خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا فرهنگ با صنعت گردشگری در ارتباط است؟

به گزارش ادیان نیوز، پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده گردشگری به لحاظ در آمد در رأس صنایع موجود دنیا و به لحاظ اهمیت بزرگ‌ترین بخش تجارت بین الملل را به خود اختصاص دهد.
کشور ما ایران دارای فرهنگی بسیار متنوع و تاریخ کهنی است و یکی از غنی ترین کشورهای جهان از حیث آثار باستانی در بیشترین دوره های تاریخی تمدن و فرهنگ بشر و حتی ما قبل تاریخ است.
اگر نیک بنگریم می توانیم با برقراری رابطه بین فرهنگ و گردشگری این گنجینه را به منبع خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرد؛ زیرا فرهنگ دیرینه کشورمان از مؤلفه ها و عناصرمتعددی تشکیل شده که از جمله آن ها می توان به زبان پارسی، آداب و رسوم و اعیاد ملی، ادبیات و شخصیت های اسطورهای، معماری ایرانی، تنوع قومی و دین اسلام و ادیان و مذهب های مختلف اشاره کرد.
این تنوع و گوناگونی که در فرهنگ و تمدن کهن ایرانی دیده می شود را می توان برای کشورمان به لحاظ گردشگری، با برنامه ریزی و مدیریت صحیح تبدیل به یک سرمایه ارزشمند و جاذبه کرد زیرا از نظر فرهنگی ایران از ظرفیت های گردشگری بالایی برخوردار است.
گردشگری اگر چه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ۱۰ کشور اول جهان با جاذبه های گردشگری و توریستی هستند که یکی از آنها ایران است.
در واقع آنچه که ما به عنوان جاذبه ها در کشورمان داریم به خصوص آثار و بناهای تاریخی و علمی و فرهنگی نمودی از فرهنگ ماست و نشان دهنده آن چیزی است که از گذشته های بسیار دور برای ما مانده است واز این نمادها اکنون می توان جهت توسعه صنعت گردشگری بهره مند شد.
با توجه به اینکه صنعت گردشگری ابعاد گوناگونی دارد مثل گردشگری تفریحی، فرهنگی، علمی، ورزشی، و غیره آن بعدی که بیش از همه می تواند در جهت رشد گردشگری به ما کمک کند گردشگری فرهنگی است یعنی همان چیزی که اکنون کشوری مثل ایتالیا به نحوی چشمگیر و عالی آن را به کار گرفته است.
توجه به فرهنگ برای تمامی گردشگرانی که قصد سفر به مقصدی را دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اولین پرسشی که یک گردشگر از خود می کند این است که محل مورد بازدید او در کجای دنیا واقع است از چه نوع حکومتی برخوردار است و مردم آن در چه سطح فرهنگی قرار دارند بدین ترتیب نقش فرهنگ در توسعه صنعت گردشگری باید از اولویت های مسئولین و دست اندرکاران باشد.
آنچه که بیش از همه خاطره در اذهان گردشگران باقی می گذارد برخوردهایی از جامعه میزبان است که با میهمانان می شود و در واقع همانی است که ناشی از سطح فرهنگ جامعه می باشد.
باید در نظر داشت که دستیابی به رفاه و تأمین سعادت شهروندان دغدغه اکثر دولت‌های جهان است. به همین دلیل سیاستمداران با همکاری اقتصادانان و همه دانشمندان علوم ذیربط همواره به دنبال یافتن راه حل‌های جدیدتر برای کسب درآمد و رفاه بیشترند که گرایش عمومی دولت‌ها به سوی گردشگری نشأت گرفته از همین تفکر است. امروزه صنعت گردشگری در دنیا، یکی از عوامل مؤثر در تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده‌ترین صنعت خدماتی جهان حائز جایگاه ویژه‌ای است. مطابق نظر سازمان جهانی گردشگری که وابسته به سازمان ملل است، گردشگری بزرگترین صنعت فعال در جهان است.
البته حضور بازدیدکنندگان در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تأثیر می‌گذارد. بازدید کنندگان نیز تحت تأثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزش‌های موجود در آن قرار می‌گیرند. این صنعت می‌تواند موجب تغییرات اقتصادی و اجتماعی شود؛ در سایه گفتگو و ایجاد رابطه متقابل بین مردمان دو ناحیه، پیام صلح بدهد و از آن جا که این صنعت به ارائه خدمت متکی است می‌تواند موجب افزایش اشتغال و درآمد شود. در این پژوهش سعی شده است پیامدها و اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حاصل از توسعه گردشگری در این شهر بررسی و راهکارهایی مناسب برای توسعه هرچه بیشتر این اثرات با یک برنامه ریزی و مدیریت صحیح پیشنهاد می‌گردد.
با این حال باید این موضوع را نیز در نظر داشت که اگر صنعت گردشگری بدون ملاحظه به عوامل منفی تأثیر گذار آن توسعه یابد، می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری در ابعاد متفاوت بر جامعه وارد آورد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.