کفویت و همتایی

  پرینت
کفویت و همتایی
شناسه خبر : 29515 | تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۱ | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :
اما چنانچه در زندگی روزمره ی شما مسائل مادی تأثیر گذار است، باید حتما به کفویت اقتصادی دو خانواده توجه کنید وگرنه ازدواج شما با تنش ها و مشکلات متعدد مواجه خواهد شد.
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، شمیم نوشت: یک اصل اساسی در ازدواج مسأله ی «کفویت» یا همان «همتایی» و برابری با یکدیگر است. زیرا اصلی ترین مسأله که در ازدواج موجب آرامش آدمی می شود، اصل همتایی است و مهم ترین و اصلی ترین مسأله در کفویت، «ایمان» است زیرا مؤمن کفو مؤمن است.(۱)

اما چنانچه در زندگی روزمره ی شما مسائل مادی تأثیر گذار است، باید حتما به کفویت اقتصادی دو خانواده توجه کنید وگرنه ازدواج شما با تنش ها و مشکلات متعدد مواجه خواهد شد.

گاه خانواده های مؤمنی را می بینیم که در حد معمولی ایمان دارند و به معنای متعارف مؤمنند و البته نه به آن معنای حقیقی ایمان و پس از ازدواج با مشکلاتی مواجه می شوند و آن ازدواج با شکست روبرو می شود و تنها علت این عدم موفقیت، اختلاف طبقاتی یا اختلاف اقتصادی و یا اختلاف فرهنگی است.

پس باید ببینیم تعبیر ما از آرامش چیست و ما در چه رتبه ای از این آرامش قرار داریم. اگر توانایی داشته باشیم که آرامش خود را از آن مرحله و رتبه ای که هستیم به رتبه و مرحله ای که باید باشد ارتقاء دهیم پس می توانیم ملاکهای خود را تعیین کنیم.

در امر ازدواج باید به دو منظر توجه داشته باشیم؛ یعنی یک چشم به آنچه هست داشته باشیم و یک چشم به آنچه آرزوی آن را داریم.

به عبارت دیگر باید فقط ایمان برای ما مطرح باشد. حال خود را مورد بررسی قرار دهیم و خود را ارزیابی کنیم؛ ببینیم چقدر در امور زندگی ایمان را در رأس کارهایمان قرار می دهیم ؟!

بنابراین برای تفهیم این مطلب که آرامش چگونه بوجود می آید لازم است به «خودشناسی» بپردازیم و خود را ارزیابی کنیم. وقتی خود را خوب شناختیم، آن وقت می توانیم بفهمیم کفو و همتای ما کیست البته کفو بودن به معنای مثل و شبیه بودن نیست. بلکه به معنای متناسب بودن است که گاهی این تناسب در شبیه بودن است، گاهی در هم جهت بودن و گاهی در مکمل بودن. برای آنکه بتوانیم تشخیص دهیم هر کدام از این حالات چه موقع باید رعایت شود، مثالی می زنیم. اگر من انسان کم حرفی هستم باید همسری انتخاب کنم که مثل خودم کم حرف باشد یا تاحدودی هم جهت با من باشد یا برعکس مکمل من باشد یعنی پر حرف باشد؟

اینجا باید ببینم آیا کم حرفی خود را نقطه ضعف محسوب می کنم یا ویژگی خوبی می دانم؟ اگر نقطه ضعف است، مکمل آن کفو من است. و اگر ویژگی خوبی می دانم، به دنبال هم جهت خویش باشم. راه دیگر برای این شناخت، دوستانی هستند که انتخاب کرده ام؛ ببینم بیشتر تمایل به دوستان کم حرف دارم یا پرحرف؟ اینگونه می توان مصادیق کفویت را شناسایی کرد. نهایت آنکه کفو شما کسی است که شما با او احساس آرامش می کنید.

پی‌نوشت:
المؤمن کفؤ المؤمنه (وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۶۷)

برچسب ها
مطالب بیشتر
مانکنیسم و دستکاری‏‌های بدنی از نگاه اسلام
نگاهی انتقادی به تاثیر رسانه و شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی
عامل به خیر بودن پدر و مادر بهترین روش تربیتی فرزندان
به همسرمان هدیه بدهیم
تاکتیک‌ های مهم فرزند پروری در تربیت اسلامی
بهره‌کشی والدین از بچه‌های بامزه در اینستاگرام
روابط درون خانوادگی زن و شوهر
معیارهای انتخاب همسر از منظر اهل بیت (ع)
مریم‌سادات ظهوریان: بحث اقتصاد خانواده در افزایش فرزندآوری به شدت تاثیر دارد
دعای مجربی که آیت الله بهجت برای بچه‌دار شدن توصیه کرد، چه بود؟
ضرورت پرداختن به مسئله‌ی سبک اقتصادی زندگی اسلامی
کارشناس فضای مجازی: مدل فعلی سواد رسانه‌ای در ایران، آمریکایست نه اسلامی
مراقبت از پوست در ۶۴ روایت دینی
«محمد» محبوب‌ترین نام در سرزمین های اشغالی
به دنبال ثروت بادآورده نباشید
طلبه ۳۷ ساله‌ای که ۱۲ فرزند و ۲ نوه دارد
حضرت امام (ره) نسبت به مسئله زن و خانواده تأکید خاص داشتند
جذابیت بازار مد اسلامی برای برندهای معروف جهانی
مواجهه قرآن با ازدواج عرب جاهلی
سبک زندگی منتظرانه پادزهر سبک زندگی غربی
نظر شما
  • دیدگاه‌های ارسالی شما، پس از تأیید منتشر خواهد شد.
  • پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا به پیروان سایر ادیان و اقلیت‌ها باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.