خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفتمان وحدت، باید تبدیل به رفتار اجتماعی شود

معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: باید در راستای تحقق وحدت جهان اسلام بر مشترکات فقهی متمرکز شد تا گفتمان وحدت جزء رفتار اجتماعی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ناظمی اردکانی معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی نشستی در توضیح مفهوم تقریب، گفت: تقریب جدای از معنای واژه ای آن که به معنای نزدیک شدن به یکدیگر است، از نظر مفهومی به این معناست که علمای جهان اسلام و نخبگان تلاش کنند، بین مذاهب اسلامی همگرایی به وجود بیاید و وحدت محقق شود.
ناظمی اردکانی افزود: زمینه های اتحاد در جهان اسلام به فعالیت‌های سید جمال الدین اسد آبادی در سده ۱۴ باز می گردد؛ وی موضوع اتحاد در جهان اسلام را مطرح کرد و مقالات زیادی در این زمینه در عروه الوثقی منتشر کرد؛ در سال ۱۳۱۷ شمسی علامه محمد تقی قمی به مصرمهاجرت و دار التقریب را در قاهره پایه گذاری کرد، که  مهمترین دستاورد آن، پی ریزی راههای عملی برای ایجاد اتحاد در جهان اسلام بود.
وی ادامه داد: نقطه عطف این حرکت، فتوای شیخ شلتوت از علمای بزرگ مصر است، فتوا این بود که همانگونه که مذاهب چهار گانه حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی پیروانی دارند، مذهب شیعه هم پیروانی دارد، به این ترتیب در واقع پنج مذهب رسمیت پیدا کرد و موضوع همگرایی بین این مذاهب مطرح شد و به تدریج، تقریب بین شیعه و اهل سنت خلاصه شد.
ناظمی اردکانی خاطر نشان کرد:از جمله شخصیتهای بزرگ دارالتقریب مصر که کاملا شناخته شده هستند و در امر وحدت جهان اسلام سهم به سزایی داشته اند، شیخ عبدالمجید سلیم، شیخ محمد عبدالفتاح، شیخ محمد شلتوت، شیخ حسن بناء، شیخ محمد عبده، شیخ محمد حسین کاشف الغطاء، آیت الله بروجردی و .. بودند که هرجا موضوع وحدت در جهان اسلام مطرح می شود، نام آنها به میان می آید.
وی اظهار کرد:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی(ره) در تمام سخنرانی های خود موضوع وحدت جهان اسلام را مطرح و اشاره می کنند که پیروزی امت اسلام درگروه وحدت آنهاست؛ همچنین امام (ره) تأکید داشتند که اسرائیل یک غده سرطانی در جهان اسلام است و تنها راه مقابله با آن، ایجاد وحدت بین دولتها و ملتهای اسلامی است.
معاون امور اجتماعی مجمع تقریب گفت:در تداوم راه امام راحل (ره)، مقام معظم رهبری، همواره موضوع وحدت در جهان اسلام را در پش گرفتند؛ نقطه عطف این حرکت تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در سال ۱۳۶۹ بود که تا به امروز خدمات شایان و کم‌نظیر در امر وحدت جهان اسلام انجام داده و بسیاری از اهدافی که در این مسیر دنبال می کرده محقق شده است.
وی افزود: در نتیجه تلاش‌های مجمع تقریب، دشمنان اسلام که به تفرقه و تشتت دامن می زنند و با ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش تلاش کردند، به اهداف خود در منطقه برسند، عمدتا نتوانستند کاری از پیش ببرند و امروز شاهد هستیم که سوریه و عراق از لوث وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی شده است.
ناظمی اردکانی تصریح کرد: از جمله اقدامات مهم، اعلام ایام ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اسلامی به رسمیت شناخته شده است و در این ایام، مراسم های مختلفی در کشور و برخی کشورهای اسلامی برگزار می شود.
وی افزود: از جمله اقدامات کشورمان در زمینه تقریب مذاهب این است که وزارت ارشاد از انتشار هرگونه تألیف و مطالبی که عامل تفرقه باشد جلوگیری میکند، که این اقدام بارزی در این زمینه است؛ فتوای امام راحل (ره) در مناسک حج که شیعیان و اهل سنت را به اقامه نماز جماعت در کنار یکدیگر فرا می خواند و تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی که فقه حنفی، شافعی و… در آنجا تدریس می شود، از دیگر اقدامات در زمینه تقریب بین مذاهب است.
ناظمی اردکانی اظهار کرد: برگزاری سالانه کنفرانس بین المللی وحدت و دیگر همایشهای مشابه که با حضور شخصیت های برجسته جهان اسلام برگزار می شود؛ بسیار اثر بخش است؛ چرا که  میهمانان پس از بازگشت به کشورشان دستاورد های این کنفرانس را در کشور خود انعکاس می‌دهند.
وی خاطر نشان کرد:در بهمن سال ۷۱ اجلاس بزرگی بین علمای شیعه و سنی در استانبول برگزار شد که نقطه عطفی در سایر کشورهای اسلامی بود؛ در هند ما شاهد نشست هایی از جمله نشست های همگرایی و هم اندیشی بوده ایم و می توان گفت کتاب های زیادی در این زمینه منتشر شده که کمک کرده است، مشترکات فقهی بین مذاهب اسلامی نشان داده شود و مواردی که از نظر فقهی باعث اختلاف می شود، با وجود چنین کتاب هایی برطرف شود؛ همچنین در راستای تحقق وحدت جهان اسلام باید بر مشترکات فقهی متمرکز شد تا گفتمان وحدت جزء رفتار اجتماعی شود.
ناظمی اردکانی تصریح کرد: در مجمع تقریب، قریب به ۱۶ اتحادیه جهانی تاسیس شده است، هریک از این اتحادیه ها با مشارکت اقشار اجتماعی و علمای بزرگ اسلامی این ظرفیت را دارند که رسالت تقریب را دنبال کنند.
وی با بیان اینکه راهبرد دشمن ایجاد تفرقه و خصومت بین دولتهای اسلامی است، ابراز امیدواری کرد، هدف گزاری دشمنان در راستای ایجاد تفرقه در جهان اسلام، به ثمر ننشینند و تیر تفرقه با کمانه کردن به خودشان برگردد.
معاون امور اجتماعی مجمع تقریب در پایان تأکید کرد:راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد وحدت در جهان اسلام و همگرایی در مقابل دشمن مشترک،یک راهبرد سنجیده است و نقشه های دشمن را نقش بر آب خواهد کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.