خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری نشست نقش صیانت از محیط زیست در تقویت صلح درجهان در قم

قم – ایرنا – نشست علمی نقش صیانت از محیط زیست در تامین و تقویت صلح در جهان از منظر اندیشه های اسلامی روز پنجشنبه در دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی درقم برگزار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) دراین نشست گفت:  ظرفیتهای اسلام و منابع اسلامی درحوزه محیط زیست از تمام ادیان الهی یشتر است و آیات و روایتهای مختلف و متعددی در این زمینه وجود دارد که متاسفانه  کارهای پژوهشی بسیار اندکی درکشور دراین راستا انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی افزود: متاسفانه تاریخ بشریت نشان از طغیان انسان و فساد در طبیعت است.

وی گفت: فساد واقعی که موجب نابودی بشریتی می شود، از بین بردن طبیعت و محیط زیست و تلاش برای تخریب محیط زیست نیز نشانه حکومت های فاسد است.

وی با تاکید بر اینکه از بین بردن طبیعت، موجب از بین رفتن حیوانات و در نتیجه از بین رفتن بشریت می شود ادامه داد: بر اساس روایت ها، فساد در آخر الزمان در دریا و خشکی ظاهر می شود که بر اساس تفسیر ها منظور از فساد، از بین بردن طبیعت در زمین و خشکی است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه بیش از یک هزار آیه از آیات قرآن مربوط به طبیعت است گفت: در زمان بعثت پیامبر(ص) به دلیل جنگ های قبیله ای، صدمات زیادی به طبیعت و کشاورزی وارد و سرزمین حجاز به سرزمینی سوخته تبدیل شده بود که پیامبر(ص) پس از بعثت گام های مهمی در توسعه و احیای کشاورزی انجام دادند.

وی ادامه داد: پیشرفت های کشاورزی با اقدام های پیامبر(ص) بسیار توسعه یافت به گونه ای که مطالعه این اقدام ها موجب حیرت محققان و پژوهشگران غربی شده است.

حسینی، با بیان اینکه چالش های محیط زیستی خاک بیش از آب است گفت: شورسازی خاک،  آینده کشاورزی و محیط زیست کشور را تهدید می کند چرا که شور شدن خاک، حیات طبیعت و کشاورزی را از بین می برد که باید در این زمینه توجه جدی تری در حوزه سیاست گذاران در کشور شود.

وی با اشاره به سیل فروردین ماه امسال گفت: فاجعه اصلی این سیل که هیچگاه به آن توجه نشد، فرسایش میلیاردها تن خاک حاصلخیز و ورود این حجم بزرگ از خاک به دریاها بود.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه سیل نعمت و جزیی از طبیعت است که باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد گفت: هدایت سیل به سمت خاکها و شوره زارها موجب میشود تا به مرور سیل، این خاک ها را شسته و زمینه برای حاصلخیزی آن را فراهم کند.

وی با بیان اینکه جنگ موجب از بین رفتن ساختمان خاک و حاصلخیزی آن می شود، افزود: هزاران گونه از آبزیان بر اثر آلودگی های ناشی از فعالیت انسان ها و آلودگی های ناشی از دفن زباله های هسته ای در دریاها از بین رفته است.

حسینی، تاکید کرد: بیابانها و اعماق اقیانوس ها منبعی از موجودات دارای حیات است و از بین بردن گونه های جانوری نوعی قتل است.

دین ظرفیت های بسیار خوبی پیرامون حفظ محیط زیست دارند

استاد حقوق محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه قم نیز در این نشست علمی با بیان اینکه در نحوه تعامل میان صلح و محیط زیست نگرش های مختلفی میان نظریه پردازان وجود دارد، گفت: تلاش برای ارتقای وضعیت زیستی یک جامعه موجب کاهش وضعیت معارضه و همچنین حفظ محیط زیست می شود.

علی مشهدی با بیان اینکه کمبود منابع زیستی منجر به جنگ می شود به همین دلیل همواره ریشه اصلی بسیاری از جنگ ها پیرامون طبیعت و منابع طبیعی است، افزود: صلح مثبت و منفی بر محیط زیست اثر مستقیم دارد و بر اساس بیانیه ریو،  جنگ در هر شکل آن  زمینه ساز تشدید بحران محیط زیست می شود.

وی با بیان اینکه صلح به حفظ محیط زیست کمک می کند، ادامه داد: برخی گروه های تروریستی برای تامین هزینه های خود اقدام به اقدام هایی از جمله کشت گیاهان عفونی ، قاچاق چوب و فروش عاج فیل و گوشت حیوانات وحشی نموده اند که همه این اقدام ها تخریب محیط زیست است.

مشهدی، ادامه داد: مطالعات نشان داده است که در فصل گرم سال در محیط هایی که آلودگی صوتی در آنها زیاد است، افراد عکس العمل های شدید نشان می دهند به گونه ای که در این مناطق آمار تنش و درگیری افزایش مییابد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اختلافها میان مناطق مختلف منشا آبی و منابع طبیعی دارد گفت: صلح سازی محیط زیست، صلح بانی محیط زیست و ایجاد صلح برای محیط زیست از جمله مقوله های رابطه میان صلح و محیط زیست است.

عضو هیات علمی دانشگاه قم با تاکید بر آشتی میان صلح میان دولت ها و انسان ها با طبیعت، اظهار داشت : تا آشتی و صلح انسان و طبیعت ایجاد نشود، همواره شاهد اختلاف ها و درگیری در جهان خواهیم بود.

مشهدی با تاکید بر اینکه ادیان ابراهیمی ظرفیت های بسیار خوبی پیرامون حفظ محیط زیست دارند که باید ازآن بهخوبی در این راستا استفاده شود، گفت: اسلام علاوه بر زمان صلح، در زمان جنگ هم قواعد مختلف برای حفظ محیط زیست دارد که این نگاه متعالی اسلام به موضوع حفظ محیط زیست است.

وی ادامه داد: اندیشه ها و منابع اسلامی در قالب فقه محیط زیست و همچنین اخلاق محیط زیست، تاکیدات و قواعد مختلف برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی دارد که باید در این زمینه مطالعات جدی تری صورت گیرد و این دیدگاه متعالی اسلامی به دنیا معرفی شود.

۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.