زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه یک استاد حوزه علمیه گفت که عموماً به مسأله غدیر به عنوان یک حادثه نگاه می‌شود، در حالیکه موضوع فراتر از اینهاست و عالمان اهل تسنن نیز آیه ولایت را به‌گونه‌ای دیگر قرائت کردند.

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

– اخبار فرهنگی – آیت‌الله سیدمحمد حسینی قزوینی استاد حوزۀ علمیه قم و مدیر مؤسسه حضرت ولیّ‌عصر (عج) به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا گفت: در روایات از عید غدیر به عنوان «عیدالله الاکبر» یاد شده است، خداوند در آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده به خوبی به چرایی این موضوع اشاره کرده است: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ …»، اگر پیامبر چنین نمی‌کرد طبق فرمایش خدا رسالتش را انجام نداده بود و زحمات بیست و سه ساله ایشان به نتیجه‌ای نمی‌رسید.وی افزود: بزرگان اهل تسنن نظرات جالبی در این باره ارائه کردند، به عنوان مثال، آلوسی در جلد ششم کتاب «روح المعانی» از عبد الله بن مسعود نقل می‌کند که ما این آیه را در زمان پیامبر (ص) اینطور می‌خواندیم: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ ـ أنّ علیاً ولیُّ المومنین ـ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ…».استاد حوزۀ علمیه قم خاطرنشان کرد: عموماً به مسأله غدیر به عنوان یک حادثه نگاه می‌شود، در حالیکه موضوع فراتر از اینهاست. در قرآن کریم به ماجرای غدیر خم به عنوان یک حادثه طبیعی در گذر زمان نگاه نشده و از آن به نحوی سخن گفته شده که اگر پیامبر در موقعیتی به نام غدیر خم جانشین خود را معرفی نمی‌کرد، تلاش بیست و سه ساله او به نتیجه می‌ماند و حتی دین کامل نمی‌شد.آیت‌الله حسینی قزوینی گفت: ماجرای غدیر فصل جدیدی در تاریخ اسلام بود، اگر این اعلام ولایت مولا علی (ع) صورت نمی‌گرفت، اسلام ناقص می‌ماند، خداوند در آیه ۳ سوره مائده می‌فرماید: «الیَوم‌َ اَکمَلت‌ُ لَکُم دینَکُم و اَتمَمت‌ُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً‌». اسلام منهای ولایت، اسلام نیست و رضایت خدا و رسولش با این کار حاصل شد.وی اضافه کرد: اگر غدیر عید الله الاکبر است به خاطر این است که فصل جدیدی به اسلام اضافه شد که اگر چنین نمی‌شد اسلام ناقص می‌ماند، به عبارت دیگر، اگر مقوله ولایت اللهی مولایمان علی (ع) توسط پیامبر (ص) تبیین نمی‌شد، اسلام با رحلت پیامبر و با وجود منافقین و توطئه‌گران در کوتاه‌ترین زمان از بین می‌رفت. جریان غدیر از چنین جایگاه والایی برخوردار است.استاد حوزۀ علمیه قم اظهار کرد: طبرانی عالم اهل تسنن در جلد سوم کتاب معجم الکبیر می‌گوید: رسول گرامی اسلام (ص) قبل از آنکه علی (ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کند، سه اعتراف از مردم گرفت و فرمود: «أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ» آیا شما شهادت به وحدانیت خدا نمی‌‌دهید؟ این در حالی است که مردم از مکه بر می‌گشتند و لبیک به وحدانیت خدا داده بودند، پس این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ حضرت در ادامه فرمود: «أَلَسْتُمْ تَشْهَدُونَ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» آیا شهادت نمی‌دهید که من بنده و رسول خدا هستم؟ در ادامه فرمود: «وأنَّ جنَّته حقّ ونارَه حق وأن الموت حق …» مشخص است آن حضرت پس از طرح این موضوعات، می‌خواهد موضوع مهم‌تری را بیان کند که آن موضوع ولایت علی (ع) است.وی افزود: امامت امیرالمومنین (ع) در ردیف توحید، نبوت و … است و این مسأله‌ای است که اهل تسنن در کتاب‌های مختلف به آن اشاره کرده‌اند. موضوع ولایت و امامت امام علی (ع) بحث ریاست، تشکیل حکومت و از این دست مسائل نیست، بلکه این امر بخش عظیمی از بدنه اسلام است. اسلامِ منهای ولایت امیرالمومنین (ع)، اسلامِ مورد مرضی خداوند نیست و ساختمان اسلام با ولایت امیرالمومنین (ع) تکمیل شد.آثار و نتایج سرپیچی از غدیر/ چه عواملی موجب تشتت و انحطاط پس از بیعت غدیر شد؟اعمال روز عید غدیرثواب روزۀ عید غدیراز دشمنی با پیام غدیر تا ماجرای حسادت ابلیس به حضرت آدم(ع)انتهای پیام/