خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفت‌وگوهای فرهنگی تمدنی ایران و آلمان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی- تمدنی ایران و آلمان؛ جهانی‌شدن و کانون‌های فرهنگی بدیل» با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، انجمن فلسفه میان فرهنگی ایران و دانشگاه هومبولت آلمان از ۲۵ خرداد ماه، به مدت دو روز برگزار می‌شود.
این همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.
احمد علی حیدری دبیر علمی این همایش گفت: این همایش با توجه به تفاهم نامه همکاری امضا شده میان دانشگاه‌های علامه طباطبایی و هومبولت آلمان و به عنوان گام اول تحقق بخشیدن به این همکاری برگزار می‌شود.
وی با اشاره به لزوم طرح پرسش‌های جدیدی در این همایش افزود: نظریه‌های جایگزین برای جهانی‌شدن، بیانی از کانون‌های فکری فرهنگی جدید است که به عنوان رقیب مدرنیته جهانی‌شده قابل طرح هستند و مطالعات این موضوع در برخی از مراکز پژوهشی دانشگاه هومبولت آلمان در برلین در جریان است.
عضو هیأت علمی گروه آموزشی فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر چه بعد از فروپاشی شوروی برخی تصور کردند که دوران غلبه بلامنازع غرب سرمایه داری آغاز شده است، اما رویدادهای دو دهه اخیر نشان داد که تصور رسیدن به جهانی یکدست، تصوری خام است و بحران‌های سال‌های اخیر نشان دهنده ورود جهان به صورت‌های جدیدی از رقابت است.
وی ادامه داد: بحران‌های بین‌المللی باعث شده مطالعه شرایط جهانی شدن و بررسی الگوهای جایگزین و آینده رقابت‌ها به موضوعی اساسی در اغلب رشته‌های علوم انسانی تبدیل شود.
دبیر علمی همایش تصریح کرد: یکی از رویکردها در مطالعات جهانی شدن، رویکردهای نظری و فلسفی و بررسی تبعات آن در دیگر حوزه‌های علوم انسانی در دامنه وسیع آن است. در این گونه مطالعات به ریشه‌های فلسفی- نظری فرهنگ مدرن و گونه‌های مختلف نقد آن پرداخته می‌شود و از این طریق راهی برای مطالعات در حوزه‌های انضمامی‌تر مثل علوم اجتماعی، سیاسی و دیگر شاخه‌های دانش بشری در عرصه‌های نظر و عمل فراهم می‌شود.
حیدری با اشاره به تجربه‌های ماه‌های اخیر سیاست جهانی، گفت: منازعه‌های فرهنگی و نظری درباره مقابله با تمامیت خواهی آمریکا، در اروپا ابعاد دامنه داری یافته است.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به هدف برگزاری همایش، اضافه کرد: نیاز است ایران برای یافتن مخاطبانی در اروپا در نقد سلطه‌گری آمریکا در ابعاد مختلف، از قابلیت‌های فرهنگی و نظری اروپایی‌ها بهره‌مند شود؛ زیرا در این شرایط کشور بیش از هر زمان دیگری، این نیاز آشکار شده است.
وی تصریح کرد: مراودات و همکاری‌های نزدیک با دانشگاه‌های بزرگ و معتبر جهان، کوشش برای تعریف طرح‌های بزرگ درباره شرایط جهان معاصر، آشنا شدن با دیدگاه‌ها و تفاوت نقطه نظرها نسبت به مسائل مشترک جهانی با توجه بیشتر به اروپا و خاورمیانه، جهان اسلام و جهانی شدن، اندیشه‌های نقادانه متفکران اسلامی معاصر در مقابل جهانی شدن از محورهای مهم این همایش بین‌المللی است.
دبیر علمی همایش ادامه داد: همچنین تصور جهانی شدن فکر مدرن در اندیشه متفکران کلاسیک غرب و ظهور آن در صورت‌های مختلف، نقدهای متفکران غربی از جهانی شدن، مدافعان تفاوت و تبیین نتایج آن در موضوع جهانی شدن، کانون‌های جدید تمدنی و تفاوت آنها با فکر مدرن در سرزمین‌های چین، هند، آمریکای لاتین و ایران؛ تبیین مفهوم فلسفی جهانی شدن به منظور تأمین چارچوب‌های نظری موضوع نیاز دیگر رشته‌های دانش، از دیگر محورهای مهم همایش گفت وگوهای فرهنگی- تمدنی ایران و آلمان است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.