خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مراسم نقش ارمنیان در تئاتر ایران برگزار شد + تصاویر

به گزارش ادیان نیوز به نقل از موسسه ترجمه و تحقیق هور؛ دیروز شنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۸، مراسم «نقش ارمنیان در تئاتر ایران» و تجلیل از دست اندرکاران ارمنی تئاتر ایران در سالن کومیتاس باشگاه فرهنگی آرارات تهران برگرا گردید.

در این مراسم جمع کثیری از بازیگران،کارگردانان و هنرمندان ایرانی، نمایندگان وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران،حضور داشتند. در این مراسم بهزاد فراهانی، بازیگر ، منتقد و کارگردان و ایساک یونانسیان رئیس هیئت مدیره موسسه ترجمه و تحقیق هور سخنرانی کردند و فیلمی مستند در خصوص سیر تاریخی حضور ارمنیان در تئاتر ایران به نمایش در آمد.

همچنین در این مراسم قسمتی از نمایشنامه « سیاوش و سودابه» که نویسنده ایرانی – ارمنی، گئورگ آوانسیان با تخلص ادبی «گئورگ دارفی» از شاهنامه اقتباس کرده بود توسط جمعی از بازیگران جوان ارمنی به کارگردانی خانم آناهید آباد بروی صحنه رفت.

بهزاد فراهانی در مراسم نقش ارمنیان در تئاتر ایران گفت: بسیار افتخار می کنم که دانش آموخته مکتب شاهن سرکیسیان هستم،زیرا این بزرگمرد همه چیز به ما آموخت،او انسانیت را آموخت، مطالعه کردن را آموخت و به ما یاد داد که هنرمند بی سواد به درد چیزی نمیخورد. ارمنیان نه تنها در تئاتر بلکه در بسیاری از عرصه های دیگر معلم ما ایرانیان بوده اند.

بهزاد فراهانی

ایساک یونانسیان، رئیس هیئت مدیره موسسه هور نیز گفت: بنظر بنده نقش آفرینی در عرصه هنر و فرهنگ در هر جامعه نیازمند بستری است که بسادگی بتواند آن هنر و فرهنگ را در خود بپذیرد. درمورد نقش آفرینی هنر و فرهنگ ارمنیان ایران و بستر این نقش آفرینی بی شک نمیتوان از گشودگی فرهنگ والای ایرانیان و مردم این سرزمین غافل شد که مهر خود را در طبق اخلاص گذاشتند و با آغوشی باز ارمنیان را در خود پذیرفتند. تا جایی که این میهمانان توانستند بر غنای فرهنگ و هنر این سرزمین بیافزایند و گامی مثبت در این عرصه بردارند.

ایساک یونانسیان

موسسه هور در این مراسم از اِدنا زینلیان طراح صحنه و لباس و ملقب به مادر طراحی ایران ، آندرانیک خچومیان مترجم ،بازیگر و نمایشنامه نویس،آلبرت بیگ جانی کارگردان تئاتر عروسکی، سورن مناسکانیان بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، آراز بارسقیان نویسنده، کارگردان و نمایشنامه نویس،مقدی شامیران، طراح لباس و زنده یاد لوون خانکلدیان (هفتوان) تجلیل به عمل آورد.

احمد مسجد جامعی ، محمد جواد حق شناس، حجت نظری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران وسعید پورصمیمی،رحمان رحمانیان،میکائیل شهرستانی، شقایق فراهانی،حمید رضا نعیمی،سیروس شاملو،پیمان شیخی، لوریس چکناوریان،واروژ کریم مسیحی،وارطان ساهاکیان،از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

در مراسم دیروز همچنین گروه موسیقی و کُر به رهبری استاد رازمیک اوحانیان رهبر گروه کُر و ارکستر سمفونیک تهران قطعاتی از ترانه های فولکلور ایرانی تنظیم زنده یاد روبیک گریگوریان و سرود «ایران» ساخته لوریس چکناوریان را اجرا کردند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.