خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تبلیغات غیرانسانی کلیسای شیطان/ تله شیطان‌گرایان برای جذب افکار

به گزارش ادیان نیوز؛ متن ذیل در ادامه سلسله مباحث «ناگفته های ادیان در مورد شیطان پرستی» به روایت حجت الاسلام «حسین عرب»، پژوهشگر فِرَق و ادیان است که به همت شبکه جهانی ولایت تهیه و تنظیم شده و در ادامه مرور می شود:

حجت الاسلام «حسین عرب» با بیان اینکه شیطان گرایان مقام و شانی را که شیطان برای خود قایل بود، تایید می کنند، گفت: در قرآن در وصف نافرمانی ابلیس آمده است: «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ». گویا شیطان به خداوند گفت که خدایا تو نعوذبالله متوجه نیستی و من می فهمم. این دستگاه جداگانه ای بود که شیطان برای خود قایل شد و اکنون نیز شیطان گرایان همین گونه هستند.

مدیر عامل موسسه بهداشت معنوی ادامه داد: این موارد نشان دهنده آن است که شیطان موجود عالِمی بود، اما علم داشتن واقعا به چه معنا است؟ سوال آن است که حقیقت و ارزش علم به چیست؟ علم این نیست که شیمی و فرمول فیزیک یاد گرفتی، نمی خواهم از حرف های من سوء برداشت شود، منتهی ملاک عالم بودن آنجایی خود را نشان می دهد که معلوم شود که آیا این عالِم، عبد خدا می شود یا نمی شود؟ بنابراین منظور ما علمی است که به عبودیت انسان منجر شود، بعضا ممکن است فردی علمی را بداند اما باعث کبر و تکبرش شود. پس صرف محفوظات و بهره مند بودن از دانش، علی القاعده مطلوب نیست. وقتی که کوچکترین نکته ای در قلب انسان پاک قرار بگیرد، در ارتقای درجه بندگی او و نگاهش به درگاه الهی موثر است.

این پژوهشگر عرفان با بیان اینکه کید شیطان ضعیف است، اظهار کرد: اگر به یک معنا متقی باشیم شیطان اثری بر ما نمی گذارد، اگر شیطان را از جنیان بدانیم او قابلیت های آنان را دارد شامل انتقال اشیاء، تصرف در عواطف، غواصی و معماری و بنایی که جنیان توانایی اش را دارند و کارهایی که در قرآن در وصف آنان آمده است. در نگاه ظاهربینانه اگر این موارد را قدرت بدانیم، آنها قدرت دارند اما قدرت در محدوده ای تعریف شده است که خداوند تکوینا در حوزه قدرت جن مطرح می کند.

وی افزود: با همه این اوصاف وجود شیطان، سلطنتی بر انسان ندارد، خدای متعال در سوره مبارکه «نحل» می فرماید: «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ» «تسلط او فقط بر کسانى است که وى را به سرپرستى برمى‏ گیرند و بر کسانى که آنها به او [=خدا] شرک مى ‏ورزند». این نگاه تحریف شده است که در رسانه و سینما نشان می دهند حتی انسان های متدین هم از شیطان ضربه می خورند در حالی که چنین نیست و بنابر نگاه اسلامی، شیطان در مقابل انسان مومن ضعیف است.

حجت الاسلام عرب تاکید کرد: با این وجود شیطان پرستان او را دانشمند می دانند، اگر بخواهیم به صورت مصداقی به برخی فرقه ها که در دوران معاصر وجود دارد اشاره کنیم و سیر شکل گیری آنها که  قابل تامل است را مورد توجه قرار دهیم، بسیاری از مسایل مطرح می شود و اینکه واقعا چه کسانی پشت پرده هستند و از این جریانات سود می برند.

وی در ادامه گفت: در دایره المعارف هایی که در حوزه ادیان نوشته شده است، وقتی موضوعات مربوط به شیطان و شیطان گرایی مطرح می شود،  دو فرقه بیشتر مطرح می شوند و البته  این مساله به دلیل حمایت های رسانه ای است که از آنها انجام شد. یکی از آنها «سیتنیسم» و دیگری «ستیانز» است. وقتی آنها خود را با ادبیات جریان ساز معرفی می کنند و می گویند سیتنیسم هستیم در واقعا سعی می کنند خودشان را به عنوان شبه جنبش القا کنند. در مصاحبه هایشان یکی از اولین نکاتی که مطرح می کنند آن است که ما شیطان پرست نیستیم بلکه شیطان گرا هستیم.

تبلیغات غیرانسانی کلیسای شیطان/ تله شیطان‌گرایان برای جذب افکار

این محقق تصریح کرد: «آنتوان لاوی» که کلیسای شیطان را راه اندازی کرد از خاندان یهودی به نام لاویان بود، این خاندان متصدی امور کهانت و … بودند. در سال ۱۹۶۶ بود که لاوی فرقه خود را راه اندازی کرده و در منزلی که پایگاه اصلی اش بود کلیسای شیطان را معرفی می کند. منزلش را سیاه رنگ کرده بود و اصلا معماری عجیب و غریبی در آن وجود داشت، او اعلام می کند که کتابی را به نام انجیل شیطان نوشته است، یکی از علت های شهرت کلیسای شیطان انتخاب این عناوین است چون تا قبل از آن عنوان هایی مخوف و جادوگری در این مورد مطرح می شود اما او اولین بار با جسارت اسم کلیسا را آورد و از الفاظ خاص مسیحیت استفاده کرد و از این جهت در آن زمان دیده شد.

حجت الاسلام عرب در ادامه بیان کرد: اما از یک زمان به بعد در دهه هشتاد به شیطان گرایان حمله می کنند و بعضاً گزارش هایی از اعمال شیطانی آنها می دهند، ظاهرا فیلمی از یکی از خانه های تیمی آنها منتشر می شود که طی آن نشان می داد انسان ها را قربانی و مُثله می کردند و خون شان را می خوردند، یک مرتبه در جامعه بازخوردی ایجاد شد که چرا این اتفاقات افتاده است و به کدامین سو می رویم، با این وجود اما آنها دوباره ژست آزاداندیشانه گرفتند و گفتند باید حق دفاع به آنها بدهید تا بگویند چرا چنین کردند، این بود که کلیسای شیطان از این اعمال برائت جست و عنوان کرد این کارهای نوجوانانی بود که تندروی هایی داشتند و ما منظورمان شیطان نیست.

این محقق فِرَق و ادیان اضافه کرد: حرف اساسی که کلیسای شیطان می زد، بسیار عجیب است، او در کتاب «انجیل شیطانی» بیان می کند که اصلا اعتقاد ما این است که چیزی در عالم خارج به نام شیطان وجود ندارد، او می گوید شیطان نماینده لذت های نفسانی ما است و کلیسای شیطان اومانیستی را با تاکید بر ابعاد لذت گرایی و مادی گرایانه ترویح می کند.

وی در پایان این بخش از سخنان خود خاطرنشان کرد: آنها از شیطان تعریف انتزاعی می کنند و لبه های تیز شیطان گرایی را حذف می کنند تا بشود برای عموم صحبت کنند. معتقدند که خدا و شیطانی وجود ندارد و اصل نفس اماره است که باید به آن اهمیت بدهیم.

علاقه مندان می توانند فایل این مباحث را از اینجا دریافت کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.