خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حرکت ایران در مرز دانش و جایگاه ۱۶ جهان/ توقع معجزه یک‌ شبه در آموزش عالی نداریم

گروه دانشگاه – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در آموزش عالی کشور، تلاش‌های زیادی شده تا بتوانیم در مرز‌های دانش حرکت کنیم، گفت: امروز کشور ما در جایگاه خوبی در حوزه علم و فناوری، در کنار سایر کشور‌های پیشرفته قرار دارد. ایران جزء ۱۶ کشوری است که حرف برای گفتن در حوزه علم و دانش دارد.

حرکت ایران در مرز دانش و جایگاه ۱۶ جهان/ توقع معجزه یک‌ شبه در آموزش عالی نداریمبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری و آیین تکریم و تجلیل از خبرنگاران و اصحاب رسانه، امروز یکشنبه ۲۰ مردادماه، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
 
وی در سخنانی با بیان اینکه وزارت علوم مجموعه اصلی علمی کشور را مدیریت و هدایت می‌کند، اظهار کرد: در ذیل وزارت عتف، دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی وجود دارند. همچنین بیش از دو هزار مرکز و مؤسسه آموزش عالی و پژوهشگاه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون زیر مجموعه این دستگاه است. وجود پارک‌های علم و فناوری به منظور تولید فناوری از مسیر دانش از دیگر مجموعه‌های ذیل وزارت علوم است. در کنار پارک‌ها و مراکز ذکر شده، مراکز رشد وجود دارند که این مراکز حامیان ایده‌ها و طرح‌های فناورانه دانشجویان و اساتید هستند.

وی با بیان اینکه در کنار جریان آموزش دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف، انجام کار تحقیقاتی، بخش ویژه‌ای از وظایف دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ماست، ادامه داد: تأثیرگذاری نهاد آموزش عالی در جامعه بر کسی پوشیده نیست. انجام تحقیقات مورد نیاز برای توسعه و انتقال دانش به سطح جامعه برعهده این نهاد است. نهاد آموزش عالی، توسعه بر پایه علوم دانش‌بنیان را محور فعالیت‌های خود قرار داده است.

به گفته وزیر علوم؛ امروز دانشگاه‌های کشور، تمام نیاز تخصصی نیروی انسانی را تربیت می‌کنند و اگر تعداد محدودی از دانشجویان به خارج از کشور اعزام می‌شوند به منظور انتقال دانش و فناوری به داخل کشور است.

وی افزود: در حوزه پژوهش تلاش‌های زیادی از سوی دانشگاه‌ها انجام شده است و با رویکرد علمی و حضور در مرز‌های علم جدید سعی دارد در به‌روز بودن نظام جمهوری اسلامی نقش ایفا کند. تاکنون هم موفق عمل کرده‌ایم و امروز کشور ما در جایگاه خوبی در حوزه علم و فناوری، در کنار سایر کشور‌های پیشرفته قرار دارد. کشور ما امروز جزء ۱۶ کشوری است که حرف برای گفتن در حوزه علم و دانش دارد.

امروز دانشگاه‌های کشور، تمام نیاز تخصصی نیروی انسانی را تربیت می‌کنند و اگر تعداد محدودی از دانشجویان به خارج از کشور اعزام می‌شوند به منظور انتقال دانش و فناوری به داخل کشور است

غلامی گفت: در دهه گذشته برای گسترش علم مفید و نافع برای جامعه تلاش‌های زیادی از سوی نهاد آموزش عالی صورت گرفته؛ پارک‌های علم و فناوری برای همین هدف و به منظور انتقال دانش به سطح جامعه و کمک به توسعه کشور تشکیل شده‌اند. هم‌اکنون ۱۹۷ مرکز رشد و ۴۲ پارک علم و فناوری ذیل وزارت علوم فعالیت می‌کنند و یک پارک هم که زیرنظر معاونت علمی ریاست جمهوری فعال است. اخیرا هم با گسترش فضای استارتاپ‌ها در کشور، توسعه در بستر دانش و فناوری رقم خورده است.

وی با بیان اینکه توقع معجزه یک‌ شبه در حوزه علم و فناوری را نداریم، گفت: با این حال، جریان علمی در کشور رو به رشد، مستمر و پویاست و امید می‌رود این جریان به دستاورد‌های علمی خوبی که قابل عرضه در سطح ملی و بین‌المللی باشد ختم شود. در مسیر انتقال دانش به سطح جامعه، تلاش کردیم در سال‌های اخیر به تحقیقات کاربردی توجه بیشتری شود و حمایت‌ها از این‌گونه پژوهش‌ها بیشتر باشد.

 
حمایت از کاربردی شدن پایان‌نامه‌های دانشجویی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آیین‌نامه ارتقای اساتید گفت: تلاش می‌کنیم در بحث اصلاح آیین‌نامه ارتقای اساتید، به فعالیت‌های آنها برای کاربردی کردن تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجویی‌به طور ویژه توجه کنیم.

وی با بیان اینکه ورود به فضای جامعه از منظرهای مختلف در حوزه پژوهش و‌ فعال‌بودن نهاد دانشگاه در حل مسائل اجتماعی، جزء برنامه‌های مراکز دانشگاهی و پژوهشی ماست، افزود: در همین عرصه تلاش برای برقراری ارتباط با صنعت مورد تأکید وزارت عتف قرار گرفت و به همین منظور همکاری‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که از سال گذشته فرصت‌های مطالعاتی برای تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه صنعت و معدن فراهم شد. همچنین همکاری‌هایی برای گذراندن فرصت مطالعاتی دانشگاهیان و محققان در وزارت نفت، سازمان محیط زیست و‌ مجموعه‌های حاضر در سایر وزارتخانه‌ها انجام شده است.

غلامی بیان کرد: طی سال ۹۷ نیازهای مختلف دستگاه‌ها از بخش‌های دولتی و خصوصی، دریافت شد. همچنین در نمایشگاه‌های متعددی، جمعی از دانشگاهیان دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند و این اقدام منجر به اعلام آمادگی برخی دستگاه‌ها برای عقد قرارداد با دانشگاه‌ها شد.

غلامی گفت: تلاش ما این است که آموزش عالی کشور، ضمن حفظ جایگاه برتر خود در مجامع علمی دنیا، به نیازهای جامعه علمی کشور توجه کند و در جهت تأمین این نیازها گام‌ بردارد. برای این هدف، اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای علمی در امر آموزش‌ نیروی انسانی به خصوص در دانشگاه‌های دولتی کرده‌ایم تا دانشجویان، منطبق بر نیازهای جامعه و بازار کار تربیت شوند.

وی گفت: در همین رابطه علاوه بر آموزش‌های رسمی و تئوریک در دانشگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی برای دانشجویان از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و تا کنون بیش از ۵۳ دانشگاه در سطح کشور، این کارگاه‌ها را برگزار کرده‌اند. عناوین متعددی در این کارگاه‌های مهارت‌آموزی ارائه شده است. هدفمند کردن تحصیل دانشجویان، هدف اصلی برگزاری این کارگاه‌هاست.

غلامی در ادامه این نشست و در پاسخ به این پرسش که آیا دیوار دانشگاه‌ها به منظور ارتباط بیشتر دانشگاه‌ها با جامعه برداشته می‌شود، گفت: همکاری با نهادها و دستگا‌ه‌های دولتی و خصوصی به طور معمول وجود دارد، منظور از برداشتن دیوار ارتباط وسیع و گسترده با جامعه و این نهادها و سازمان‌ها بوده است. طبیعی است در این فضا می‌توان دیوارهای فیزیکی را هم برداشت.

وزیر علوم در بخشی از صحبت‌های خود به اجرای احکام سنگین برای برخی دانشجویان متخاطی اشاره و بیان کرد: در بحث پیش‌آمدن مشکلات قضایی برای

طی سال ۹۷ نیازهای مختلف دستگاه‌ها از بخش‌های دولتی و خصوصی، دریافت شد؛ همچنین در نمایشگاه‌های متعددی، جمعی از دانشگاهیان دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند و این اقدام منجر به اعلام آمادگی برخی دستگاه‌ها برای عقد قرارداد با دانشگاه‌ها شد

دانشجویان، تلاش اولیه ما این است که از وقوع چنین اتفاقاتی در فضای دانشگاه پیشگیری کنیم و تخلفی صورت نگیرد، بعضا این دانشجویان با قوانین قضایی و بعدها با مجازات تخطی‌ها آشنایی ندارند. در اتفاقاتی که طی سال گذشته در دانشگاه‌ها افتاد، قوه قضاییه همکاری خوبی با آموزش عالی داشت و تلاش همکاران این بود که پرونده‌های باز شده با عدم صدور حکم، خاتمه یابد. مواردی هم بود که حکم صادر شد و احکامی در دادگاه تجدیدنظر برای دانشجویان صادر شد اما  آمار این احکام کم است و از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم موارد را به معاونت حقوقی وزارت علوم برای پیگیری بیشتر ارسال کنند.

وی درباره سازوکار فعالیت مؤسسات خدمات مشاوره انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری هم گفت: وقتی تب گسترش مراکز آموزش عالی را بالا می‌بریم، طبیعی است که افراد برای گرفتن مدرک از معتبرترین دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند. در این زمینه، یک بر‌نامه ساماندهی تدوین خواهیم کرد که اقدام مستحکم‌تری در این مسئله شاهد باشیم. در زمینه انتخاب رشته دانشگاه، سازمان سنجش یک سامانه‌ای دارد و مجموعه‌ای از رشته‌ها را به متقاضیان ارائه می‌کند.

غلامی درباره بودجه آموزش عالی کشور هم گفت: امسال به لحاظ مالی، دولت در وضعیت ریاضت است، این در حالی است که کمتر از ۳۰ درصد بودجه دولت متکی به فروش نفت است. امسال هم با سازمان برنامه و بودجه صحبت خواهیم کرد تا حمایت‌های جدی در حوزه علم و فناوری انجام شود.

سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه آموزش عالی، مبتنی بر نگاه اسلامی در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است که بسیاری از جریان‌های بیرونی برای مقابله با ما، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذای می‌کنند. وجود جریان سالم اطلاعات در این تقابل، می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند

وی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر نقش رسانه‌ها در جامعه گفت: ما در عصر انفجار اطلاعات که از منابع مختلفی به دست مخاطبان متنوع می‌رسد، زندگی می‌کنیم. اثرگذاری اطلاعات در این دوره زمانی بر بسیاری از مقاصد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اجتناب ناپذیر است. برای مدیریت این حوزه عموما برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای هم در دنیا انجام می‌شود.

وی افزود: ضرورت توجه به این مطلب از این منظر است که اگر قرار است هویت خود را در نظام ساختاری جهان امروز حفظ کنیم، حتما باید به صورت فعال در این عرصه حضور داشته باشیم. نگاه‌ها به منابع اطلاعاتی باید معطوف به اهداف و برنامه‌های خاص هر سیستم باشد.

غلامی گفت: سیاست‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه آموزش عالی، مبتنی بر نگاه اسلامی در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است که بسیاری از جریان‌های بیرونی برای مقابله با ما، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذای می‌کنند. وجود جریان سالم اطلاعات در این تقابل، می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

به گفته وزیر علوم؛ وظیفه خطیر خبرنگاران در تولید و انتشار اطلاعات و نیز تشخیص نیاز مخاطبان برای اثرگذاری مطلوب در فضای جامعه، حائز اهمیت است. حقایق و واقعیت‌های موجود باید همان‌طور که هستند منتقل شوند. اطلاع‌رسانی‌ها با ظرافت و دقت بیشتری باید انجام شود و این مسئولیت افراد در عرصه رسانه را بیشتر خواهد کرد.

انتهای پیام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.