی را تجربه می‌کنند. این شرایط بر زندگی اتباع خارجی ساکن ایران نیز تآثیر داشته است. تحریم‌های آمریکا شرایط بدی برای مردم ایجاد کرده است. پول ایران ارزش خود را از دست داده است. قیمت‌ها برای گردشگران مناسب است، اما شهروندان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. پیام ما به آلمان یا اروپا این است که ایران در حوزه اقتصادی به همکاری با اروپاییان نیاز دارد. ما نیز به عنوان مسئولان کلیسای انجیلی آلمانی زبان دوست داریم اروپاییان در ایران سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. طبیعی است که اگر خانواده‌های آلمانی بیشتری به ایران بیایند، ما خوشحال‌تر می‌شویم.»

به گفته ماتیاس، ایرانیان مهمان‌نوازان خوبی برای اروپاییان هستند و جامعه ایرانی به خوبی پذیرای افراد خارجی است:« تنها نکته مهم این است که نگذاریم سو’تفاهمی ایجاد شود. مسیحیان می‌توانند به راحتی در کنار ایرانیان مسلمان زندگی کنند. مسیحیان مانند یهودیان می‌توانند به راحتی به امور مذهبی خود بپردازند. جامعه یهودی در ایران، دومین جامعه بزرگ یهودیان در کل خاورمیانه است. پیروان ادیان الهی براساس قانون اساسی ایران می‌توانند به راحتی فعالیت داشته باشند.»

کلیساهای زیادی در ایران وجود دارد. از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جوامع مسیحیان در ایران می‌توان به کلیساهای ارامنه، کلیساهای آشوری و کلیسای کاتولیک کلدانی اشاره کرد. پیروان هر کدام از این کلیساها به راحتی در ایران زندگی می‌کنند و در مجلس شورای اسلامی، نماینده دارند. بنیامین، اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری در این باره گفت:«ما از مقامات دولتی ایران بسیار سپاسگزاریم که رابطهذای نزدیک و دوستانه با اعضای کلیساها دارند. نمایندگان دولت یا نهادهای مختلف برای برخی از مراسم مهم مسیحی به کلیسا می‌آیند. ما آزادانه به امور دینی خود می‌پردازیم و در عین حال تلاش می‌کنیم که از طریق نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی مشکلات موجود را حل کنیم.»

آشوریان در قرن اول پس از میلاد مسیح از طریق جاده ابریشم به ایران آمدند. اما تعداد زیادی از آنها در سال‌های اخیر از ایران رفته‌اند. براساس برآوردهای انجام شده، امروزه تنها ۱۰ هزار عضو کلیساهای آشوری در ایران زندگی می‌کنند. اسقف بنیامین مهمذترین دلایل خروج مسیحیان از ایران را مشکلات اقتصادی عنوان کرد. او خطاب به اروپاییان گفت:«ما مسیحیان ایران آرزو می‌کنیم که مردم بیشتری از اروپا به ایران سفر کنند تا شرایط این کشور را از نزدیک ببینند و قضاوت واقع بینانه‌ای از ایران داشته باشند. مهم‌تر از آن همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان در ایران است که باید حفظ شود.»

انتهای پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.