خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آغاز همایش «فقه حکومت» با مشارکت بین المللی در مصر

به گزارش ادیان نیوز (ردنا)، فعالیت سی امین همایش بین المللی شورای عالی امور اسلامی با عنوان “فقه حکومت از دیدگاه فقهی معاصر” با حضور ۵۰۰ شخصیت؛ از جمله ۱۵۰ مفتی و وزیر از کشور های جهان در مصر آغاز شد.
در این همایش شیخ عبد الحمید متولی رئیس شورای عالی ائمه و امور اسلامی برزیل، شیخ عبد اللطیف دریان مفتی اهل سنت لبنان، شیخ محمد کادچ مفتی بوسنی و هرزگوین، شیخ جمعه سعید مشاور امور اسلامی رئیس جمهور سودان، شیخ عمرو جبرئیل رئیس شورای عالی امور اسلامی کامرون، شیخ شوقی علام مفتی مصر، شیخ مختار جمعه وزیر اوقاف مصر، شیخ محمد البشاری دبیرکل شورای جهانی جوامع مسلمان، مهند خورشید رئیس موسسه پژوهش های اسلامی دانشگاه منستر آلمان، احمد بن سالم باهمام دبیرکل سازمان جهانی رشد در انگلیس، شفیق عبد الله رئیس مرکز اسلامی استرالیا، سلیم علوان دبیرکل دار الفتوای استرالیا و هیئت همراه، شیخ علی بن عبد الرحمن الهاشمی مشاور سابق امور قضائی و دینی امارات، شیخ احمد تمیم مفتی اعظم اوکراین، ابراهیم خلیل عوض الله جانشین مفتی فلسطین، احمد سعید سلیمان رئیس دانشگاه قرآن سودان، عبد اللطیف آل شیخ وزیر امور اسلامی عربستان سعودی، محمد بن مطر الکعبی رئیس امور اسلامی و اوقاف امارات، شیخ عبد الرحمن بن راشد آل خلیفه رئیس شورای عالی امور اسلامی بحرین و شخصیت های دیگر حضور داشتند.
رئیس شورای اسلامی برزیل خواستار تدریس “فقه حکومت” در دانشگاه ها شد
شیخ عبد الحمید متولی رئیس شورای عالی ائمه و امور اسلامی برزیل در سخنرانی خود خواستار تدریس “فقه حکومت” و اندیشه گروهک های افراطی برای دانشجویان دینی شد و گفت: این امر موجب صیانت دانشجویان در برابر اندیشه افراطی ها می شود و دانشجویان را برای دفاع از حکومت آماده می کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد: از زمانی که اولین مرکز اسلامی در قاره آمریکا لاتین تاسیس شد، مصر شیخ عبد الله عبد الشکور را برای گسترش اسلام و آگاهی اقلیت های مسلمان به برزیل فرستاد.
شیخ متولی تصریح کرد: گروهک های افراطی وارد عرصه دین شده و اندیشه افراطی و دورغ خود را به دیگران تحمیل می کند.

رئیس شورای اسلامی کامرون خواستار ارسال مبلغ مصری به کامرون شد
شیخ عمرو جبریل رئیس شورای عالی امور اسلامی کامرون از الازهر و وزارت اوقاف مصر خواست مبلغین و علمای بیشتری را برای معرفی صحیح دین بفرستد و گفت: جمعیت کامرون ۲۵ میلیون است که ۴۰ درصد آن مسلمان هستند و به صورت عادی به اعمال دینی خود می پردازند.
شیخ جبریل نسبت به خطر ها و پیامد های منفی شبکه های  اجتماعی در ایجاد انحراف میان جوانان هشدار داد و افزود: گروهک های افراطی از این شبکه های برای گسترش افکار ویرانگر استفاده می کنند.
وی به رنج ها و سختی های مردم کامرون در زمان حمله گروهک تروریستی بوکو حرام که به دنبال نابودی جامعه بود، اشاره کرد و گفت: اتحاد و همبستگی جامعه منجر به بیرون راندن این گروهک شد.
شیخ جبریل به نقش علما و فرهیختگان و موسسات آموزشی در تشکیل حکومت، نقش جامعه اسلامی در آموزش احکام شرعی و تربیت فرزندان بر اساس ارزش های انسانی اشاره کرد.
وزیر اوقاف مصر: دین باید یک وطن امن داشته باشد که از آن حمایت کند
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در سخنانی خود با اشاره به اینکه گروهک های افراطی از بقایای حکومت ها به وجود می آید و در حکومت قدرتمند سر بر نمی آورند، گفت: این گروهک ها برای سرنگونگی حکومت ها تلاش می کنند و سقوط حکومت ها به معنی نابودی دین است؛ چرا که دین باید یک وطن امن داشته باشد که از آن حمایت کند.

رئیس موسسه پژوهش اسلامی: بهترین راه برای نابودی افراطی گری، ارائه گفتمان دینی جایگزین است
مهند خورشد رئیس موسسه پژوهش های اسلامی دانشگاه منستر آلمان گفت: بهترین راه برای نابودی افراطی گری، ارائه گفتمان دینی جایگزین است و رد دلایل افراطی ها کافی نیست؛ لذا باید فهم جایگزینی از اسلام مطرح شود.
وی افزود: فهم جایگزین یعنی اینکه گفتمان دینی باید معترف به کثرات گرایی باشد و قبول کند که هر انسانی با هر نژاد و  دینی دارای کرامت است.
مهند خورشید اشاره کرد: انسان باید بداند که مسئول سلامت و وحدت وطن خود است و حفظ وطن و دوست داشتن آن از اهداف شریعت اسلامی می باشد.
احمد بن سالم باهمام دبیرکل سازمان جهانی رشد در انگلیس گفت: ما برای تحصیل دانشجویان اروپایی در موسسات بین المللی اوقاف با وزارت اوقاف مصر همکاری می کنیم.
احمد سعید سلیمان رئیس دانشگاه قرآن سودان اشاره کرد: حکومت واقعی بر پایه عدالت تشکیل می شود و برای منافع ملت خود و ارائه خدمات به مردم تلاش می کند و فرقی میان آنها قائل نیست.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.